شناسهٔ خبر: 20096465 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گلخونه

شمشیرزن یک دست

احتمالا شما هم فیلم شمشیرزن یک دست را که بارها از صداوسیما پخش شده به یاد دارید؛ فیلمی نوستالژیک که بخصوص دهه شصتی‌ها و زمانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت، از آن خاطره فراوان دارند.

صاحب‌خبر -

حالا چه شد که در گلخانه یاد این فیلم افتادیم؟ گیاهی که امروز می‌خواهم درباره آن بنویسم معروف به گل شمشیری است آن هم شمشیری تک شاخه و راست قامت.

اسم اصلی گیاه گل سانسوریاست و در فرهنگ عامه به نام گل «زبان مادر شوهر» هم آن را می‌شناسند.

برگ‌های این گیاه اغلب سبز تیره است و اصالتش به آفریقا و کشورهای نیجریه و کنگو برمی‌گردد، برگ‌های سانسوریا بلند و کشیده و البته خاردار است و ارتفاع برگ‌ها تا یک متر هم می‌رسد، شمشیرزن جزو گیاهان تصفیه‌کننده هوا هم به حساب می‌آید.

همین ابتدای کار بگویم اگر دنبال گیاهی هستید که رشد سریعی داشته باشد دور شمشیری را خط بکشید چون رشد آن خیلی آرام است.

در ادامه به چند نکته درباره نگهداری گل سانسوریا می‌پردازیم:

خاک مورد نیاز سانسوریا خاکی قلیایی است که شما باید برای آن از ترکیب خاک کاکتوس و کمپوست استفاده کنید.

شمشیری به نور کامل و البته غیرمستقیم نیاز دارد و در مجموع جزو گیاهانی است که در آپارتمان‌های کم نور هم به رشد آرام خود ادامه می‌دهد. توجه داشته باشید اگر گیاه‌تان رنگ پریده است به‌دلیل نور کم است.

اگر می‌خواهید گیاه‌تان سبز و سرحال باشد در شش ماهه نخست سال، ماهی یک‌بار کوددهی کنید. می‌توانید از کودهای آماده بهره ببرید.

سانسوریا جزو گیاهان کم توقع است، در زمستان هر 10 روز یک بار و در تابستان هر هفته یک بار آن را آبیاری کرده و دقت کنید حتما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد، اما گیاه را تشنه نگه ندارید چون باعث قهوه‌ای و خشک شدن برگ‌ها می‌شود.

سانسوریا دمای بین 10 تا 25 درجه را تحمل می‌کند اما به دمای پایین‌تر حساس است.

ریشه‌های سانسوریا درهم تنیدگی را دوست دارد و درست به همین علت گلدان کوچک برای آن مناسب‌تر است و نیازی نیست هر چندماه یک‌بار گلدان آن را عوض کنید، این گیاه در بهترین حالت هر دو یا سه سال به تعویض گلدان نیاز پیدا می‌کند.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

نظر شما