شناسهٔ خبر: 22021003 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها مطالبه جامعه دانشگاهی است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: بین‌المللی سازی دانشگاه، افزایش دامنه ارتباطات خارجی به همراه افزایش اعتبارات پژوهشی از مطالبات جدی جامعه دانشگاهی است.

صاحب‌خبر -
رضا سامه عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی با اشاره به روند انتخاب وزیر علوم از سوی رئیس‌جمهور اظهار کرد: وزیر علوم و تحقیقات باید به دنبال تحقق مطالبات جامعه دانشگاهی باشد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مطالبات جامعه دانشگاهی از وزارت علوم تفکیک قائل شدن بین دانشگاه‌های باسابقه بالا و برخی مؤسسات نوظهور در فضای دانشگاهی کشور است که این روزها  بیشتر به مراکز تولید مدرک شبیه شده‌اند.

سامه با اشاره به اینکه این مؤسسات، مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌های باسابقه کشور ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: باید سازوکاری برای این مؤسسات اندیشیده شود و سپس به مشکلاتی که این مراکز برای دانشگاه‌ها پیش آورده‌اند فکری شود.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مطالبات جامعه دانشگاهی در رابطه با استقلال دانشگاه‌ها است بدین شکل که خیلی از موارد مرتبط با دانشگاه به‌ویژه در شهرستان‌ها در دانشگاه تعیین شود و بدین‌صورت نباشد که همیشه منتظر تصمیمات در پایتخت و وزارتخانه باشیم.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیان کرد: بین‌المللی سازی دانشگاه و افزایش دامنه ارتباطات خارجی به همراه افزایش اعتبارات پژوهشی در این زمینه یکی دیگر از مواردی است که وزیر علوم باید آن را جدی بگیرد.

وی عنوان کرد: از وقتی دلار گران شده است تنزل قابل محسوسی در حوزه اعتبارات پژوهشی و ارتباطات خارجی به وجود آمده است.

سامه ادامه داد: دانشگاه‌ها باید یک رویکرد مولد و کارآفرین داشته باشند و با مشکلات کشور هم‌جهت شوند تا شاهد رفع مشکلات کشور با استفاده از تخصص دانشگاه‌ها باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید از تأسیس یا تداوم دانشگاه‌های موازی جلوگیری کنیم، اضافه کرد: اگر دانشگاه‌ها را ماموریت‌گرا کنیم مشخص خواهد شد هر دانشگاهی با چه مأموریت ویژه‌ای کار خود را انجام می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در وزارت علوم مختص دانشگاه‌های هنر و معماری است و ازآنجاکه تعداد و تنوع این دانشگاه به‌مراتب خیلی کمتر از سایر دانشگاه‌ها است و حدود 3 درصد از کل هیئت‌علمی را اساتید این دانشگاه تشکیل می‌دهند، این بخش تحت تأثیر ضوابط، آیین‌نامه‌ها و مقررات حاکم بر وزارت علوم خسارت زیادی دیده است.

وی در پایان با بیان اینکه ملاحظاتی که در رشته‌های هنر وجود دارد غیرقابل مقایسه با سایر رشته‌ها است، یادآور شد: این قضیه تدبیر ویژه‌ای می‌طلبد و می‌توان شوراهای تخصصی‌تری را در نظر گرفت تا آئین‌نامه‌های ارتقاء را به نفع رشته هنر تغییر دهند.

نظر شما