شناسهٔ خبر: 22495328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

سعودی ها چه آشی برای لبنان پخته اند؟

بولتن نیوز

اعلام استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان که به طور آشکار با نظر عربستان سعودی انجام شد، منجر به گمانه زنی های رسانه ای بسیاری در مورد این شده.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، اعلام استعفای رازآلود سعد حریری از نخست وزیری لبنان که به طور آشکار با نظر عربستان سعودی انجام شد، منجر به گمانه زنی های رسانه ای بسیاری در مورد این شده که چه محاسباتی آل سعود را به گرفتن چنین تصمیمی وا داشته و این رویداد مقدمه چه مرحله ای از طرح حکام سعودی است.

مصاحبه یکشنبه شب حریری که شایعات زیادی در مورد دستگیری و حبس خانگی وی در ریاض وجود دارد کمکی به روشن شدن ابعاد این قضیه نکرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که هدف سعودی ها از استعفای حریری این بوده که موجی از خوشحالی در میان مخالفان وی راه افتاده و موافقان حریری نیز به مخالفان وی حمله کنند و تشدید اختلافات موجب فروپاشی دولت ائتلافی لبنان شود تا به این ترتیب این کشور وارد یک فضای بحران زده شود.

به نظر می رسد با مواضع هوشمندانه مقامات لبنانی و جنبش مقاومت حزب الله، چنین طرحی اگر هم وجود داشته باشد رو به شکست است.

پایگاه قطری «الجزیره» در مطلبی در این خصوص با عنوان «آیا لبنان تبدیل به یمن بعدی سعودی ها خواهد شد» از این احتمال سخن می گوید که شاید سعودی ها قصد دخالت مستقیم در لبنان و به راه انداختن یک بحران جدید در خاورمیانه پرآشوب را دارند.

در این مقاله آمده است: « یک هفته بعد از استعفای غیرمنتظره سعد حریری که در پیامی از وی در شبکه سعودی العربیه اعلام شد، لبنان دیگر نمی پرسد که وی کجاست و شروع به درخواست برای آزادی وی کرده است.

حریری ظاهرا در ریاض گیر کرده است، مانند رییس جمهور مخلوع یمن عبدربه منصور هادی که گفته می شود ماه هاست اجازه ترک ریاض را نداشته است.

طبق بعضی گزارشها، عربستان این تصمیم را گرفته است چون وی مایل به مقابله جدی با حزب الله نبوده است.

این اقدام که حمله ای آشکار به حاکمیت لبنان محکومیت گسترده مردم این کشور از تمامی اقشار را برانگیخته است.

اما مواضع تند سعودی ها در قبال لبنان و اقدام پنجشنبه عربستان، امارات، کویت و بحرین در فراخواندن شهروندان خود از این کشور باعث به وجود آمدن این نگرانی در میان عده ای از لبنانی ها شده که ممکن است کشورشان هدف یک جنگ نیابتی دیگر قرار بگیرد، درست مانند آنچه که در یمن اتفاق افتاد.

لبنانی ها نگران هستند که مبادا فراخواندن شهروندان سعودی، در پی خود اقدامات اقتصادی و حتی نظامی عربستان ضد کشورشان را در پی داشته باشد. مساله دیگر تهدید همیشگی حمله مجدد اسراییل به لبنان است. مقامات اسراییلی حتی قبل از این بحران نیز از احتمال جنگ دیگری با حزب الله سخن به میان آورده اند.

سوال این است که آیا عربستان قصد آن را دارد که با حزب الله به صورت نظامی مقابله کند و شرایطی مانند بحران یمن پدید آورد؟

اگر هدف سعودی از این استعفا تشکیل یک ائتلاف قوی ضد حزب الله بوده که دست به اقدام ضد آن زند، چنین نتیجه ای مطمئنا حاصل نخواهد شد. لبنانی ها تاکنون تمایل خود به حفاظت از اتحاد ملی را نشان داده و به خوبی اهمیت حفظ ثبات و جلوگیری از جنگ دیگری را می دانند. مردم این کشور که از جنگ داخلی 15 ساله دهه 70 تا 90 میلادی و دهه ها تجاوز اسراییلی ها خسته شده اند  ظاهرا به هیچ وجه دوست ندارند بخشی از یک بحران دیگر باشند.»

حکومت سعودی در طی سال های گذشته در منطقه دچار مشکلات عدیده ای بوده است و در رسیدن به بسیاری از اهداف خود ناکام مانده است.

از موارد حاضر در لیست بلندبالای شکست های آل سعود می توان به ناتوانی در حفظ حکومت های دیکتاتوری همراه با ریاض در کشورهایی چون تونس و مصر پس از بیداری اسلامی سال 2011، شکست تقریبا قطعی در براندازی نظام سوریه، عدم توفیق در خاموش کردن صدای انقلاب بحرین، ناتوانی در تامین خواسته های خود در یمن با وجود استفاده سنگین از ماشین جنگی گران قیمت خود و این اواخر ناتوانی در واداشتن حکومت قطر به پذیرش درخواست های سلطه مابانه خود اشاره کرد.

باید منتظر بود تا دید آیا طرح های بلندپروازانه ولیعهد جوان سعودی یعنی محمد بن سلمان که ظاهرا این بار لبنان را نشانه گرفته شکست دیگری برای آل سعود در منطقه ثبت می کند یا خیر.

برچسب‌ها:

نظر شما