شناسهٔ خبر: 20037863 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 ترکيبات انگور سلول هاي سرطاني روده را از بين مي برد

يک مطالعه تازه نشان مي دهد انگور قرمز سرشار از ترکيبات طبيعي است که مي تواند در مقابله با سرطان روده بزرگ و يا محافظت در برابر ابتلا به آن موثر باشد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي هلث نيوز لاين، اين ميوه خوش طعم شيرين سرشار از آنتي اکسيدان هاي قوي مانند پلي فنل ها است که مي توانند ابتلا به سرطان را کاهش دهند يا از آن پيشگيري کنند.محققان دانشگاه پنسيلوانيا در آمريکا معتقدند که ترکيبات انگور مي تواند سلول هاي بنيادي سرطان روده را از بين ببرد.

اين ترکيبات موسوم به 'رزوراترول' در دانه و پوسته انگور موجود است و باعث پيشگيري و درمان سرطان روده مي شود.محققان اميدوارند ترکيبات موجود در انگور که به تازگي شناسايي شده است، به درمان هاي جديد براي سرطان روده منجر شود که سومين علت مهم مرگ ناشي از سرطان در ميان زنان و دومين علت مرگ در مردان است.

در يک آزمايش حيواني، پروفسور وانامالا و تيم تحقيق وي 52 موش مبتلا به تومورهاي سرطاني روده را به سه گروه تقسيم کردند.يک گروه از ترکيبات انگور، گروه ديگر از سولينداک و گروه کنترل از يک رژيم غذايي معمولي تغذيه کردند. سولينداک داروي ضد التهاب است که تعداد تومورها در انسان را کاهش مي دهد.

محققان متوجه شدند در گروه اول که از ترکيبات انگور و گروه دوم که از داروهاي ضد التهاب تغذيه شده بودند، تعداد تومورها 50 درصد کاهش يافت.آنها دريافتند ترکيبات 'رزوراترول' در انگور هنگامي که به طور جداگانه و در دوزهاي کوچک مصرف شوند، سلول هاي بنيادي سرطان را به طور موثر از بين نمي برد، به عبارت ديگر، ترکيبات انگور تنها هنگامي که با هم مصرف شوند، در مقابله با سلول هاي سرطان موثر هستند.به گفته محققان، ترکيبي از 'رزوراترول' و عصاره دانه انگور براي از بين بردن سلول هاي سرطان روده بزرگ بسيار موثر است و آسيبي نيز به سلول هاي سالم نمي رساند، اما براي کسب اطلاعات بهتر در مورد مکانيزم ضد سرطان در ترکيبات انگور و ديگر عصاره ها در اين ميوه تحقيقات بيشتري لازم است.

نظر شما