شناسهٔ خبر: 22077596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارشی از تحرکات متحدان سابق داعش در رقه سوریه

آمریکا و عربستان در پایتخت دوم داعش چه می‌کنند؟

شکست‌های پی در پی داعش در عراق و سوریه، خلافت خودخوانده این گروه تکفیری را به زباله‌دان تاریخ انداخت. هرچند بعضی کارشناسان می‌گویند این گروه برای مدتی دیگر می‌تواند با انجام عملیات ایذایی حضور خودش را حفظ کند، اما هرگز دیگر مانند گذشته مدعی خلافت و حکومت نخواهد بود.مساله مهم اما دراین میان برخی خبرهای نگران‌کننده‌ای است که از همکاری و تلاش آمریکا و عربستان سعودی برای نجات عناصر این گروه تکفیری می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها قصد دارند با حفظ این گروه همچنان ائتلاف نمایشی خود را برای مبارزه با تروریسم حفظ کرده و با کمک متحدان خود به آتش‌افروزی‌های جدید دست بزنند. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود بصراحت گفت، این آمریکا بود که داعش را به وجود آورد.

به گزارش ایرنا،سه ماه پس از شکست موصل، گروه تروریستی داعش «رقه» پایتخت خود را در سوریه هم از دست داد. سه روز پس از سقوط آخرین مواضع داعش در رقه، جمعه 28 مهر نیروهای دموکراتیک سوریه به طور رسمی پیروزی بر این گروه تروریستی و سقوط کامل این شهر را اعلام کردند. رقه شهری در شمال سوریه است که از سال 2014 به اشغال داعش درآمده و به مرکز اصلی فرماندهی عملیات تروریستی این گروه در سراسر دنیا بدل شده بود. پس از شهر موصل که سه ماه پیش از دست تروریست‌ها در عراق خارج شد، رقه دومین مقر مهم برای تروریست های داعش بود که از دستشان رفت. حال، داعش فقط بخش‌هایی از استان دیرالزور و بخش‌های دیگری از اراضی جنوبی را در اطراف رود فرات در سوریه در اختیار دارد که آنها را هم بزودی از دست خواهد داد.

خسارت‌های سنگین

به هر حال، شکست رقه ضربه سختی به تروریست‌ها زد. آنها علاوه بر از دست دادن سامانه مدیریت و فرماندهی خود و بخش قابل توجهی از نیروهای انسانی، حجم زیادی از انبارهای تسلیحاتی و مهماتی خود را در عراق و سوریه هم از دست دادند. تصاویر منتشر شده از بازمانده‌های انبارهای تسلیحاتی داعش در موصل و دیرالزور به عنوان دو شهر استراتژیک برای داعش، گویای این مساله است.

داعش در طول یک سال گذشته تعدادی از رهبران شرعی خودرا از جمله ابوعبدالبر الکویتی، ابوعبدالله القحطانی و ترکی البنعلی از دست داد و در همان سال ابو محمد العدنانی،معاون البغدادی و محرک اصلی عملیات داعش در صحرای سوریه نیز کشته شد و به این ترتیب در این منطقه بدون هیچ پشتیبانی باقی ماند؛ منطقه‌ای که به مثابه آکادمی نظامی و انسانی و نیز فرهنگی داعش به شمار می‌آمد. با هلاکت العدنانی توافق عشایر هم‌پیمان با داعش از بین رفت.

از سوی دیگر گفته می‌شود اعضای خارجی داعش نیز از سوریه خارج شدند و به این ترتیب این گروه بسیاری از اعضای ستیزه‌جوی خود را که بیش از دیگران به ادبیات تکفیری و سربریدن اعتقاد داشتند، از دست داد و فقط اعضای آسیب‌پذیر و سست آن باقی مانده‌اند. اطلاعات موجود از وضعیت کنونی داعش حکایت از آن دارد که بیشتر اعضای خارجی آن سوریه و عراق را ترک کرده و تعدادی از آنان پیش از نبرد موصل راهی کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا شده اند و به موازات آن تعدادی نیز به کشورهای اروپایی رفته‌اند.

کمک‌های آمریکا و عربستان

عجیب این که با افول دولت داعش کشورهایی تلاش می‌کنند عناصری از این گروه تروریستی را حفظ کرده و به خدمت خود درآورند. طی سال‌های گذشته بارها معلوم شد که دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی چه کمک‌هایی به این گروه کرده بودند.

یکی از آخرین نمونه از این افشاگری‌ها سخنان علی العلی، رئیس بخش عملیات‌ اصلی ارتش سوریه بود که گفت: آمریکا طی بازه زمانی پنجم ژوئن تا 15 سپتامبر، 1421کامیون حامل تجهیزات و مهمات نظامی در اختیار تروریست‌ها قرار داده است.

به گفته او، ابتدا تصور می‌شد این تسلیحات برای نبرد با تروریست‌ها اختصاص داده شده، ولی در نهایت به دست جنگجویان داعش و جبهه النصره رسید. بیشتر این سلاح‌ها از شرکت‌های دفاعی آمریکایی «چمرینگ» و «اوربیتال ای‌تی‌ک» خریداری شده بود.

در همین رابطه ژنرال سرگئی سوروویکن، فرمانده نیروهای روس در سوریه نیز گفت ایالات متحده برای بیرون رفتن جنگجویان گروه داعش از شهر «رقه» سوریه، دهلیزهای امن ایجاد کرد.

وی یادآور شد با این تدابیر جنگجویان داعش، توانستند بی هیچ درگیری از بخش‎های رقه بیرون بروند. درهمان حال نیروهای آمریکایی به شبه‌نظامیان وفادار به حکومت سوریه حمله می‎‏کردند.

در یک تحول دیگر، به گزارش خبرگزاری فارس، منابع وبگاه خبری «العربی الجدید» از داخل شهر و استان رقه تاکید کردند ثامرالسبهان، وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج‌فارس به همراه برت مک گورت، فرستاده ترامپ به منطقه و هماهنگ‌کننده ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به صورت سرزده به رقه در سوریه سفر کرده‌اند.

یک منبع خاص در رقه که خواست نامش فاش نشود گفت: هدف اصلی السبهان از سفر به رقه اعلام کمک به آوارگان رقه نبود بلکه برای تحویل گرفتن شماری از عناصر سعودی داعش به آنجا رفته بود که شمار آنها بین 20 تا 30 نفر بوده است.

این منبع تاکید کرد: سبهان در حین این که عناصر دارای تابعیت سعودی داعشی را تحویل می‌گرفت وعده کمک به بازسازی و اجرای پروژه‌های خدمات‌رسانی در استان رقه را داد.

مجموع این خبرها نشان می‌دهد آمریکا و عربستان سعودی به دنبال توطئه‌گری و در جهت آتش‌افروزی‌های آینده خود در منطقه، قصد دارند عناصر باقی مانده داعش را حفظ و سپس به صورتی جدید سازماندهی کنند. به همین دلیل برخی کارشناسان می‌گویند یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری و قدرت‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی تقویت وحدت و انسجام ملی و حمایت از حکومت‌های قانونی در کشورهای منطقه است. کوتاه کردن دست قدرت‌های فرامنطقه‌ای بویژه عربستان و آمریکا از دخالت در مسائل منطقه بی‌تردید زمینه و اسباب ظهور و رشد گروه‌های تروریستی را به حداقل خواهد رساند.

برچسب‌ها:

نظر شما