شناسهٔ خبر: 22608177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ملت ايران غمخوار کرمانشاه

صاحب‌خبر -

شرق: بيش از 240 فعال سياسي، مدني، رسانه‌اي، هنرمند و پژوهشگر شناخته‌شده از سراسر کشور با راه‌اندازي پويش همراهي با زلزله‌زدگان کرمانشاه تا بازسازي کامل مناطق آسيب‌ديده، اعلام موجوديت کرد. در بخشي از نامه بانيان اين پويش سراسري که محمد بسته‌نگار، عمادالدين باقي، قطب‌الدين صادقي، ولي‌الله شجاع‌پوريان، احسان شريعتي، فريبرز رئيس‌دانا، کيوان صميمي و... از امضاکنندگان آن هستند، در حمايت از مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه آمده است: کوشش‌ها، همدلي‌ها، همدردي‌ها و جوشش‌هاي مردمي در سراسر ايران را مي‌توان سرآغازي بر رويش بذر اميد در دل هم‌وطناني دانست که به تمامي مهر در گرو هم‌وطنانشان نهاده‌اند.
در اين نامه اين‌طور آمده است: «روز يکشنبه، 21 آبان ماه 1396 زمين‌لرزه‌اي مهيب بخش‌هاي متعددي از مناطق غربي ايران و شمال عراق را به لرزه درآورد و متعاقب آن، رنج، غم و اندوه بر پيکره‌ هم‌وطنانمان، به‌ويژه مردم شريف استان کرمانشاه، نشست. اخبار و شواهد موجود نشانگر ويراني‌هاي فراوان و تلفات گسترده‌ انساني و خسارات سنگين اقتصادي در مناطق زلزله‌زده است. با حضور گسترده‌ نيروهاي امدادي و کمک‌هاي ارسالي در مناطق زلزله‌زده بخشي از مشکلات و مسائل پيش‌روي مردم آسيب‌ديده برطرف و کار امداد‌و‌نجات زخمي‌ها و افراد احتمالي مدفون در زير آوارها به اتمام رسيد و از اين بابت از حضور و تلاش تمامي نيروهاي امدادي و نجات و ياري‌رسان قدرداني مي‌شود اما عدم آمادگي بهنگام نهادهاي دولتي در مديريت بحران و نيز ناکارآمدي مديريت بحران و ناهماهنگي ميان دستگاه‌هاي متعدد موجب شد تا کارآمدي امداد و نجات با ضعف‌ها و نقصان و عدم هماهنگي روبه‌رو شود.  
در کنار اين مشکلات و به‌رغم اين ناملايمات و کاستي‌ها؛ کوشش‌ها، همدلي‌ها، همدردي‌ها و جوشش‌هاي مردمي در سراسر ايران را مي‌توان سرآغازي بر رويش بذر اميد در دل هم‌وطناني دانست که به تمامي مهر در گرو هم‌وطنانشان نهاده و به ما يادآور اين نکته‌اند که «ملت ايران»، در روزهاي سختي و مصيبت و بحران يا شادي بهترين يار و ياوران يکديگرند.
گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد حضور بي‌شمار نيروهاي داوطلب از جاي‌جاي ايران در مناطق آسيب‌ديده همراه با ارسال گسترده‌ کمک‌هاي فوري و مورد نياز و نيز اهداي خون در صف‌هاي طولاني در شرق و مرکز و جنوب و غرب کشور توسط شمار قابل‌توجهي از هم‌وطنان شاهدي بر بالندگي اخلاقي و مسئوليت‌پذيري ملي آحاد ملت ايران است. ابراز تشکر هم‌وطنان رنج‌ديده و خسارت‌ديده کرمانشاهي از تمامي ايرانيان براي ياري‌شان که عکس‌ها و تصاوير آن به‌شکلي گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي منتشر گرديده، تأييدي بر همدلي و همبستگي ملي در اين شرايط سخت و ناگوار است.
اينجانبان به‌عنوان جمعي از بانيان پويش «همراهي با زلزله‌زدگان کرمانشاه تا بازسازي کامل مناطق آسيب‌ديده»، ضمن اداي احترام به جان‌باختگان زلزله کرمانشاه و آرزوي تندرستي و سلامتي براي مجروحان، سپاس و قدرداني خود را نثار کليه‌ هم‌وطنان مسئوليت‌پذير و انسان‌هاي آزاد و وجدان‌هاي آگاه مي‌نماييم که با ياري و کمک‌هاي ارزشمند خويش، برگ زريني را به تاريخ اين ديار افزودند.
اينجانبان به‌عنوان گروهي از خادمان سياسي، فرهنگي، هنري و علمي کشور ضمن تقدير و تمجيد از کمک‌هاي مادي و معنوي بهنگام و قابل‌توجه آحاد ملت ايران، با توجه به حجم بسيار گسترده‌ خسارات و خرابي‌هاي ناشي از زمين‌لرزه‌ سهمناک غرب کشور و در نتيجه کشته و زخمي‌شدن صدها تن از هم‌وطنان عزيز و بي‌خانماني هزاران تن از اهالي استان کرمانشاه و بروز خسارات و خرابي‌هاي گسترده در بيش از هزار روستا و چندين شهرستان استان کرمانشاه، درخواست مي‌کنيم با استمرار کمک‌هاي مادي و معنوي خود بيش‌از‌پيش ياريگر شهروندان مصيبت‌زده در غرب کشور باشيد.
از دولت و نهادهاي حاکميتي نيز درخواست مي‌شود تا با توجه به فروکش‌کردن هيجان و فوريت امور امدادي و نجات روزهاي آغازين پس از زلزله و اتمام کار آواربرداري و انتقال مجروحان به مراکز درماني، اقدامات خود را با هدف رفع خرابي‌ها و بازسازي اين مناطق به شکلي کارشناسي‌شده و برنامه‌ريزي‌شده استمرار بخشند.
بر اين اساس درخواست مي‌شود:
1. در جهت توزيع عادلانه و کارشناسي‌شده‌ کمک‌ها و خدمات به مردم، آمار دقيق و روشني از شهرها، روستاها، خانوارها و نيز ساختمان‌هاي دولتي، آموزشي، درماني و خدماتي و اقتصادي خسارت‌ديده احصا شود تا کمک‌هاي دولتي و مردمي به‌سرعت و با برنامه‌ريزي‌هاي کارشناسي‌شده و مطالعه‌شده‌ لازم با عدالت در ميان مردم و آسيب‌ديدگان توزيع شود. در صورت کوتاهي در اين امر و بي‌توجهي به آمارگيري، هم کمک‌ها به‌شکلي ناعادلانه توزيع مي‌شود و هم استمرار کمک‌ها با موانع احتمالي روبه‌رو مي‌شود، که در نتيجه، ادامه‌ اين روند نارضايتي‌هايی در پي خواهد داشت. همچنين بايد راهبرد‌ها و برنامه‌ريزي‌ها به‌گونه‌اي طراحي شود که نقش نهادهاي مدني و شوراها و دهياري‌ها و ظرفيت‌هاي محلي و جوامع آسيب‌ديده به خدمت گرفته شود تا با مشارکت جوامع محلي بتوان به شکلي عادلانه و متوازن به ارائه خدمات پرداخت.
2. گستردگي مناطق تخريب‌شده در بيش از هزار روستا و چندين شهرستان محروم مرزي با شرايط ويژه جغرافيايي و اقليمي خاص و به‌ويژه کوهستاني‌بودن مناطق و سردي هوا ايجاب مي‌کند در نخستين اقدام پس از آمارگيري به‌سرعت براي اسکان موقت آسيب‌ديدگان در مساکن پيش‌ساخته و يا کانکس‌هاي مهندسي با امکانات بهداشتي و متناسب با شرايط اقليمي و کوهستاني منطقه اقدام شود. استفاده از تجارب زلزله‌هاي پيشين و يا تجارب ديگر کشورها در اين خصوص بسيار ضروري است.
3. در زمين‌لرزه کرمانشاه شمار زيادي از کودکان و نوجوانان و سالمندان و ديگر شهروندان با مصيبت روبه‌رو شده و شوک ناشي از اين مصيبت بر روان‌شان سنگيني مي‌کند. استفاده از روان‌شناسان مجرب و مددکارانِ باتجربه اجتماعي ضرورتي فوري براي ياري به اين عزيزان است. از وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي و جامعه پزشکان و مددکاران کشور انتظار مي‌رود به‌سرعت در اين مورد برنامه‌ريزي‌هاي لازم را در دستور کار قرار دهند. همچنين انتظار مي‌رود کار درمان مصدومين و مجروحين زلزله با جديت استمرار يابد و براي ماه‌هاي آتي نيز پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گيرد.
4. تخريب مدارس موجب شده تا آينده تحصيلي بسياري از کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله‌زده با ابهام روبه‌رو شود. وزارت آموزش‌وپرورش با آمارگيري از نيازهاي زلزله‌زدگان در زمينه تعداد مدارس و کلاس‌هاي مورد نياز و وسايل آموزشي و ساير نيازمندي‌هاي دانش‌آموزان اين مناطق بايد با هماهنگي دولت و سازمان برنامه و بودجه اقدام به تأسيس مدارس موقت و سپس بازسازي مدارس خسارت‌ديده کند. نبايد حتي براي دوره‌اي کوتاه وقفه‌اي در کار آموزش نونهالان و نوجوانان و جوانان زلزله‌زده ايجاد شود. افزون‌برآن، دولت و وزارت آموزش‌وپرورش موظف‌اند تا از ظرفيت‌هاي تمام ايرانيان به‌ويژه خيرين مدرسه‌ساز براي آغاز کار مدارس استفاده كرده و دراين‌باره گزارش‌هاي شفاف خود را در اختيار افکار عمومي قرار دهند.
5. بخش قابل‌توجهي از رسانه‌هاي جمعي کشور به شکلي وسيع رسالت خود در زمينه اطلاع‌رساني اخبار و رويدادهاي مرتبط با زلزله و پوشش مسائل و مشکلات زلزله‌زدگان را در اولويت کار حرفه‌اي خود قرار دادند. ضمن تقدير از اين اقدام مسئولانه رسانه‌هاي کشور تقاضا مي‌شود تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و اصحاب رسانه همچنان پرداختن به مسائل زلزله‌زدگان را در اولويت کاري خود قرار داده و تا بازسازي کامل مناطق زلزله‌زده اين روند استمرار داشته باشد. اهميت اطلاع‌رساني و نشان‌دادن کاستي‌ها و نيازمندي‌ها مي‌تواند افکار عمومي را از وضعيت مناطق آسيب‌ديده مطلع نگاه داشته و ضمن شفاف‌سازي روند کمک‌ها و اقدامات بخش دولتي و مردمي، مسئولان امر را بيش از پيش به استمرار برنامه‌هاي بازسازي مناطق ترغيب کند.
6. گزارش‌هاي موجود حاکي از تخريب برخي سازه‌هاي نوساز هم‌چون بيمارستان اسلام‌آباد و يا ساير ساختمان‌هاي دولتي و عمومي و خصوصي در سطح مناطق زلزله‌زده است و اين نشاني هولناک از گسترش فساد در حياتي‌ترين بخش‌هاي حيات اجتماعي کشور است.
 اين خرابي‌ها نشان مي‌دهد عدم نظارت صحيح بر ساخت‌وسازها و گسترش فساد يکي از مخاطرات مهلک کشور است که آثار و تبعات خود را در روزهاي اخير و با خرابي بيمارستان نوساز اسلام‌آباد و يا تعدادي از واحدهاي مسکن مهر و ساير تأسيسات عمومي و خصوصي و دولتي نشان داد. اميدواريم اين وضعيت آزمون و عبرتي براي مسئولان امر در جهت تقويت نظارت قانوني بر ساخت‌وسازها در سطح کشور و مبارزه جدي با گسترش فساد در حوزه مسکن باشد. دراين‌باره پيشنهاد مي‌شود مجلس و قوه قضائيه با تشديد بخش‌هاي نظارتي خود براي رفع اين مشکل اساسي به فکر چاره‌اي قانوني و حقوقي باشند.
7. دولت موظف است تا ضمن تقويت روند تأمين نيازمندي‌هاي مختلف مردم آسيب‌ديده، اعم از نيازمندي‌هاي اقتصادي و معيشتي و غيرمادي و حمايتي، در جهت تدوين برنامه کوتاه‌مدت و ميان‌مدت براي برطرف‌کردن تمام نشانه‌هاي زلزله و خسارات ناشي از آن و بازسازي کامل مناطق آسيب‌ديده اقدامات کارشناسي و مطالعاتي و سپس قانوني و اجرائي را در دستور کار فوري خود قرار دهد. بر اين مبنا، تعريف رديف بودجه‌اي مناسب در بودجه سال 1397 براي تأمين منابع مادي و بودجه‌اي اين برنامه بسيار ضروري است. اگرچه زلزله سرپل ذهاب و ساير نقاط آسيب‌ديده کرمانشاه موجب کشته‌شدن صدها تن از هموطنان و زخمي‌شدن هزاران تن و بي‌خانماني گروه بي‌شماري از هم‌وطنان عزيز گرديد، اما همياري و همدلي شما ايرانيان و ارسال گسترده کمک‌هاي شما به اين مناطق نشان داد تمام آحاد و اقشار ملت ايران خود را غمخوار و هم‌درد با زلزله‌زدگان مي‌دانند. اينجانبان از همه هم‌ميهنان عزيز صميمانه درخواست مي‌کنيم تا با توجه به عمق فاجعه روي‌داده و گستردگي خسارات و نياز مبرم ده‌ها هزار تن از مردم اين مناطق، با استمرار کمک‌ها، به حرکت ملي و انساني و مسئولانه خود براي ياري مصيبت‌ديدگان ادامه داده تا همه ايرانيان دست در دست هم بتوانيم بخشي از آلام و رنج‌هاي مردم کرمانشاهان را التيام بخشيم.

 

نظر شما