شناسهٔ خبر: 22075118 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

فرصت يک هفته اي براي جلوگيري از فاجعه

کدام تيم‌هاي ايراني از آسيا حذف مي‌شوند؟

صاحب‌خبر -

کنفدراسيون فوتبال آسيا براي هر چه حرفه‌اي‌تر کردن فوتبال اين قاره دست به تمهيدات ويژه‌اي زده است. اين کنفدراسيون براي فصل جديد سامانه‌اي راه اندازي کرده‌ تا تيم‌ها با ارسال مدارکشان بتوانند مجوز حرفه‌اي کسب کنند. يکي از شاخصه‌هايي که براي تيم‌هاي آسيايي مشکل آفرين شده، شفاف‌سازي مسائل مالي براي AFC است. شدت جديت AFC را مي‌توان در صدور حکم محروميت العين امارات (قهرمان فصل 2003-2002، نايب قهرمان 2005)، الاتحاد عربستان (قهرمان فصل 2004 و 2005 و نايب قهرمان فصل 2009) و الاهلي (نايب قهرمان فصل 1986) از ليگ قهرمانان 2018 مشاهده کرد. حال آن که اين سه تيم جزو قدرت‌هاي کنوني ‌آسيا هم هستند. البته اين سه تيم، تنها تيم‌هاي محروم شده از امارات و عربستان که از جمله کشورهاي متمول غرب آسيا محسوب مي‌شوند، نيستند. تيم‌هاي النصر، الرائد، الشباب، التعاون، الاتفاق و الباطن از عربستان و الشباب از امارات از جمله ديگر محرومان فصل جديد ليگ قهرمانان هستند.

به سراغ فوتبال ايران که بياييم، پرسپوليس و نفت سهميه مستقيم و استقلال تهران و تراکتورسازي سهميه پلي‌آف ليگ قهرمانان آسيا را کسب کردند. طبق اعلام فدراسيون فوتبال در سال گذشته، پرسپوليس 11 پرونده، تراکتورسازي 7 پرونده، استقلال 5 پرونده، پديده و سياه‌جامگان 4 پرونده، استقلال خوزستان 2 پرونده، سپاهان، صنعت نفت آبادان و نفت تهران يک پرونده در فيفا دارند. اين آمار که بهمن ماه پارسال اعلام شد تاکنون تغييراتي داشته و برخي از اين پرونده‌ها حل و تعدادي هم به اين پرونده‌ها افزوده شده است.همچنين طبق اعلام تاج، رئيس فدراسيون فوتبال و بهاروند رئيس سازمان ليگ، بازرس آلماني AFC اسناد 8 تيم نخست جدول رده‌بندي ليگ شانزدهم را براي ليگ قهرمانان آسيا بررسي مي‌کند و اگر در بين اين 8 تيم، 4 تيم مورد تاييد AFC وجود نداشته باشند، از سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا کاسته مي‌شود. طبق اعلام سازمان ليگ تاکنون باشگاه نفت طلائيه مدارکي براي گرفتن مجوز AFC براي کسب مجوز حرفه‌اي و حضور در ليگ قهرمانان آسيا به اين سازمان ارسال نکرده است و با توجه به فرصت کمي که تيم‌هاي ايراني تا هشتم آبان دارند، به نظر مي‌رسد نفت نتواند مجوز حضور در ليگ قهرمان آسيا را کسب کند.

با توجه به جدول فصل گذشته ليگ برتر، تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال، تراکتورسازي، ذوب‌آهن، سپاهان، پيکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد تبريز به ترتيب در رده‌هاي اول تا هشتم جدول رده‌بندي قرار گرفته‌اند. اگر آمار فدراسيون در بهمن ماه پارسال را شاخص قرار دهيم، پرسپوليس، استقلال، تراکتورسازي، سپاهان و استقلال خوزستان نمي‌توانند جواز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را کسب کنند و تيم‌هاي ذوب‌آهن، پيکان و گسترش فولاد مجوز حضور در ليگ قهرمانان را به دست مي‌آورند. به اين ترتيب، يکي از سهميه‌هاي ايران مي‌سوزد.تنها اميدواري که وجود دارد اين است که تيم‌هاي ايراني از پارسال تاکنون مشکل پرونده‌هايشان را حل کرده باشند تا سهميه ايران در ليگ قهرمانان آسيا از دست نرود. بايد تا هشتم آبان ماه منتظر ماند و ديد که کنفدراسيون فوتبال آسيا به کدام تيم‌هاي ايراني جواز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را مي‌دهد.

نظر شما