شناسهٔ خبر: 22250987 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سازمان امور مالیاتی کشور

21 میلیارد دلار واردات بدون پرداخت یک ریال مالیات!

صاحب‌خبر -


مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی با اشاره به اینکه از 4/5 میلیون مودی مالیاتی، تنها دو هزار و 500 نفر مالیات می‌پردازند، به واردات از طریق کارت های بازرگانی اشاره و اعلام کرد: طی چهار سال اخیر 21 میلیارد دلار کالا بدون دادن حتی یک ریال مالیات وارد کشور شده است.
پس از ابلاغ دستورالعمل نحوه رسیدگی و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک از سوی سازمان امور مالیاتی، این موضوع با واکنش‌ها و پیامدهای متعددی از سوی مخاطبان مالیاتی و کارشناسان روبرو شد.
به گزارش فارس، این دستورالعمل که تراکنش‌های پنج سال گذشته مودیان را بررسی می‌کند، برخی از صنوف و مودیانی که منافع خود را با شفافیت مالی، عدالت مالیاتی و پرداخت مالیات حقه در تضاد دیدند، را به هول ‌وولع انداخت و در نهایت با انواع و اقسام روش‌ها اعتراض خود را با بهانه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در افکار عمومی مطرح کردند.
علی رستم‌پور در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از اینکه عده‌ای در کشور در فضای تاریکی حرکت می‌کنند و تراکنش‌های بسیار سنگینی دارند، اظهار داشت: ما هر اطلاعاتی که درباره مودیان به دست بیاوریم وظیفه رسیدگی داریم و در صورت ارائه اظهارنامه، بایستی ظرف مدت یک‌سال رسیدگی کنیم، اما برابر کسانی که اظهارنامه ارائه نمی‌کنند، موظفیم طی پنج سال این کار را انجام دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وی افزود: یکی از ادله‌ای که ما تراکنش‌های گذشته را رسیدگی می‌کنیم همین بحث است. در این طرح ما تنها سراغ افرادی رفتیم که حجم تراکنش‌های مالی بسیار بالایی داشتند.
مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی اضافه کرد: به‌طور مثال یک صراف در استان آذربایجان 18 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته یا مواردی از این قبیل در تهران و سایر استان‌ها نیز رویت شده است.
به گفته رستم‌پور، از سال 95 به بعد فرار مالیاتی جرم محسوب می‌شود و بر این اساس ما با مجوز قانون‌گذار می‌توانیم به تراکنش‌های بانکی دسترسی داشته باشیم.  وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 4/5 میلیون مودی مالیات دهنده داریم، اما کل مالیات دهندگان ما 2500 نفر هستند و ما به دنبال کسانی هستیم که زیرزمینی و غیرشفاف کار می‌کنند.
 مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی با بیان اینکه برخی افراد نیز با کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف اقدام به واردات کالا در حجم‌های بالا به کشور می‌کنند؛ گفت: به‌طور مثال طی چهار سال اخیر 21 میلیارد دلار کالا بدون دادن حتی یک ریال مالیات وارد کشور شده که ما این افراد را رصد می‌کنیم.
دریافت 5 هزار میلیارد تومان
 از کسانی که حتی یک‌بار هم مالیات ندادند
 محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، از وصول پنج هزار میلیارد تومان از فراریان مالیاتی خبرداد و گفت: ۷۰ درصد تراکنش‌های گزارش شده بانکی مربوط به کسانی است که فاقد هویت مالی هستند.به گزارش مهر، وی افزود: ظرف پنج ماه گذشته، پنج هزار میلیارد تومان منابع از درآمد کسانی که تاکنون حتی یک بار مالیات پرداخت نکرده‌اند، از سوی سازمان امور مالیاتی دریافت و به منابع دولت اضافه شده است.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برنامه بر این است که تمامی پرداخت‌ها و دریافتی‌های فعالان اقتصادی در حساب‌های بانکی از سال ۹۵ افشا شود؛ در حالیکه در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۴ بررسی دریافت و پرداخت در حساب‌های بانکی زیر پنج میلیارد تومان فعالان اقتصادی منتفی شد.

برچسب‌ها:

نظر شما