شناسهٔ خبر: 22054180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مذاکره با مشاوران آلماني و فرانسوي براي آموزش شرکت‌هاي نفتي ايران

رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تاکيد بر لزوم ارتقا يافتن شرکت هاي نفتي ايراني از مذاکره با کشورهاي آلمان و فرانسه براي آموزش شرکت هاي نفتي ايراني و برگزاري کارگاه هاي آموزشي براي اين شرکت ها با هدف ارتقاي آن ها خبر داد.

رضا خياميان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به انتخاب يک شرکت ايراني براي ساخت نخستين جکت فاز 11 پارس جنوبي گفت: مناقصه برگزار شده و شرکت ايراني انتخاب شده است اما فعلا نام اين شرکت اعلام نمي‌شود.

وي با بيان اينکه جکت‌هاي اول و دوم فاز 11 پارس جنوبي چندان پيچيده نيست، تصريح کرد: جکت سوم فاز يازده پارس جنوبي هم پيچيده است و هم وزن بيشتري دارد به همين دليل بايد سازنده‌ها و شرکت‌هاي مختلف ايراني را به توتال معرفي کنيم تا توتال ارزيابي‌هاي لازم را انجام دهد.

رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اشاره به سهم 51 درصدي شرکت‌هاي ايراني در طرح توسعه فاز يازده پارس جنوبي، گفت: براي آنکه شرکت‌هاي ايراني قدرتمند شوند تا بتوانند نيازهاي توتال را پاسخگو باشند با کشورهاي خارجي در حال مذاکره هستيم تا اين کشورها براي شرکت‌هاي ايراني کارگاه‌هاي آموزشي برگزار کنند تا شرکت‌هاي ايراني ارتقا يابند و به نيازهاي توتال پاسخ دهند.

خياميان با تاکيد بر لزوم قدرتمندسازي شرکت‌هاي ايراني، گفت: قرارداد با توتال نخستين قرارداد بود و قرار است قراردادهاي نفتي ديگري با شرکت‌هاي خارجي امضا شود که يکي از بندهاي مهم اين قراردادها مشارکت شرکت‌هاي ايراني است؛ بنابراين شرکت هاي ايراني بايد توان همکار با شرکت هاي خارجي را داشته باشند.

وي به اين سوال که با چه کشورهايي براي برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي براي شرکت‌هاي ايراني مذاکره شده، پاسخ داد: فعلا در حال مذاکره با کشورهاي آلمان و فرانسه هستيم البته اين مذاکرات هنوز قطعي نشده است.رييس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ادامه داد: براي گرفتن مشاور قرار است کمک‌هايي به انجمن شود. آقاي نعمت‌زاده مشاور صنعتي آقاي زنگنه قول داده از طريق وزارت نفت به انجمن کمک کند. همچنين در اين راستا با اتاق بازرگاني نيز مذاکره کرده‌ايم.

مذاکرات روس‌نفت با ايران براي تجارت نفت

مديرعامل روس‌نفت اعلام کرد اين شرکت روسي سرگرم مذاکره با تهران براي ايجاد يک زنجيره تامين براي تحويل نفت از ايران و کشورهاي آسياي مرکزي به بازارهاي جهاني است.

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، ايگور سچين در يک نشست صنعتي در ورونا ضمن بيان مطلب فوق، گفت: روس‌نفت در شماري از پروژه‌ها از جمله اکتشاف، توليد، پالايش و تجارت نفت و فرآورده‌هاي نفتي با شرکت CEFC چين پيمان شراکت بسته است.

تمايل اوپک به تمديد 9 ماهه توافق نفتي

منابع آگاه در اوپک اعلام کردند اين سازمان تمايل دارد توافق کاهش توليد با روسيه و ساير توليدکنندگان به مدت 9 ماه ديگر تمديد شود.

به گزارش ايرنا، سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) به همراه روسيه و ساير توليدکنندگان با هدف مقابله با عرضه اضافي که باعث شده قيمت‌ها کاهش پيدا کنند، توافق کرده‌اند توليدشان را تا مارس سال 2018 به ميزان حدود 1.8 ميليون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک پس از پيشرفت آهسته‌اي که اجراي اين توافق در ابتدا بر بازار نفت داشت، اطمينان بيشتري پيدا کرده که توافق مذکور موثر واقع شده است. قيمت‌هاي نفت تحت تاثير کاهش ذخاير، تقاضاي جهاني قوي و کندي رشد توليد شيل آمريکا و پايبندي بالاي توليدکنندگان به محدود کردن عرضه، نزديک به بالاترين رکورد دو سال گذشته قرار دارد.

سه منبع آگاه در اوپک به رويترز گفتند حفظ محدوديت عرضه تا پايان سال 2018 تصميم احتمالي اين سازمان خواهد بود در حالي که منبع چهارم اعلام کرد تمديد توافق به مدت شش تا 9 ماه ديگر براي حذف مازاد ذخاير نفت ضروري است.

به گفته يکي از اين چهار منبع، اگر رشد تقاضا بسيار مطلوب باشد، در اين صورت تصميم براي تمديد توافق ممکن است به اوايل سال آينده موکول شود اما احتمال زيادي وجود دارد که اين تصميم در نوامبر گرفته شود.

مذاکرات در ميان توليدکنندگان اوپک با نزديک شدن به زمان نشست بعدي اين سازمان که 30 نوامبر در وين برگزار مي‌شود، ادامه دارد.

پيش از نشست رسمي، هيات اجرايي اوپک که درباره سياست اين سازمان تصميم نمي‌گيرد، روزهاي 23 و 24 اکتبر در وين ديدار مي‌کند و احتمالا درباره گزينه‌ها و سناريوهاي احتمالي مذاکرات غيررسمي خواهد داشت.به گفته دو منبع اوپک، اگر تصميم در نوامبر اعلام نشود، اوپک و متحدانش ممکن است اوايل سال 2018 ديدار کنند. اوپک معمولا نخستين ديدار سياست‌گذاري هر سال را در ماه مه يا ژوئن برگزار مي‌کند.

اوپک مي‌خواهد سطح ذخاير نفت در اقتصادهاي توسعه يافته به متوسط پنج ساله کاهش پيدا کند. آخرين آمار نشان مي‌دهد که اين سازمان در هدف مذکور پيشرفت کرده اما کاملا به آن دست نيافته است.

اوپک در اوت اعلام کرد ميزان اين ذخاير در 2.996 ميليارد بشکه قرار دارد که 171 ميليون بشکه بالاي سطح متوسط پنج ساله قرار دارد.

به گفته دو منبع اوپک، کاهش بيشتر توليد که در نشست ماه مه مورد مخالفت قرار گرفت اين بار بررسي نخواهد شد، زيرا کاهش بيشتر توليد براي برخي از توليدکنندگان دشوار است.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه چهارم اکتبر اظهار کرده بود که اين توافق ممکن است تا پايان سال 2018 تمديد شود اما وزيران اوپک درباره چنين اقدامي تعهد خاصي نداده‌اند.

بخش‌خصوصي برنامه‌اي براي ورود به صادرات گاز ندارد

رئيس هيات مديره اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينکه بخش خصوصي فعلا خواهان صادرات گاز نيست،گفت: فعاليت بخش خصوصي در بخش صادرات گاز در حد صادرات کپسول گاز به کشورها است.عباسعلي اسلامي در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينکه اجازه صادرات گاز از سوي دولت به بخش خصوصي داده نمي شود، تصريح کرد: اجازه صادرات گاز از سوي دولت به بخش خصوصي به صورت خط لوله يا کشتي داده نمي شود. البته اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي يا به عبارت ديگر بخش خصوصي هم خواهان صادرات گاز نيست و تا کنون مذاکره اي در اين مورد صورت نگرفته است.

وي با بيان اينکه تعداد محدودي از شرکت هاي گازي عصو اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي هستند، افزود: فعاليت اتحاديه در زمينه صادرات گاز در حد صادرات کپسول هاي بزرگ و کوچک گازي به برخي کشورها مانند افغانستان و پاکستان است.

برچسب‌ها:

نظر شما