شناسهٔ خبر: 22033776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 وزير نفت:

ازبکستان خواستار خريد نفت از ايران است

وزير نفت از علاقه‌مندي ازبکستان به خريداري نفت از ايران خبر داد و گفت: مذاکرات بيشتر در اين زمينه ادامه خواهد داشت.به گزارش شانا، بيژن زنگنه، پس از ديدار با عبدالعزيز کاملوف، وزير امور خارجه ازبکستان، اظهار کرد: اين کشور علاقه‌مند به خريد نفت از ايران است و هيئتي از بالاترين مقام‌هاي نفتي اين کشور با همکاران ما در امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران مذاکره مي‌کنند.

وي افزود: توليد نفت ازبکستان محدود است، بنابراين اين کشور به واردات اين کالاي راهبردي نياز دارد.

وزير نفت با بيان اين که بايد نحوه صادرات نفت ايران به ازبکستان بررسي شود، تصريح کرد: با توجه به اين که ازبکستان به دريا راه ندارد بنابراين، صادرات نفت به اين کشور بايد از طريق خشکي و احتمالا راه آهن انجام شود.

زنگنه با بيان اين که مذاکرات بيشتر در اين باره ادامه خواهد داشت و ازبکستان بايد راه‌هاي اقتصادي واردات نفت خام از ايران را بررسي کند، تصريح کرد: ما به طور اصولي موافق صادرات نفت به ازبکستان هستيم و فکر مي‌کنيم صادرات نفت به اين کشور براي توسعه و تحکيم روابط 2 کشور مناسب است.

ازبکستان کشوري در آسياي مرکزي و داراي مرز مشترک با کشورهاي افغانستان، تاجيکستان، ترکمنستان، قرقيزستان و قزاقستان است، پايتخت اين کشور شهر تاشکند است.

شرکت ملي گاز ازبکستان با توليد سالانه 60 تا 70 ميليارد متر مکعب گاز طبيعي يازدهمين توليدکننده گاز دنياست. اين کشور داراي ذخاير قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است، 194 ذخيره هيدروکربوري از جمله 98 ذخيره گاز طبيعي و ميعانات گازي در ازبکستان وجود دارد.

عضو کميسيون انرژي مجلس:

قيمت نفت طي ماه‌هاي آينده افزايش مي‌يابد

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که صحبت‌هاي اخير ترامپ سبب افزايش قيمت نفت شد و ممکن است قيمت‌ها بيش از اين افزايش يابد، گفت: بخش زيادي از افزايش قيمت نفت متاثر از مسائل منطقه‌اي و جهاني است، از اين رو پيش‌بيني مي‌شود قيمت نفت طي ماه‌هاي آينده افزايش يابد.

به گزارش شانا، حسن بهرام نيا، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به افزايش قيمت نفت در روزهاي اخير اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده که بحث افزايش قيمت نفت تحت تاثير عوامل سياسي قرار دارد و بخش زيادي از افزايش قيمت نفت متاثر از مسائل منطقه‌اي و جهاني است.

وي با بيان اين‌که صحبت‌هاي اخير ترامپ سبب افزايش قيمت نفت شد و ممکن است قيمت‌ها بيش از اين افزايش يابد، افزود: تصميم‌ها و نظرات سياستمداران کشورها قيمت نفت را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بهرام نيا با اشاره به حمايت شرکت‌هاي بزرگ نفتي آمريکايي از ترامپ در زمان انتخابات رياست جمهوري اين کشور، تصريح کرد: افزايش قيمت نفت موجب مي‌شود آمريکا که به تازگي به کشورهاي صادرکننده نفت پيوسته است، بتواند درآمد بيشتري کسب کند و بخشي از معضلات اقتصادي خود را حل کند.

اين عضو کميسيون انرژي مجلس با بيان اين‌که با نزديکي به فصل زمستان و افزايش تقاضا نيز افزايش قيمت نفت طبيعي به نظر مي‌رسد، عنوان کرد: طرح فريزنفتي و تمديد دوباره آن در افزايش قيمت نفت تاثيرگذار است و اعضاي اوپک نيز بر اين موضوع که توليد نفت در مقدار کنوني ثابت بماند اتفاق نظر دارند، از اين رو مي‌توان شاهد افزايش قيمت نفت در ماه‌هاي آينده بود.

شرکت فرانسوي نفتي توتال به همکاري با ايران پايان نخواهد داد

شرکت فرانسوي نفتي توتال اعلام کرد حتي اگر آمريکا تحريم يک‌جانبه عليه تهران اعمال کند به همکاري با ايران پايان نخواهد داد.

به گزارش تسنيم به نقل از يورو نيوز، پاتريک پويانه، مدير شرکت توتال در مصاحبه با «اينترنشنال اويل ديلي» ضمن اعلام اين مطلب که حتي اگر آمريکا تحريم يک‌جانبه عليه تهران اعمال کند توتال به همکاري با ايران پايان نخواهد داد گفت: اگر ايران، اتحاديه اروپا، چين و روسيه به برجام پايبند بمانند اين معنا را دارد که تحريم‌هاي آمريکا يک جانبه است و در اين شرايط به دنبال تضميني خواهيم بود که بتوانيم حضور خود در پارس جنوبي را ادامه بدهيم.

مدير شرکت توتال در عين حال گفت: توتال به قوانين احترام مي‌گذارد بنابراين اگر قوانين ما را مجبور به خروج از ايران کند، ما از ايران خارج خواهيم شد.

وي افزود: ما به نوبه خود تلاش مي‌کنيم تا در فضايي مناسب پروژه‌ها را ادامه دهيم و اين اولويت ما خواهد بود.

پويانه در بخش ديگري از سخنانش گفت: بايد ببينيم کنگره چه کار مي‌کند و چه مدل تحريم‌هايي را اعمال مي‌کند. ما با ايران قرارداد امضا کرديم، اگر بتوانيم جلوتر برويم، خواهيم رفت، اگر نتوانيم بايد متوقف شويم، کاري نمي شود کرد.

در پي لغو تحريم‌هاي هسته‌اي، تهران و شرکت توتال بزرگ‌ترين قرارداد انرژي ايران را منعقد کردند. اين قرارداد به منظور توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي ميان شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيومي متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملي نفت چين (سي ان ‎پي‎سي) و پتروپارس به ارزش 4.8 ميليارد دلار امضا شد.

برچسب‌ها:

نظر شما