شناسهٔ خبر: 19643149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کره شمالی نهمین موشک خود را هم آزمایش کرد

به رغم تهدیدهای آمریکا و محکومیت‌های جهانی، کره شمالی یک موشک دیگر آزمایش کرد. این نهمین موشک شلیک شده از سوی پیونگ یانگ طی شش ماه گذشته است.

صاحب‌خبر -

فرماندهی نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام با تائید این خبر گفت: کره شمالی یک موشک کوتاه برد از محلی نزدیک پایگاه هوایی ونسان شلیک کرد که شش دقیقه بعد در دریای ژاپن افتاد. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی این موشک را از نوع «بالستیک» توصیف کرد. به همین دلیل «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی از برگزاری نشست شورای امنیت ملی این کشور خبر داد.

همچنین وزارت خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای گفت: دولت هیچ نوع اقدامات تحریک‌آمیز را تحمل نخواهد کرد و اقدام شدیدی را در این باره اتخاذ می‌کند. کره شمالی باید فورا به همه تحریکات منطقه‌ای پایان دهد و در سریع‌ترین زمان ممکن به سمت خلع‌سلاح گام بردارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام پیونگ یانگ نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی جدی نه تنها برای شبه جزیره کره بلکه برای صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود.

خبر انجام این آزمایش موشکی در حالی منتشر شد که دونالد ترامپ به دنبال اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه پیونگ‌یانگ است. کره شمالی از ابتدای سال 2016 تاکنون دو آزمایش اتمی انجام داده و ده‌ها موشک شلیک کرده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در واکنش به این خبر گفت: « همراه با آمریکا در حال بررسی پاسخی مشخص به کره شمالی هستیم.»

وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر کره شمالی در پرتاب موشک بالستیک را محکوم کرد.

ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و نگران این‌گونه اقدامات هستیم، اما همه کشورها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

در این میان جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی روز گذشته کره شمالی گفت: اگر نتوانیم موضوع کره شمالی را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و تلاش‌ها به بن‌بست و بروز جنگ منجر شود، بی‌شک فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

ماتیس کره شمالی را تهدید و خطری برای منطقه بویژه کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی دانست و افزود: شکست مذاکرات و دیپلماسی با پیونگ یانگ و وقوع جنگ، تهدیدی برای چین و روسیه نیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: کره شمالی صدها سامانه موشکی و توپخانه‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند سئول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان را هدف قرار دهد.

نظر شما