شناسهٔ خبر: 22556647 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بهبود ناراحتي معده با درمان هاي خانگي

صاحب‌خبر -

جدا از درمان هاي دارويي، برخي درمان هاي خانگي موثر و آسان نيز براي بهبودي ناراحتي معده وجود دارند. اين روش هاي درماني تسکين سريع ناراحتي، حالت تهوع، نفخ و درد ناشي از ناراحتي معده را موجب مي شوند.

ناراحتي معده يکي از مشکلات بسيار شايع دستگاه گوارش محسوب مي شود. اين شرايط شامل مجموعه اي از علائم ناخوشايند مي شود و به طور معمول موقتي بوده و طي چند روز بهبود مي يابد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "هلثي فود ويژن"، ناراحتي معده به طور معمول قسمت بالايي دستگاه گوارش را تحت تاثير قرار مي دهد و ممکن است موجب علائمي مانند حالت تهوع، استفراغ، نفخ، گاز شکمي، يا مزه اي ترش يا فلزي در دهان شود.

برخي دلايل ناراحتي معده شامل رفلاکس اسيد معده، يک زخم گوارشي، گاستريت (ورم معده)، گاستروآنتريت (التهاب معدي‌روده اي) و سوء هاضمه شديد مي شوند. پرخوري و همچنين مصرف بيش از اندازه غذاهاي تند و چرب، نوشيدني هاي گازدار، چاي و قهوه، و الگوهاي غذا خوردن و خوابيدن نامنظم مي توانند انسان را در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به ناراحتي معده قرار دهند.

اگر علائم براي بيش از يک هفته ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنيد تا بررسي دقيقي از شرايط موجود صورت بگيرد و احتمال بيماري هاي گوارشي مزمن مانند سندرم روده تحريک پذير، بيماري التهابي روده يا بيماري رفلاکس اسيد معده بررسي شود.

سرکه سيب

با استفاده از سرکه سيب مي توانيد ناراحتي معده را تسکين دهيد. سرکه سيب مي تواند گاز، نفخ و بادگلو را به سرعت تسکين دهد.

آنزيم هاي موجود در سرکه سيب براي بهبود سلامت گوارش مفيد هستند. همچنين، ماهيت اسيدي اين محصول به کشتن باکتري هاي مضر در دستگاه گوارش و بازگرداندن pH معده به سطح عادي کمک مي کند.

يک قاشق غذاخوري سرکه سيب خام پالايش نشده را در يک ليوان آب گرم ترکيب کنيد.

در صورت تمايل مي توانيد مقداري عسل خام به اين ترکيب اضافه کنيد.

اين نوشيدني را پيش از هر وعده غذايي براي پيشگيري از ناراحتي معده مصرف کنيد.

زنجبيل

يک درمان خانگي خوب ديگر براي ناراحتي معده استفاده از زنجبيل است. اين ماده غذايي مي تواند علائم ناراحتي معده مانند گاز، نفخ و حالت تهوع را تسکين دهد.

ترکيباتي به نام جينجرول در زنجبيل وجود دارند که به کاهش التهاب و تحريک در معده کمک مي کنند. همچنين، زنجبيل ترشح شيره هاي گوارشي و جريان آنزيم هايي که به فرآيند گوارش کمک مي کنند را تحريک مي کند.

هنگامي که از ناراحتي معده رنج مي بريد، چاي زنجبيل مي تواند کمک حال شما باشد. براي تهيه اين چاي، يک قاشق چايخوري زنجبيل تازه رنده شده را به يک فنجان آب جوش اضافه کنيد. يک درپوش روي فنجان قرار دهيد و اجازه دهيد 10 دقيقه دم بکشد و سپس چاي را صاف کنيد. چاي زنجبيل را 20 دقيقه پيش از هر وعده غذايي بنوشيد.

گزينه ديگر افزودن دو قاشق چايخوري آب زنجبيل و يک قاشق چايخوري عسل به يک فنجان آب گرم و نوشيدن آن دو بار در روز است.

گزينه سوم افزودن نصف يک قاشق چايخوري پودر زنجبيل خشک به يک فنجان پساب کره (Buttermilk) است. مواد را به خوبي با يکديگر ترکيب کرده و چند بار در روز اين نوشيدني را مصرف کنيد.

جوش شيرين

از جوش شيرين مي توانيد به عنوان درماني خانگي براي تسکين سريع ناراحتي معده استفاده کنيد. به عنوان يک ضد اسيد طبيعي، جوش شيرين اسيد معده که موجب سوزش سر دل و سوء هاضمه مي شود را خنثي مي کند، که به نوبه خود تسکين سريع علائم را در پي دارد.

نصف قاشق چايخوري جوش شيرين را در نصف ليوان آب ترکيب کنيد.

اين محلول را براي خنثي کردن اسيد معده مصرف کنيد.

در صورت نياز، پس از گذشت چهار ساعت اين کار را تکرار کنيد.

توجه: اگر به فشار خون بالا مبتلا هستيد، جوش شيرين مصرف نکنيد، زيرا حاوي سديم است.

نان تست نيمسوز

هنگامي که با ناراحتي معده مواجه هستيد ممکن است تمايلي به خوردن هيچ چيزي نداشته باشيد. اما نان تست نيمسوز مي تواند به تسکين علائم اين شرايط کمک کند.

بخش سوخته نان تست سموم مشکل آفرين را از دستگاه گوارش جذب مي کند. با جذب سموم، احساس بهتري در فرد شکل مي گيرد.

دو نان تست گندم نيمسوز تهيه کرده و آنها را به آرامي مصرف کنيد. شما مي توانيد نان هاي تست را به همراه مقداري شير سرد، آب ساده يا يک فنجان چاي سبز مصرف کنيد.

توجه: از نان تست سفيد استفاده نکنيد، زيرا مي تواند براي ميکروبيوتا روده مضر باشد.

رازيانه

رازيانه مي تواند در تسکين علائم ناراحتي معده موثر عمل کند. اين محصول مي تواند از مشکلات گوارشي پيشگيري کند و ميکروبيوتا روده را سالم نگه دارد. همچنين، رازيانه از ويژگي ضد اسپاسم سود مي برد و از اين رو مي تواند در تسکين هرگونه درد معده موثر عمل کند. افزون بر اين، رازيانه در کاهش گاز و حالت تهوع ناشي از ناراحتي معده نيز نقش دارد.

دو قاشق چايخوري از دانه هاي رازيانه را کمي خرد کرده و به دو فنجان آب اضافه کنيد.

آب را به جوش آورده، سپس آن را از روي حرارت برداشته و اجازه دهيد به مدت پنج دقيق دم بکشد. چاي را صاف کرده و آن را در شرايطي که همچنان گرم است، بنوشيد.

گزينه ديگر بو دادن، آسياب کردن و الک کردن چند قاشق غذاخوري از دانه هاي رازيانه است. پس از خوردن وعده غذايي، نصف قاشق چايخوري از اين پودر را در آب ترکيب کرده و مصرف کنيد.

ادامه دارد...

نظر شما