شناسهٔ خبر: 21565001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مشاور بارزانی: به حمایت و کمک رژیم اسرائیل چشم دوختیم

بحران داخلی در کردستان عراق در آستانه همه‌پرسی جنجالی

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می‌گوید تحت هر شرایطی همه‌پرسی را برگزار خواهد کرد. این در حالی است که همچنان هشدارها و توصیه‌های داخلی و خارجی برای به تعویق انداختن یا لغو این همه‌پرسی ادامه دارد. روز شنبه مذاکرات هیاتی از کردستان عراق در بغداد بدون نتیجه پایان یافت.

صاحب‌خبر -

روز گذشته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به تهدیدهای ترکیه گفت: دوست دارم برگزاری همه‌پرسی تاثیری بر روابط ما با ترکیه نگذارد، اما تهدید از سوی هیچ کشوری را نخواهم پذیرفت، می‌خواهم این پیامم آشکارا به مسئولان ترکیه برسد که از زبان تهدید علیه ما استفاده نکنند، زیرا ما هرگز از سوی هیچ کشور یا شخصی تهدید را نمی‌پذیریم، ما همه‌پرسی را برگزار خواهیم کرد، بیایید ما را نابود کنید.

همزمان با این اظهارات بنعالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد عراق، ایران، ترکیه و دیگر کشورهای همجوار درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق موضع واحدی دارند و یک «گروه بحران» درخصوص همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان تشکیل داده‌ایم. وی در پاسخ به سوالی درباره عملیات فرامرزی ضمن گزینه‌های مطرح شده ترکیه گفت: طبیعی است این مساله رخ دهد، مساله به زمان‌بندی اجرای گزینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مربوط می‌شود، تحولاتی که به وجود خواهد آمد و شرایط همه‌پرسی را مشخص خواهد کرد. همه‌پرسی کردستان تهدیدی برای امنیت ترکیه است.

در ادامه واکنش‌ها درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، سفارت آمریکا در بغداد درباره احتمال ناآرامی در جریان این همه‌پرسی هشدار داد. این در حالی است که اخیرا دادگاه عالی فدرال عراق هم در حکمی، برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده است. این همه‌پرسی قرار است امروز (دوشنبه) در کردستان عراق برگزار شود. رژیم اشغالگر اسرائیل تنها طرفی است که از برگزاری این همه‌پرسی حمایت کرده است. روز گذشته میرزا دینای، مشاور مسعود بارزانی گفت آنها به حمایت و کمک رژیم اسرائیل چشم دوخته‌اند. روز گذشته کمیته برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق از افزایش میزان مشارکت کردهای خارج این اقلیم در رای‌گیری خبر داد. کردهای مقیم خارج به مدت سه روز (از روز جمعه) در رای‌گیری الکترونیک شرکت کرده‌اند.

روز شنبه انفجار یک بمب در جنوب کرکوک سه کشته و پنج زخمی برجای گذاشت. این انفجار نزدیک یک دستگاه خودروی حامل پیشمرگه‌ها در جنوب شهر کرکوک رخ داد. گزارش‌ها از شهر کرکوک نشان می‌دهد شرایط عمومی این شهر برای برگزاری همه‌پرسی مساعد نیست. با این حال مقامات کردستان عراق تاکید دارند که این همه‌پرسی در این شهر نیز برگزار شود.

نظر شما