شناسهٔ خبر: 20949818 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه

صاحب‌خبر - معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، شرایط کارگران ساختمانی را برای برخورداری از بیمه تشریح کرد. محمدحسن زدا با بیان این که ١٠٠ هزارفرد مدعی کارگر ساختمانی را شناسایی کردیم که کارگر ساختمانی نبودند، گفت: در سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت راه اندازی شد و بیمه شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را به انجمن صنفی آن ها محول کردیم. به گزارش خراسان از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، وی اظهار کرد: شناسایی چند بیمه‌ای ها و افرادی که استحقاق دریافت یک نوع بیمه را ندارند، از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و به نتایج خوبی رسیدیم. معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که اخیرا برنامه مهم دیگری تحت عنوان بازرسی الکترونیک اجرا شد، گفت: بازدیدهای میدانی و خیابانی را تعطیل کرده‌ایم و به سمت بازرسی سیستماتیک رفته‌ایم. بر این اساس ممکن است با بیمه شده تماس بگیریم و راستی آزمایی کنیم. به عنوان مثال به فرد اعلام می‌کنیم وکیل است اما بیمه کارگر ساختمانی شده است و به او تاکید می کنیم از طریق دفتر وکالت اقدام کند و اجازه دهد یک کارگر ساختمانی از این امکان استفاده کند. این ها رانت محسوب می‌شود. زدا ادامه داد: چرا باید شخصی که ٦٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفته یا ٢٥٠ خودروی گران قیمت دارد، بیمه کارگر ساختمانی باشد؟ ما بدون آن که بخواهیم قدرت نمایی و از قوه قهریه خود استفاده کنیم، اقدام می کنیم و بیمه افرادی را که مستحق دریافت آن نیستند قطع می‌کنیم. وی درباره شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه گفت: یک کارگر ساختمانی باید دارای کارت مهارت از فنی و حرفه‌ای باشد و انجمن صنفی اشتغال او را تایید کند. بر خلاف گذشته رابطه کارگر با پروانه ساختمانی برای پوشش بیمه‌ای را قطع کرده‌ایم. سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت دایر شد و بیمه شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را هم به انجمن صنفی آن ها محول کردیم. زدا افزود: اکنون در معاونت فرهنگی دبیرخانه دایمی ارتباط با کارفرمایان و بیمه شدگان و مستمری بگیران برقرار است و مردم می‌دانند اگر مشکلی پیش آمد، باید به چه کسی مراجعه کنند. تا چند سال گذشته حتی دسترسی به بخشنامه‌های معاونت بیمه‌ای بسیار مشکل بود و بخشنامه ها به دست مردم نمی رسید، اما اکنون در پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی بخشنامه‌ها به‌روز و بارگذاری شده اند و در دسترس هستند. در واقع به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر اطلاع رسانی شود و شفافیت وجود داشته باشد، کارها راحت تر پیش می‌رود.

نظر شما