شناسهٔ خبر: 22036144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پیام‌رسان گپ ظرفیت بومی برای رقابت با تلگرام

شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات توسعه سامان با 15 سال سابقه کار در حوزه صنایع فناوری اطلاعات و مخابرات، حدود چهار سال است وارد تولید پروژه پیام‌رسان «گپ» شده است. این پروژه از ابتدای سال 95 به صورت آزمایشی وارد بازار شد و از زمستان سال گذشته در اختیار عموم قرار گرفته است. گپ تا الان بیش از 600هزار کاربر دارد و به این کاربران ضمن ارائه خدمات پایه پیام‌رسان‌ها (نظیر آنچه در تلگرام، واتس‌اپ و ... ارائه می‌شود)، خدمات جانبی با عنوان دنیای گپ ارائه می‌کند که به گفته مهندس مهدی انجیدنی، مدیرعامل این شرکت، وجه تمایز پیام‌رسان گپ با سایر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی است.

صاحب‌خبر -

مهندس انجیدنی درباره محصول دانش‌بنیان خود به جام‌جم می‌گوید: در گپ، کاربران به انبوهی از خدمات از بازی و سرگرمی و مسابقه و آموزش گرفته تا مشاوره و دسترسی به درگاه‌های خدمات بانکی و خدمات دولتی و... دسترسی دارند. در واقع کاربران به جای این که اپلیکیشن‌های مختلفی روی گوشی خود نصب کنند، با نصب اپلیکیشن گپ به آسانی به سرویس‌های مختلف دسترسی خواهند داشت. این یعنی پیام‌رسان گپ در نقش یک تجمیع‌کننده با سازمان‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون وارد مذاکره می‌شود و خدمات آنها را در قالب پیشخوان متمرکز به کاربرانش ارائه می‌کند.

وی می‌افزاید: گپ، محصول دانش‌بنیان در بخش خصوصی است و تمام سرورها و مرکز داده‌های آن در کشور قرار دارد. این پروژه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور کامل بررسی شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است. همچنین به دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت مورد بررسی قرار گرفته و تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.

گپ چقدر امنیت دارد؟

مهندس انجیدنی در خصوص امنیت پیام‌رسان گپ و تضمینی که می‌توان به کاربران داد، می‌گوید: از منظر کلی امنیت باید بگویم به صورت کلی هیچ سامانه ارتباطی در تمام دنیا وجود ندارد که پروتکل LI (سرواژه Lawful Interception به معنی بازرسی قانونمند) را رعایت نکرده باشد. از آنجا که هر جرمی اتفاق می‌افتد، قاعدتا در جریان رخداد آن مجرمان از رسانه‌ای باید استفاده کرده باشند؛ از تلفن و تلفن همراه گرفته تا پست الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف. قاعدتا به دستور مراجع قضایی هر کشور برای بررسی پرونده‌های جرم نیاز است طبق استانداردهای LI اطلاعات مربوط دریافت شود و در اختیار نهادهای قضایی قانونی قرار گیرد. این در مورد تمام پیام‌رسان‌های جهان وجود دارد. اما این به معنی دسترسی به همه اطلاعات افراد نیست؛ بلکه اطلاعات محدودی است برای پیگیری ارتباط مثلا دو مجرم و نه ارتباط با همه افراد. از این نظر، امنیت گپ نیز هیچ تفاوتی با تلگرام و... ندارد.

مدیر پیام‌رسان گپ ادامه می‌دهد: بعد دوم امنیت به مسأله مقابله با هکرها بر می‌گردد که از این نظر نیز ما انواع استانداردهای موجود در دنیا را رعایت کرده‌ایم و برخی قراردادهای امنیتی با تیم‌های امنیتی و هکرهای کلاه سفید داریم و هر زمان که مشکلی پیدا کنند بابت نشان دادن آن مشکل به ما، هزینه مشخصی دریافت می‌کنند و بعد ما مشکل امنیتی را برطرف می‌کنیم. این فناور دانش‌بنیان ایرانی در خصوص ظرفیت میزبانی پیام‌رسان گپ تصریح می‌کند: تجهیزات ما اجازه میزبانی تا حدود ده میلیون کاربر را می‌دهد و در صورت افزایش تعداد می‌توانیم تجهیزات سخت‌افزاری خود را گسترش دهیم و مشکلی از این حیث نداریم.

چطور از پیام‌رسان‌های ایرانی بهتر حمایت کنیم؟

مهندس انجیدنی در پاسخ به این سوال می‌گوید: بهترین کمک برای سامانه‌های دانش‌بنیانی نظیر ما این است که سازمان‌های حاکمیتی برای محصولات داخلی، سطح کیفی مشخصی تعریف کنند و اگر محصولی از حد مشخصی کیفیتش پایین‌تر بود، اجازه انتشار به آن ندهند. وی تصریح می‌کند یک ایراد مهم در فرآیند تولید پیام‌رسان‌های ایرانی این است که تیم‌های کوچکی تشکیل می‌شوند و یک محصول پیام‌رسان منبع باز خارجی را ترجمه می‌کنند و چند هزار مشتری می‌گیرند و بعد از چند ماه به کلی منحل می‌شوند. در اینجا نام و اعتبار تولیدکننده‌های پیام‌رسان ایرانی به کلی نزد کاربران هموطن زیر سوال می‌رود و ترمیم آن ذهنیت برای شرکت‌هایی که می‌خواهند با بنیه قوی در عرصه تولید پیام‌رسان ایرانی فعالیت کنند، مشکل می‌شود.

این فناور ایرانی تاکید می‌کند: مسأله مهم ما این است که تمام قوانین و محدودیت‌ها صرفا برای محصولات ایرانی است. ما به عنوان یک پیام‌رسان ایرانی باید ده‌ها مجوز بگیریم و مراقبت‌های مختلف انجام دهیم، در صورتی که می‌بینیم پیام‌رسان‌های خارجی نظیر واتس‌اپ خیلی راحت و بدون محدودیت در برابر ما مشغول کار هستند! گاهی برخی مجوزگرفتن‌ها بیشتر از دو سال طول می‌کشد و انرژی ما را هدر می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر بحث برخوردهای محتوایی است. به این ترتیب که کافی است یک پروژه یا اپلیکیشن ایرانی کوچک‌ترین اشتباهی در تولید محتوا انجام دهد تا فیلتر شود. اما این اتفاق در مورد پروژه‌های خارجی خیلی کمتر اتفاق می‌افتد. این نابرابری در اعمال قانون دست تولیدکنندگان ایرانی را بسته است. هرچند در دوسه سال اخیر نگاه حاکمیت به فضای مجازی ایرانی بهبود قابل توجهی یافته است.

گفتنی است در این مجموعه اکنون حدود 60 نفر به طور دائمی مشغول کار هستند و در برنامه 18 ماهه این شرکت افزایش تعداد پرسنل تا صد نفر برنامه‌ریزی شده است. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات توسعه سامان تصریح می‌کند اگر کاربران پیام‌رسان گپ به بیش از پنج میلیون مشترک برسد، بیش از 5000 نفر مشغول تأمین خوراک برای آن کاربران خواهند بود.

نظر شما