شناسهٔ خبر: 19942145 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

نگاهي به قدرت توليدي همسايگان ايران:‏

روسیه 43.1 درصد فولاد تولیدی خود را صادر می کند

صاحب‌خبر -

در ادامه مطالعه در مورد وضعیت صنعت فولاد در کشورهای مختلف و نقش آنها در صادرات فولاد به  بررسی کشور روسیه می پردازیم.روسیه چهارمین صادر کننده بزرگ فولاد در دنیا است. این کشور در سال گذشته 22.7 میلیون تن فولاد صادر کردکه 43.1 درصد از کل فولاد تولید شده در این کشور بود. در سال 2010 روسیه تنها 40.6 درصد از فولاد تولید شده  خود را به بازار جهانی صادر کرده بود.

در سال گذشته حجم صادرات فولاد از روسیه 4.2 درصد رشد کرد ولی ارزش صادرات این کشور با کاهش 14.1 درصدی همراه بود که دلیل آن را می توان در تنزل  قیمت فولاد در بازار جهانی جستجو کرد. اهمیت روسیه در بازار صادرات فولاد زمانی مشخص می شود که بدانیم این کشور 6.5 درصد از کل صادرات فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است و حجم صادرات این کشور تقریبا برابر با صادرات فولاد از کره جنوبی (سومین صادر کننره فولاد دنیا) و یک سوم حجم صادرات چین است. اما ارزش صادرات فولاد روسیه به اندازه ای نیست که سهم زیادی در اقتصادش داشته باشد. درسال گذشته ارزش صادرات فولاد از این کشور برابر با 3.5 درصد از کل درآمد صادراتی این کشور بود ولی به دلیل تلاش روس‌ها برای ایجاد تنوع در اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت سرمایه گذاری در این صنعت هم در روسیه رشد روزافزونی دارد.

تراز تجارت فولاد روسیه

طی یک دهه گذشته روسیه سرمایه گذاری زیادی برای افزایش توان تولید خود انجام داد و نتیجه این سرمایه گذاری هم تبدیل شدن آن به یک قطب مهم در بازار فولاد دنیا بود. طی این یک دهه میزان صادرات فولاد از کشور روسیه چهار تا شش برابر فولاد وارداتی آن بود اما بیشترین رشد صادرات فولاد این کشور در فاصله سالهای 2011 تا 2016 میلادی مشاهده شد. از فصل سوم سال 2011 تا انتهای سال 2016 میلادی حجم صادرات فولاد از این کشور 31 درصد رشد کرد در حالیکه میزان واردات در همین بازه با کاهش 28 درصدی همراه بود. در سال گذشته مازاد تجاری فولاد روسیه برابر با 19.6 میلیون تن بود که 6 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت. در سال 2015 میلادی مازاد تجاری این کشور اروپایی در بخش فولاد برابر با 18.5 میلیون تن بود.

اما در هنگام بررسی صادرات باید ضمن مطالعه در مورد حجم صادرات به بررسی ارزش صادرات هم بپردازیم.در سال 2016 ارزش صادرات فولاد از روسیه برابر با 7.9 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 14.1 درصد کمتر بوده است. درسال 2015 ارزش صادرات فولاد از این کشور برابر با 92 میلیارد دلار بود که  تنها دلیل ان کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی بود.

اصلی ترین فراورده های صادراتی  روسیه

در سال گذشته فراورده های فولادی نیمه آماده اصلی ترین محصول صادراتی روسیه بودند و بالغ بر 50 درصد از کل محصولات صادراتی این کشور را به خود اختصاص دادند. در سال گذشته 11.4 میلیون تن فراورده فولادی نیمه آماده از روسیه صادر شد. سهم فراورده های فولادی تخت در صادرات فولاد این کشور برابر با 32 درصد  و سهم فرارورده های فولادی طویل 14 درصد بود. در سال گذشته 861 هزار تن لوله و تیوب  و 14.6 هزار تن فراورده های فولادی زنگ نزن صادر شد که به ترتیب 4 درصد و 0.1 درصد از کل سهم فولاد صادراتی این کشور را داشتند. در فاصله سالهای 2014 تا 2016 میلادی حجم صادرات فراورده های فولادی نیمه آماده از روسیه رشد کرد در حالیکه میزان صادرات دیگر محصولات تقریبا ثابت بود ولی ارزش صادراتن با کاهش همراه بود.






مونا مشهدی رجبی - فولادنيوز

نظر شما