شناسهٔ خبر: 22625831 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 ارتباط "سل" با بيماري‌هاي غيرواگير

معاون بهداشت وزير بهداشت با اشاره به ارتباط "سل" با بيماري‌هاي غيرواگير نظير ديابت و بيماري‌هاي قلبي - عروقي، ميزان شيوع "سل" در کشور را 16 نفر در هر 100هزار نفر جمعيت خواند.

به گزارش ايسنا، کميته کشوري سل به رياست دکتر رئيسي - معاون بهداشت وزارت بهداشت تشکيل و در خصوص مباحث مهم اين حوزه تبادل نظر و تصميم‌سازي شد.

دکتر عليرضا رئيسي ضمن ارائه گزارشي از حضور خود و هيات همراه ايراني در اولين "کنفرانس جهاني پايان دادن به بيماري سل در راستاي اهداف توسعه هزاره" در روسيه گفت: اين همايش با حضور 100 کشور و 70 وزير بهداشت برگزار شد.

وي افزود: دنيا به اين نتيجه رسيده است که براي ريشه کني و مبارزه با سل نياز به يک همت جهاني داريم. ايران نيز با توجه به همسايگاني مانند پاکستان و افغانستان که 270 مسلول در هر 100 هزار نفر جمعيت دارند، به عنوان کشوري که بايد حضور فعال در اين همايش جهاني داشته باشد، در آن شرکت کرد.وي ادامه داد: يکي از مهم ترين محورهاي اين همايش بحث تحقيقات جديد بود که بايد به سمتي برود که درباره طول مدت درمان و داروهايي که به کارگيري مي‌شود، تجديد نظر شود. محور مهم ديگر اين همايش وجود ارتباط بين سل و بيماري‌هاي NCD از جمله ديابت، فشار خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي بود که نگراني‌ها در مورد بيماري سل را بيشتر مي‌کند. ميزان شيوع سل در کشورمان 16 مسلول در هر 100 هزار نفر جمعيت است و اين ميزان بسيار پايين‌تر از ميانگين جهاني است.

يافته هاي پژوهشي نشان مي دهد؛

تامين ويتامين هاي بدن با مصرف سيب زميني

محققان دريافته اند سيب زميني زرد طلايي با افزايش ميزان ويتامين هاي ضروري بدن از بروز بيماري در جمعيت کشورهاي درحال توسعه پيشگيري مي کند.

به گزارش مهر، سيب زميني چهارمين ماده خوراکي گياهي پرمصرف بعد از برنج، گندم و ذرت است.مطالعه محققان دانشگاه ايالتي اوهايو نشان مي دهد مصرف يک وعده سيب زميني زرد مي تواند 42 درصد مصرف روزانه ويتامين A موردنياز يک کودک را تامين کند که براي بهبود بينايي، ايمني بدن، رشد اعضاء، و سلامت باروري ضروري است.سيب زميني زرد طلايي همچنين 34 درصد ويتامين E را تامين مي کند که از فشار اکسايشي و التهاب که موجب بروز مشکلات مرتبط با آسيب به اعصاب، ماهيچه ها، بينايي و سيستم ايمني مي شود، پيشگيري مي نمايد.زنان در سن باروري که 150 گرم سيب زميني طلايي مصرف مي کنند مي توانند 15 درصد از ويتامين A موردنياز و همچنين 17 درصد از ويتامين E موردنيازشان را تامين کنند.مارک فيلا، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «سيب زميني طلايي در مقايسه با سيب زميني سفيد، حاوي مقادير بيشتر ويتامين A و E است و مي تواند در جوامع داراي کمبود اين ويتامين ها بسيار مثمرثمر باشد.»

برچسب‌ها:

نظر شما