شناسهٔ خبر: 22041300 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

خرازی در مراسم اختتامه دومین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی دانش آموزی کشور:

دانش آموزان خلاق امروز آینده درخشان حوزه شناختی را نوید می‌دهند

صاحب‌خبر -



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی گفت: دانش آموزان خلاق امروز محققان آینده کشور خواهند بود و قطعا در پیشبرد علمی ایران نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در مراسم اختتامیه دومین دوره کارگاه های دانش آموزی علوم اعصاب شناختی اظهار کرد: انتخاب ۵ تیم در این دوره به عنوان برگزیدگان این رقابت ها نشان می دهد که ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد و دانش آموزان خلاق امروز محققان آینده کشورخواهند بود و قطعا در پیشبرد علمی ایران نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد.
خرازی ادامه داد: این مسابقات کشوری در حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح دانش آموزی برگزار شد و حمایت ستاد از آن به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با حوزه علوم شناختی است تا در آینده آگاهانه این حوزه را برای تحصیلات عالی خود انتخاب کنند.
جهت گیری آینده علم و فناوری
وی در سخنان خود درباره جهت گیری آینده علم و فناوری توضیحاتی را ارائه داد و گفت: در گذشته دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و فارابی بر رشته های مختلف علمی تسلط داشتند، اما توسعه علم موجب تفکیک رشته های علمی از هم شد تا آن حد که نسبت به هم بیگانه شدند و هر کدام از یک زاویه پدیده های طبیعی را مورد مطالعه قرار می دهند. در صورتی که مطالعه یک پدیده باید از طریق تعامل رشته های مختلف با هم مورد بررسی قرار گیرد تا به درستی آن پدیده شناسایی شود.
خرازی همچنین عنوان کرد: به این ترتیب امروز مجدداً بر تلفیق رشته های علمی تحت عنوان حوزه های میان رشته ای و فرارشته ای تأکید می شود که از جمله می¬توان به علوم و فناوری های همگرا مرکب از حوزه های نانو، زیستی، اطلاعات و شناختی اشاره کرد که آینده بشریت را تحت تأثیر قرار خواهند داد.
وی سپس به علوم و فناوری های شناختی به عنوان یک حوزه میان رشته ای اشاره کرد که هدف آن مطالعه کارکردهای شناختی انسان است و گفت: علوم شناختی به فناوری اطلاعات کمک می کند تا محصولات آن تعامل بهتری با انسان داشته باشد که نمونه هایی از آنرا در تلفن های همراه هوشمند امروز می توان دید. شبکه های عصبی مصنوعی و ماشین های یادگیری نمونه دیگری از فناوری است که توانایی های انسان را شبیه سازی می کند و در اثر تجربه بیشتر یاد می گیرد و به عملکرد انسان نزدیک تر می شود. مانند ماشین های ترجمه که در سطح معناشناختی کار می کند و با تجریه تسلط بیشتری در ترجمه پیدا می کند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی همچنین ابراز کرد: کاشت الکترود و تراشه های الکترونیکی در مغز برای معالجه بیماریها و همچنین ایجاد ارتباط بین مغز ماشین از دیگر پیشرفت های فناوریهای شناختی است بنابراین امروز پروژه های لبه علم زیادی در دست اجراست که در آن محققان حوزه های گوناگون به یکدیگر برای مطالعه کارکردهای شناختی انسان و تأثیرگذاری بر مغز کمک می کنند.
خرازی در پایان گفت: کرزویل مدیر مهندسی گوگل پیش بینی کرده است که تا سال 2045 میلادی هوش طبیعی انسان در اثر ادغام با هوش مصنوعی به قدرتی برابر با یک بیلیون برابر دست خواهد یافت.
 
تقدیر از گروه های برتر دانش آموزی
در ادامه این مراسم از تیم های برتر دانش آموزی تقدیر به عمل آمد و ۵ تیم به عنوان برگزیده انتخاب شدند که اسامی این تیم ها به شرح زیر است:
تیم نوروفیزیولوژی از کرمان و تیم فرزانگان ۳ کرج به طور مشترک رتبه نخست
تیم نیوفولدر از تبریز رتبه دوم
تیم بیو فناوری روناش از دزفول رتبه سوم
تیم فرزانگان ۱ از مشهد رتبه چهارم
همچنین ۲۲ تیم دارای ایده برتر در این مسابقات شناسایی شدند تا از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی بسته تجهیزات آزمایشگاهی برای مطالعات شناختی را دریافت کنند.
بر اساس این گزارش، مراسم پایانی دومین دوره کارگاه های دانش آموزی علوم اعصاب شناختی کشور در دبیرستان علامه حلی یک با حضور تیم¬های دانش آموزی از سراسر کشور برگزار شد. این مسابقات به سرپرستی "عبدالحسین عباسیان" محقق پژوهشگاه دانش های بنیادی و با حضور بیش از یکهزار و 200 دانش آموز برتر و 213 دبیر در سال تحصیلی 1395 آغاز و مراسم اختتامیه آن با ارائه کارهای عملی دانش آموزان در حوزه طراحی وسایل برای ارزیابی ویژگیهای شناختی، در مدرسه علامه حلی1 تهران برگزار شد. در مجموع ۳۰۷ گروه دانش آموزی در این مسابقات شرکت کردند که از این میان ۳۳ گروه برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.
انتهای پیام/25

نظر شما