شناسهٔ خبر: 21492935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

فرمانده سپاه: زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم

مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل و مواضع تند او نسبت به کشورمان، واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

معاون اول رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه از جمله مقامات کشورمان بودند که نسبت به این مساله واکنش نشان دادند.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با بیان این‌که در حرف‌های ترامپ، چیز جدیدی وجود ندارد، گفت: آنچه تازگی داشت این‌که آمریکا چهره واقعی خود را برای جهانیان آشکار ساخته و امروز دنیا همان تصویری را از آمریکا مشاهده می‌کند که ایران سال‌هاست در تلاش است آن را آشکار کند و در واقع این تهمت‌ها به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است.

فرمانده کل سپاه افزود: با شکست‌های پی در پی و خردکننده‌ای که آمریکایی‌ها بویژه در منطقه از ایران دریافت کرده‌اند، طبیعی است که سیستم عصبی و انسجام فکری آنها به هم ریخته باشد.

وی با تاکید بر این‌که سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نباید بی‌جواب بماند، تاکید کرد: موضعگیری قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهمیت راهبردی دارد، این است که آمریکا پاسخ‌های دردناک‌تر را در عمل و در رفتار و تصمیماتی که ایران ظرف ماه‌های آینده خواهد گرفت، مشاهده کند. فرمانده کل سپاه با بیان این‌که زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم، اظهار کرد: اکنون که ماهیت آمریکا کاملا روشن شده، دولت باید از همه گزینه‌های خود برای دفاع از منافع ملت ایران استفاده کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در جمع تعدادی از صاحبنظران اقتصادی با تاکید بر این‌که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد ایران متناقض و غیرمنطقی و ناشی از آشفتگی در ذهن، استراتژی و سیاست است،‌ گفت: سخنان ترامپ، در حد سخنرانی یک رئیس دولت نبود، بیانیه‌ای علیه آزادی و دموکراسی و برای ترویج افراطی‌گری و خشونت بود.

جهانگیری با ابراز تاسف از این‌که رئیس دولت آمریکا نابخردانه زمام سخن خود را در اختیار «صهیونیست‌های جنگ‌طلب و تروریست‌های سر سپرده (منافقین)» قرار داده است،‌ اظهار کرد: باید تریبون سازمان ملل امکانی برای گسترش صلح، تحکیم امنیت و ثبات بین‌المللی باشد نه ابزاری برای پمپاژ خشونت و افراطی‌گری و کوبیدن بر طبل جنگ.

درک ترامپ از توافقات بین‌المللی ضعیف است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم تصریح کرد: اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل ناشی از درک ضعیف وی از توافقات بین‌المللی و مبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی‌اهمیت تلقی می‌شود.

وی مواضع اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان‌ملل را نمایانگر روحیه جنگ‌طلبانه، خصمانه و ضدصلح دانست و خاطرنشان کرد؛ رئیس‌جمهور آمریکا هنوز از فضای انتخاباتی این کشور و استفاده از حملات لفظی به رقبا برای جلب آرا خارج نشده و لازم است مشاوران وی به او یادآوری کنند که رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی تاثیری در تغییر اراده و رفتار کشورها ندارد.

شمخانی گفت: رویکرد آمریکا در قبال برجام به معنای تمسخر مسیر مذاکره و پایبند نبودن این کشور به قواعد دیپلماسی بوده و پیامی جز بی‌اعتبارسازی مجامع بین‌المللی به جهان منتقل نمی‌کند.

وی همچنین در واکنش به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هرساله در قالب نمایش‌های کودکانه ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به موج گسترده نفرت و انزجار مردم جهان از این رژیم و شخص وی که قاتل زنان و کودکان فلسطینی است، به طور قطع پنگوئن‌های قطب جنوب هم حاضر نخواهند شد ننگ طرفداری از این رژیم کودک‌کش را بپذیرند.

سخنان ترامپ، وقیحانه و جاهلانه بود

وزیر امور خارجه کشورمان هم در واکنش به سخنان ترامپ گفت: سخنان وی بویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی‌محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف افزود: سخنان وقیحانه و جاهلانه رئیس‌جمهور آمریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوامفریبانه او را نشان می‌دهد که در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم‌های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی حاصلی جز انزوا و بی‌اعتباری هر چه بیشتر دولت آمریکا نزد جهانیان نخواهد داشت.

نظر شما