شناسهٔ خبر: 20015557 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مرگ تدریجی تلویزیون

صاحب‌خبر -

براساس نتایج گزارش‌های تحلیلی یک مرکز استخراج‌کننده اطلاعات، میانگین مصرف روزانه اینترنت از ۴۸ دقیقه در سال ۲۰۰۹ به ۱۶۴ دقیقه در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید درحالی‌که میزان تماشای تلویزیون ۲۴ دقیقه کاهش خواهد یافت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، تحقیقات جدید مرکز زِنیس که یکی از برندهای استخراج‌کننده اطلاعات و پیش‌بینی‌های تحقیقاتی است، نشان می‌دهد  شکاف بین تعداد تماشاگران تلویزیون و کاربران اینترنت در حال تغییر رویه است به گونه‌ای که تا سال 2019 این فاصله به هفت دقیقه (فاصله میان میزان تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت) می‌رسد.  با وجود اینکه برودکست (پخش یک‌طرفه تلویزیون) همچنان بزرگ‌ترین رسانه مصرفی کاربران دنیاست و به شکل میانگین روزانه 170 دقیقه از وقت خود را پای آن صرف می‌کنند درحالی‌که مصرف اینترنت 140 دقیقه در روز برای کاربران است اما این روند در حال معکوس‌شدن است.
این گزارش تحلیلی می‌افزاید  روند تماشای تلویزیون به نسبت هفت سال گذشته با افت 13درصدی مواجه شده اما بااین‌حال 69  درصد مصرف جهانی رسانه را در سال 2017 همچنان در دست خواهد داشت.  مردم دنیا همچنان 316 دقیقه از وقت روزانه خود را صرف تماشای تلویزیون، شنیدن رادیو، مطالعه روزنامه‌ها و مجله‌ها، حضور در سالن‌های سینما و گشت‌وگذار در میان تبلیغاتی محیطی می‌کنند؛ این میزان صرف وقت برای رسانه‌های سنتی در سال 2010 حدود 364 دقیقه بود.  از سویی دیگر، میانگین نرخ مصرف اینترنت‌موبایل همسو با رشد ابزارها و زیرساخت‌های ارتباطی، در سال‌های 2010 تا 2016 افزایش داشته و به رشد سالانه 44 درصد رسیده است.
همچنین پیش‌بینی شده  استفاده از اینترنت‌موبایل 26 درصد مصارف جهانی رسانه را به خود اختصاص دهد؛ این نرخ در سال 2009 حدود 19 درصد بود.  پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است  میزان مصرف روزانه اینترنت از سوی کاربران فضای مجازی در سال 2018 به 157 دقیقه و تماشای روزانه تلویزیون نیز به 164 دقیقه می‌رسد.  این شاخص‌ها در سال 2009 به‌ترتیب 48 و 188 دقیقه بود که حاکی از مرگ تدریجی تلویزیون و جایگزینی آن با اینترنت است.
هر روز شواهد تازه‌ای از کاهش مخاطبان تلویزیون در گوشه‌وکنار جهان به چشم می‌خورد. یکی از  نشانه‌های مشهود این امر، کاهش مخاطبان المپیک ریو در سال گذشته در آمریکا بود؛ کشوری که بیشترین مخاطبان تلویزیونی را دارد. در آن زمان، رسانه‌ها اعلام کردند  تعداد آمریکایی‌هایی که در رقابت‌های المپیک ریو 2016 از طریق تلویزیون این مسابقات را تماشا کردند به کمترین میزان خود در تمام ادوار این رقابت بزرگ ورزشی رسید. در سال 2000 میلادی 59 درصد از مردم آمریکا اعلام کردند قصد دارند رقابت‌های المپیک سیدنی را از طریق تلویزیون تماشا کنند، درحالی‌که 40 درصد نیز اعلام کردند برنامه‌ای برای تماشای این رقابت‌ها ندارند؛ این در حالی است که این آمار و ارقام در سال گذشته و هم‌زمان با برگزاری المپیک ریو به کمترین میزان خود رسید و اکثریت 51 درصدی از مردم آمریکا اعلام کردند این بازی‌ها را از طریق تلویزیون دنبال نخواهند کرد. بنا بر اعلام «یاهو فایننشال» و به نقل از ایسنا، میزان تماشای رقابت‌های المپیک از طریق تلویزیون در آمریکا در مقایسه با آمار المپیک لندن با 17 درصد کاهش روبه‌رو بود.
«استیو برک»، رئیس شبکه «ABC یونیورسال» که حق پخش رقابت‌های المپیک در آمریکا را تا سال 2032 با هزینه 12‌ میلیارددلاری خریداری کرده بود پیش از آغاز المپیک ریو از کابوس کاهش 200درصدی مخاطبان تلویزیون این رویداد ورزشی خبر داده بود؛ کابوسی که ظاهرا به حقیقت رسید و حتی ریزش مخاطبان تلویزیونی برای گروه سنی مهم 18 تا 49 سال،  25 درصد بود.
اما این تمام ماجرا نبود و نکته اصلی در اینجا بود که میزان مخاطبان دیجیتالی المپیک ریو افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و در اولین هفته این رویداد ورزشی 1/86‌ میلیون دقیقه از پوشش خبری شبکه NBC از المپیک از سوی  کاربران آنلاین در فضای مجازی بارگذاری و دانلود شد که رکود المپیک لندن و المپیک زمستانی سوچی را شکست.
در همان زمان، شبکه NBC در یک کنفرانس خبری مدعی شد  آن زمان، بهترین زمان در جذب مخاطب دیجیتال از سوی این شبکه تلویزیونی در پخش برنامه‌های المپیک بوده که با 150‌ میلیون دقیقه از پوشش خبری این شبکه در فضای مجازی بارگذاری و دانلودشده همراه بوده است که در مقایسه با آمار همین روز در المپیک لندن حاکی از رشد 263درصدی را نشان می‌داد.
پیدایش و توسعه استفاده از اینترنت و به دنبال آن شکل‌گیری فضای مجازی تعاملات اجتماعی، در کمترین زمان ممکن توانست بازی را برگرداند و باعث افول مخاطبان تلویزیون شود. تکنولوژی‌های روزآمد و به‌ویژه گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، جادوی تلویزیون را در نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کم‌رنگ کرد و به‌مرور مخاطبان تلویزیون به کاربران اینترنت تبدیل شدند. بررسی آمارها نشان می‌دهد  در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه که زیرساخت‌های اینترنت شکل‌ گرفته، گرایش مردم به استفاده از تلویزیون کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. این در حالی است که هر روز بر تعداد کاربران فضای مجازی اضافه می‌شود. این اتفاق خریداران امتیاز پخش تلویزیونی را با نگرانی‌های عمیقی مواجه کرده است.

نظر شما