شناسهٔ خبر: 22584619 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بهبود ناراحتي معده با درمان هاي خانگي

صاحب‌خبر -

آب آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از ويژگي هاي ضد التهاب است، که به تسکين التهاب و تحريک در معده و پوشش داخلي روده کمک مي کند. اين شرايط ناراحتي معده را اگر به دليل رفلاکس اسيد معده يا يک زخم گوارشي شکل گرفته باشد، تسکين مي دهد.

همچنين، آلوئه ورا اثر ملين دارد و گزينه خوبي براي کمک به فرآيند گوارش محسوب مي شود.

دو قاشق غذاخوري ژل آلوئه ورا تازه را با يک فنجان آب يا آب پرتقال بدون قند (يا هر آب مرکبات ديگر) در يک دستگاه مخلوط کن ترکيب کنيد.

اين نوشيدني را يک بار در روز مصرف کنيد تا علائم ناراحتي معده بهبود يابند.

نکته: بيش از اندازه آلوئه ورا مصرف نکنيد، زيرا مي تواند موجب اسهال شود.

چاي بابونه

مصرف چند فنجان چاي بابونه مي تواند به کاهش علائم ناراحتي معده کمک کند.

ماهيت ضد التهابي بابونه به آرامش عضلات معده کمک مي کند، که مي تواند درد را کاهش داده، فرآيند گوارش را بهبود بخشيده و اسيديته معده را نيز کاهش دهد.

يک تا دو قاشق چايي خوري از گل هاي بابونه خشک شده را در يک فنجان ريخته و آب جوش به آن اضافه کنيد. يک درپوش روي فنجان قرار داده و اجازه دهيد براي پنج دقيقه دم بکشد. چاي را صاف کرده و اندکي عسل به آن اضافه کرده و بنوشيد.

اگر از چاي کيسه اي بابونه استفاده مي کنيد، روي آن آب جوش ريخته و يک درپوش روي فنجان قرار دهيد. پس از گذشت پنج دقيقه چاي کيسه اي را خارج کرده و با افزودن اندکي عسل چاي را بنوشيد.

زغال فعال

اگر در پي تسکين سريع علائم ناراحتي معده هستيد، زغال فعال مي تواند گزينه خوبي براي شما باشد.

زغال فعال مي تواند اسيدها و گازهاي مضر جمع شده در روده را جذب کند. اين شرايط به بهبود سوء هاضمه، گاز و نفخ معده کمک مي کند.

يک ساعت پيش از وعده غذايي، يک کپسول زغال فعال را به همراه يک ليوان آب مصرف کنيد. پس از پايان وعده غذايي، يک ليوان آب ديگر بنوشيد.

گزينه ديگر، ترکيب نصف قاشق چايخوري پودر زغال فعال در يک ليوان آب و مصرف آن پيش از وعده غذايي است.

موز

موز يک ماده غذايي ملايم است که مي توانيد هر زمان با ناراحتي معده يا ديگر مشکلات معده مواجه هستيد، آن را مصرف کنيد. موز ديواره هاي روده را تسکين مي دهد و ميزان تحريک ناشي از اسيد معده را به حداقل مي رساند.همچنين، سطوح بالاي پتاسيم موجود در موز به عنوان يک ضد اسيد طبيعي عمل کرده و از اين رو pH معده را خنثي مي کند.

پيش يا پس از وعده هاي غذايي مي توانيد موز مصرف کنيد. شما مي توانيد دو تا سه عدد موز در روز مصرف کنيد. براي کسب بهترين نتيجه، پيش از خوردن موز مقداري پودر دارچين روي آن بپاشيد.

جدا از موز، مصرف سيب يا پاپاياي رسيده نيز مي تواند مفيد باشد.

ماست

مصرف ماست روش درمان خانگي موثر ديگري است که مي توانيد براي تسکين ناراحتي معده مد نظر قرار دهيد. گوارش ماست آسان است و به معده فشار وارد نمي کند. افزون بر اين، مصرف ماست انرژي و مواد مغذي را در اختيار بدن قرار مي دهد.

ماست حاوي ميکروب هاي فعال زنده است که به طور ويژه براي تسکين مشکلات گوارشي خوب هستند، زيرا اين ماده غذايي جمعيت باکتريايي که به گوارش کمک مي کنند را متعادل مي سازد.

خريد ماست ساده پروبيوتيک با ميکروب هاي فعال و زنده را براي کسب بهترين نتايج مد نظر قراردهيد.

نظر شما