شناسهٔ خبر: 21583617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير ارشاد:

در برگزاري مکان نمايشگاه کتاب تجديدنظر مي‌کنيم اگر ...

صاحب‌خبر -

او ادامه داد: در اين يک ماهي که به عنوان وزير ارشاد انتخاب شدم، فصل اول کارهايم معطوف به برنامه‌اي بود که به مجلس دادم. برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي عمل به سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در دولت دوازدهم است که با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هويت فرهنگي» در سه بسته قرار گرفته است.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد: اولين برنامه «هويت اسلامي» است که در دو مسئله و 9 برنامه قرار دارد، دومين برنامه توليد و مصرف فرهنگي است که چهار مسئله و 19 برنامه دارد و سوم مناسبات فرهنگي، هنري و رسانه‌اي بين‌الملل است که سه مسئله و 12 برنامه دارد. اين سه بسته با 40 برنامه در فضاي وزارت فرهنگ کليد خورده است. همچنين به معاونت‌ها، سازمان‌ها و مديريت‌هاي اين وزارتخانه، نامه‌هايي در اين زمينه ارسال شده تا مديران، مسئوليت‌هاي ستاره‌داري که مشخص شده‌اند را متناسب با اين 40 برنامه ارائه کنند.صالحي اظهار اميدواري کرد: از اين مسيري که در دولت دوازدهم طي مي‌کنيم بايد به سه تا پنج اقدام اساسي در دوره چهار ساله برسيم زيرا پاره‌اي از اين اقدامات به شکل ستاره‌دار مشخص شده‌اند که مهم و جاري و روزآمد هستند. اميدوارم تا پايان مهرماه اين بسته و برنامه و اقدامات ما کامل شده باشد و عملا 40 برنامه با اقداماتي که در دولت دوازدهم شکل گرفته مشخص شود.صالحي در پاسخ به اينکه براي رفتارهاي فراقانوني که در حوزه موسيقي رخ مي‌دهد و از اجراي کنسرت‌ها در شهرهايي مثل مشهد جلوگيري مي‌شود چه برنامه‌اي دارد؟ گفت: مسما کشور را بايد با قانون اداره کرد و قانون بد از بي‌قانوني بهتر است. اين نگاه بنده است و با همين رويکرد در حال گفت‌وگو بوديم در اين يک‌ماه که علائم‌ روشني را در اين مدت نشان داده و اميدواريم به اجماع برسيم تا قانون مبناي عمل همه باشد.

* لغو يك مجوز هم غلط است

وزير ارشاد درباره اينکه برنامه‌اش براي اينکه تحت تأثير شانتاژ رسانه‌ها در بخش موسيقي قرار نگيرد، چيست؟ پاسخ داد: ما براي هر موضوعي بايد در اندازه و جايگاه خودش توجه کنيم. اغراق کردن درباره هر موضوعي اعتماد رسانه‌اي ما را مي‌تواند کاهش دهد. در اين ايام مجوزهاي زيادي در بخش موسيقي صادر شده و موارد لغو مجوز نسبت به آنها اندک بود. با توجه به اينکه اين مسئله درست است قبول دارم که بايد به هر موضوع به درستي پرداخت اما نکته‌اي که من دارم اين است که حتي لغو يک‌ مجوز هم غلط است چون مردم نظام و حاکميت را مي‌شناسند و وقتي چنين اتفاقاتي مي‌افتد اختلال در نظام را مي‌بينند. ما مسئولان بايد خودمان مسائل‌مان را با هم حل کنيم و مردم را درگير نکنيم.

* حتما در برگزاري مكان نمايشگاه كتاب تجديد نظر مي كنيم اگر...

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره‌ي نمايشگاه کتاب بيان کرد: نمايشگاه در سال اول کمبودهايي داشت که با توجه به سرعت آمادگي قابل اغماض بود اما امسال شرايط زيرساختي «شهر آفتاب» مناسب نبود و اين مسئله به مسئولان «شهرآفتاب» منتقل شده است. گفته‌ام که اگر تا پايان مهرماه اتفاقي براي زيرساخت‌ها رخ ندهد وزارت ارشاد حتما در برگزاري نمايشگاه در آنجا تجديدنظر مي‌کند و همين طور حداقل 10 سالن بايد احداث شود که قول‌هايي داده اند و اميدوارم تا پايان مهر درباره مکان نمايشگاه به نتيجه برسيم.

* تئاتر در كنار ادبيات

او در پاسخ به سوالي درباره اينکه در حوزه تئاتر وزير قبلي و معاونت مربوطه فقط آمار داده‌اند، چرا در نمايشنامه‌ها سطح کيفي بالا نمي‌رود؟ گفت: فعاليت‌هاي فرهنگي يک شاخص کالبدي دارد و يک شاخص نرم‌افزاري. اينکه در اين فضا چقدر مطالعه نمايشنامه‌ها اتفاق افتاده است و چقدر با تنوعي که حوزه تئاتر دارد تاثير کنشي داشته‌اند، در بخش شاخص‌گذاري‌هايش وارد نشديم. تئاتر ما در کنار ادبيات بايد قرار بگيرد و اين‌ نوع شاخص‌ها سنجيده نمي‌شود که اميدوارم به سمت شاخص‌هاي نرم افزاري حرکت کنيم.

او درباره اکران فيلم‌هاي توقيفي هم گفت: گزارش کميته آماده شده و آنچه در اين کميته بررسي شده اگر ايرادات رفع شده باشد، مشکلي نيست.

* عدم وجود فاصله بين مسير شوراي پروانه ساخت فيلم ها و نمايش آن ها

او درباره اصلاحيه فيلم‌هاي توقيف‌شده نيز توضيح داد: بايد سرمايه‌گذاري‌هايي که براي فيلم‌ها مي‌شود مورد احترام قرار گيرد، و اجازه ندهيم که فيلمي توليد شود، اما امکان عرضه پيدا نکند. تعداد فيلم‌هاي توقيفي اندک است و طي اين چهار سال به تعداد انگشتان يک دست هم نمي‌رسد. در طي اين چهار سال و 400 فيلمي که ساخته مي‌شود، ما با تعداد محدودي از فيلم‌هاي توقيفي مواجه مي‌شويم و نبايد تصور آن را اغراق‌آميز جلوه دهيم. بين مسير شوراي پروانه ساخت فيلم‌ها و نمايش آن‌ها نبايد گسل باشد که فيلمي از مرحله ساخت عبور کند، اما در شوراي نمايش مورد عدم پاسخگويي قرار گيرد. گفت‌وگوهايي صورت گرفته تا بتوانيم ساختار مستقرتر و قابل اعتمادتري را براي رفع فاصله اين دو شورا ايجاد کنيم.

وزير فرهنگ در پاسخ به پرسش ديگري درباره فعاليت دوباره هنرمنداني که بعد از انقلاب ممنوع‌الکار شده‌اند، گفت: ما از ناحيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هنرمند ممنوع‌الکار نداريم، مگر آنکه اين اتفاق از طريق دستگاه قضايي افتاده باشد.

* با ادبيات مناسب با هنر گفت و گو شود

او همچنين در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران درباره جريان 500 تابلوي فرهنگستان هنر، گفت:‌ توصيه و نگاه ما اين است که با توجه به ارتباطي که با هنرمندان داشتيم، کساني که به حيطه خصوصي هنرمندان وارد مي‌شوند، با ادبيات مناسب با هنر گفت‌وگو کنند و بزرگان ما اين مسير را با دقت بيشتري ادامه دهند و اين‌طور نباشد که برخي نکات، اين تصوير را پديد بياورد که حريم خصوصي افراد رعايت نمي‌شود.

نظر شما