شناسهٔ خبر: 22608140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

لغو سفر سیاست‌مدار عربستان  به برلین
رهبری عربستان سعودی ناخشنودی خود از موضع‌گیری اخیر وزیر خارجه آلمان را به نمایش گذاشت. به گزارش دويچه‌وله،  قرار بود نماینده‌ ویژه‌ عربستان سعودی در امور یمن به برلین سفر کند و با مسئولان وزارت خارجه‌ این کشور درباره وضعیت فاجعه‌‌بار یمن و چگونگی کمک‌رسانی به نیازمندان در این کشور جنگ‌زده، دیدار و گفت‌وگو کند، اما ریاض اعلام کرد این ملاقات انجام نخواهد شد.
اين در حالي است كه روز شنبه عربستان سعودی سفیر خود را از برلین فراخوانده بود. گفته شد این اقدام «برای رایزنی» درباره‌ اظهارات اخیر زیگمار گابریل، وزیر خارجه‌ آلمان، انجام شده است. گابریل ضمن انتقاد به تلاش عربستان برای نفوذ در لبنان تأکید کرده بود «ماجراجویی‌های» ماه‌های گذشته در لبنان «به‌سادگی و در سکوت» پذیرفته نخواهد شد. ریاض سخنان گابریل را «نامناسب»، «توجیه‌ناپذیر» و «خطرناک» توصیف کرد.
تهدید به تحریم
هم‌زمان زهیر الحارثی، رئیس کمیته روابط خارجه در پارلمان عربستان، از آلمان خواسته عذرخواهی کند. او به احتمال تحریم اقتصادی برلین اشاره کرد و نسبت به ادامه اظهارات گابریل که به حاکمیت و کرامت عربستان لطمه می‌زند هشدار داد. زهیر الحارثی گفت: عربستان دنبال تشدید مواضع نیست، اما بعید نیست برای تحقق منافع خود از تمامی ابزارهای مشروع از جمله تحریم‌های اقتصادی استفاده کند.

ورود دبیر کل اتحادیه عرب  به بیروت
دبیر کل اتحادیه عرب برای دیدار با مقامات لبنانی وارد بیروت شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، روز گذشته وارد بیروت شد تا با مقامات لبنانی درباره تحولات اخیر این کشور و منطقه گفت‌وگو کند. او قرار است با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، دیدار کند.
احمد ابوالغیط در سخنانی در فرودگاه بین‌المللی بیروت گفت: کشورهای عربی لبنان را درک می‌کنند و همه تلاششان این است که این کشور را از هرگونه اختلاف دور نگه دارند. او وارد جزئیات مربوط به نشست اتحادیه عرب نشد و هرگونه موضع یا اظهاراتی در‌این‌باره را به بعد از دیدارش با میشل عون موکول کرد.
ابوالغیط در سخنانی تلویزیونی گفت: هدف بیانیه اتحادیه عرب دورنگه‌داشتن لبنان از هرگونه خطر است. سفر ابوالغیط به بیروت در حالی انجام می‌شود که لبنان از زمان استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری با بحران سیاسی عمیقی روبه‌رو شده است.
این در حالی است که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، در واکنش به تصمیم اتحادیه عرب در زمینه تروریستی‌خواندن حزب‌الله لبنان در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: با تشکر و با عرض پوزش ما در لبنان با اسرائیل جنگیدیم.

موگابه در آستانه استیضاح
یک مقام حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد در پی اتمام ضرب‌الاجل داده‌شده به رابرت موگابه به‌منظور اعلام استعفایش از ریاست‌جمهوری این کشور، این حزب فرایند استیضاح او را به جریان می‌اندازد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این فرایند ممکن است حتی در یک روز منجر به استیضاح موگابه در رأی‌گیری در پارلمان زیمبابوه شود.
لاومور ماتوکه، یک مقام ارشد حزب حاکم زانو- پی‌اف زیمبابوه، به رویترز گفت: قرار است نمایندگان این حزب در پارلمان در ساعت ۱۲:۳۰ به وقت گرینوویچ بحث درباره نحوه استیضاح موگابه را آغاز کنند. او گفت: مشکلی در روند استیضاح نمی‌بینم. سخنرانی موگابه در تلویزیون ملی غیرمنتظره بود. این سخنرانی با چیزی که ما انتظار داشتیم مطابقت نداشت. ما معتقد بودیم استعفای موگابه به‌منظور جلوگیری از یک استیضاح شرم‌آور انجام خواهد شد.
روی کاغذ این فرایند نسبتا طولانی است و شامل نشست مشترک دو مجلس سنا و مجمع ملی و سپس نشست یک کمیته ۹نفره از سناتورها و در آخر نشست مشترک دو مجلس برای تأیید برکناری موگابه با اکثریت دوسومی می‌شود.
بااین‌حال کارشناسان قانون اساسی زیمبابوه می‌گویند با توجه به اینکه پارلمان این کشور در کنترل حزب زانو- پی‌اف است، ممکن است این فرایند در ۲۴ ساعت به سرانجام برسد. این در حالی است که روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش‌ داده بود موگابه با استعفا موافقت کرده و نامه استعفای او نوشته شده و حتی شرایطی مانند مصونیت قضائی او و همسرش در آن تعیین شده است، بااین‌حال با اتمام ضرب‌الاجل، خبری از استعفای رسمی موگابه نشد، به‌همین‌دلیل فرایند استیضاح به جریان می‌افتد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما