شناسهٔ خبر: 19646068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

صادرات قوت می گیرد

آثار انتخاب مجدد حسن روحانی بر بازار فولاد ایران

بعد از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رییس جمهوری ایران، اخباری در مورد طرح ایران برای افزایش توان صادراتی فولاد منتشر شد زیرا به گفته فعالان این صنعت برنامه دولت جدید تعامل بیشتر با اقتصاد دنیا و از میان برداشتن تمامی موانع تجاری، بانکی و اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نه تنها برای مردم ایران بلکه برای تمامی دنیا اهمیت داشت زیرا این انتخاب می توانست مسیر اقتصاد ایران و تجارت ایران با دنیا را تغییر دهد. بعد از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رییس جمهوری ایران، اخباری در مورد طرح ایران برای افزایش توان صادراتی فولاد منتشر شد زیرا به گفته فعالان این صنعت برنامه دولت جدید تعامل بیشتر با اقتصاد دنیا و از میان برداشتن تمامی موانع تجاری، بانکی و اقتصادی است.

 طبق این گزارش‌ها در برنامه ششم توسعه که تا سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه خواهد داشت ایران در نظر دارد سالانه ۱۵ میلیون تن فولاد صادر کند که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت فولاد و وضعیت کنونی این صنعت، طرحی قابل اجرا است و می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قابل توجهی در درآمد صادراتی این کشور از فولاد و فراورده‌های فولادی شود.

ایران در سال جاری که در مارس ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد بالغ بر ۸ میلیون تن فولاد صادر خواهد کرد. ایران در سال ۱۳۹۵ یعنی سال منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۱۷ میلادی ۵.۵۳ میلیون تن فولاد آماده و نیمه آماده صادر کرد که معادل ۳۰ درصد از مجموع فولاد تولیدی در این کشور بود.

انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی باعث می‌شود تا کشورهای غربی به تداوم شرایط اعتدال در اقتصاد و سیاست خارجی ایران اطمینان پیدا کنند و توافق نامه های تجاری گذشته به تدریج به قراردادهای لازم الاجرا تبدیل شود. البته باید در نظر داشت که این تغییر به سرعت ایجاد نمی‌شود ولی انتخاب دوباره خط فکری دولت قبلی به معنای تداوم اصلاح تدریجی روابط اقتصادی و سیاسی ایران با دنیا است.

 دلیل اصلی تلاش ایران برای افزایش صادرات فولاد چیست؟

 در سال‌های گذشته اقتصاد ایران با چالش‌های زیادی روبرو بود. یک دوره ایران با مشکل تورم فزاینده روبرو بود و سپس تحت تاثیر فشار تحریم های اقتصادی وارد رکود شد. در سال‌های رکود هم تولید فولاد ایران کاهش یافت و هم تقاضا برای فولاد در صنایع پایین دستی کمتر شد. به همین دلیل فولادسازان برای ادامه بقا به بازارهای صادراتی روی آوردند. هم اکنون هم صادرات یکی از مهمترین سیاست‌های فولادسازان برای حفظ بقا و رشد در فضای کنونی است. هم اکنون برخی از شرکت‌های فولادسازی تمامی محصولات تولیدی خود را صادر می‌کنند زیرا هیچ تقاضایی در بازار داخلی ایران وجود ندارد.

اما در مورد تاثیر نتیجه این انتخابات در بازار فولاد هم نظرات مختلفی عنوان می‌شود. با توجه به اینکه دکتر روحانی تعامل سازنده با دنیا را در دستور کار خود قرار داده است و در نظر دارد برای عادی سازی روابط اقتصادی و بانکی ایران با دنیا  تلاش کند، می‌توان انتظار داشت اقتصاد ایران با سرعتی نه چندان زیاد در مسیر رشد قرار بگیرد و ما شاهد بیشتر شدن حضور شرکت‌های غربی در فعالیت‌های اقتصادی ایران باشیم. با ازمیان رفتن محدودیت‌های بانکی ایران می‌تواند صادرات خود را بیشتر کرد و با دیگر کشورهای دنیا رابطه اقتصادی بهتری داشته باشد زیرا هیچ محدودیت و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد. انتظار میرود انتخاب مجدد دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری فضای بازتری در اختیار فولادسازان قرار دهد و به آنها امکان دهد تا بازارهای صادراتی بزرگتری در اختیار داشته باشند.

از طرف دیگر با انتخاب دوباره دکتر حسن روحانی و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و بانکی در کنار تعامل بیشتر با فعالان اقتصادی و صنعتی در دنیا، اقتصاد کشور به تدریج رشد کند و زمینه برای رونق بخش ساختمان و بخش‌های مصرف کننده فولاد فراهم شود که این مساله باعث بیشتر شدن نرخ رشد اقتصادی و بهبود شرایط مالی و زیرساختی در کشور می‌شود.

 

 

 

مونا مشهدي رجبي - فولادنيوز




نظر شما