شناسهٔ خبر: 21609790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هشدار دبیرکل سازمان ملل برای شدت یافتن مدرن سازی زرادخانه های هسته ای

دبیرکل سازمان ملل متحد خطرات و ویرانی های ناشی از سلاح هسته ای را محدود به یک کشور ندانست و نسبت به شدت یافتن مدرن سازی زرادخانه های هسته ای هشدار داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «آنتونیو گوترش» روز سه شنبه در نشست بزرگداشت روز بین المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای افزود: می‌دانیم که عواقب هولناک زیست محیطی و انسانی ناشی از به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای در درون مرز‌های یک کشور محدود نخواهد ماند.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که همه دولت‌های جهان از این حق برخوردارند تا خواستار محو کامل این سلاح‌های ویرانگر شوند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: این نهاد بین المللی در ۷۰ سال گذشته و از زمان برگزاری نخستین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تا عقد پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته ای، خلع سلاح هسته‌ای را همواره سرلوحه اهداف و اولویت‌های خود قرار داده است.

گوترش تاکید کرد که جهان تن‌ها در زمانی از خطرات استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مصون خواهد بود که خود را به طور کامل از شر این سلاح‌ها خلاص کرده باشد.

وی اضافه کرد: در حالی که هدف رهایی کامل از شر سلاح‌های هسته ای، هدفی است که همه جهان در آن اشتراک دارد، اما تا کنون با چند چالش عمده روبرو بوده است.

دبیرکل سازمان ملل بحران جاری در منطقه کره را نمونه‌ای از این چالش‌ها ذکر کرد و در حالی که بار دیگر آزمایشات هسته‌ای و موشکی کره شمالی را محکوم کرد، از برخورد قاطع شورای امنیت با این بحران و اعمال تحریم‌های شدید همزمان با رویکردهای دیپلماتیک تقدیر کرد.

گوترش از توقف تلاش‌ها برای امحای سلاح هسته‌ای از زمان توافقنامه استارت ۲ تا کنون انتقاد و از شدت یافتن مدنیزه کردن زرادخانه‌های هسته‌ای ابراز تاسف و نگرانی شدیدی کرد.
وی اضافه کرد بر خلاف چالش هایی که جهان با آن روبرو است، نباید مسئولیت مشترکی که برای ایجاد جهانی صلح آمیز داریم، نادیده بگیریم و بار دیگر تاکید می‌کنم که پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای یکی از عوامل تقویت هنجارهای مقابله با این سلاح‌ها خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد: جهان باید گفت: وگوهای جامع بر سر همکاری‌های بین المللی و مهم‌تر از همه، تدابیر عملی برای خلع سلاح هسته‌ای قابل راستی آزمایی و بازگشت ناپذیر در جهان را سرلوحه تلاش‌های خود قرار دهد.

نظر شما