شناسهٔ خبر: 21986845 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرهاازعالم علم

صاحب‌خبر -

 درمان سلول‌هاي سرطاني با داروي ديابت

متخصصان علوم پزشکي به تازگي به روشي براي از بين بردن سلول‌هاي سرطان خون به گونه‌اي که گلبول‌هاي قرمز سالم حفظ شوند، پي بردند.به گزارش ايسنا، متخصصان در بررسي خود به روشي جديد براي از بين بردن سلول‌هاي سرطاني در سرطان خون دست پيدا کردند در حالي که گلبول‌هاي قرمز و سالم حفظ و احيا شوند.

متخصصان کانادايي اظهار داشتند: در روش‌هاي مرسوم براي درمان سرطان خون تنها بر سلول‌هاي سرطاني تمرکز مي‌شود و توجه کمتري به حفظ گلبول‌هاي قرمز مي‌شود، اما توليد سلول‌هاي سالم خون در مغز استخوان براي آنکه بيمار مبتلا به سرطان خون از ابتلا به کم خوني و عفونت‌هاي کشنده حفظ شود ضروري است.يکي از متخصصان اين مطالعه گفت: رويکرد ما حاکي از نگاه متفاوتي به بيماري سرطان خون است به طوري که مجموع مغز استخوان را به عنوان يک اکوسيستم در نظر مي‌گيرد برخلاف شيوه‌هاي سنتي که تنها سلول‌هاي بيمار را از بين مي‌برند. اين روش‌هاي قديمي در واقع گزينه‌هاي درماني جديدي براي بيمار به همراه ندارند.

به گزارش مديکال نيوز تودي، در اين بررسي متخصصان کانادايي به جمع آوري نمونه مغز استخوان 34 بيمار مبتلا به سرطان خون که به لحاظ ژنتيکي متفاوت بودند پرداختند. آنها فرآيند شکل‌گيري سلول‌هاي خون بيمار را مطالعه و آن را با اهداکنندگان سالم مغز استخوان مقايسه کردند.متخصصان دريافتند که سرطان خون باعث مي شود سلول‌هاي ذخيره کننده چربي در مغز استخوان از بين بروند. به همين دليل متخصصان براي مقابله با اين فرآيند از داروهاي PPAR-gamma که براي درمان ديابت نوع دو تجويز مي‌شود روي موش‌هاي آزمايشگاهي استفاده کرده و دريافتند که اين دارو سلول‌هاي چربي در مغز استخوان را حفظ مي‌کند.اين تولد دوباره‌ي سلول‌هاي چربي در عين حال که به بلوغ هموگلوبين سالم کمک مي‌کند براي سرکوب کردن رشد لوسمي نيز تاثيرگذار است.

نظر شما