شناسهٔ خبر: 19621847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 نوسانات انواع سکه در دومين ماه سال جاري

بازار سکه در دومين ماه سال جاري با تحولاتي همراه شد به طوري که سکه تمام طرح جديد حدود 30 هزار تومان، نيم سکه 35 هزار تومان و ربع سکه 10 هزار تومان در نوسان بود.

به گزارش ايسنا، بازار سکه در دومين ماه سال جاري با نوسانات و تغييراتي همراه بود و در مقاطع مختلف ارديبهشت با روند سينوسي مواجه شد.

سکه تمام طرح جديد در ارديبهشت ماه 1395 در ميان يک ميليون و 195 هزا رتومان تا يک ميليون و 225 هزار تومان در نوسان بود تا در مجموع حدود 30 هزار تومان تغيير قيمت داشته باشد.

اين سکه در ابتداي ارديبهشت ماه با نرخ يک ميليون و 223 هزار تومان حرکت خود را آغاز کرد، در ادامه نرخ سکه با روند کاهش مواجه شد و ابتدا به يک ميليون و 218 هزار تومان و در ميانه‌هاي ماه به يک ميليون و 209 هزار تومان رسيد. در ادامه ماه سکه تمام طرح جديد با ادامه روند کاهشي به کمترين ميزان خود در ارديبهشت ماه رسيد و يک ميليون و 195 هزار تومان در بازار فروخته شد.

در ادامه و با نزديک شدن به آخرين روزهاي ماه قيمت اين نوع سکه به يک ميليون و 221 هزار تومان و در نهايت در آخرين روز ماه به يک ميليون و 215 هزار تومان رسيد.

اما نيم سکه در اين بازه زماني بين 657 هزار تومان تا 692 هزار تومان در نوسان بود تا در مجموع 35 هزار تومان نوسان قيمت را در ارديبهشت ماه تجربه کند.

نيم سکه با نرخ 692 هزار تومان در نخستين روزهاي ارديبهشت ماه عرضه شد و در ادامه با روند نزولي 674 هزار تومان رسيد و در ميانه‌هاي ماه با رسيدن به 664 هزار تومان به کمترين نرخ خود در اين ماه رسيد اما در اواخر ماه بار ديگر اين حرکت کاهشي را ادامه داد و در آخرين روز ماه به يک ميليون و 657 هزار تومان رسيد.

همچنين ربع سکه بين 372 تا 382 هزار تومان در ارديبهشت ماه در نوسان بود تا در مجموع 10 هزار تومان نوسان قيمت را پشت سر بگذارد. ربع سکه در نخستين روز ماه با قيمت 382 هزار تومان عرضه شد و در مجموع با طي کردن روند کاهشي در طول ماه به 378 هزار تومان و در آخر ماه به 372 هزار تومان در بازار فروخته شد.

اما محمد کشتي آراي رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران درباره آخرين وضعيت بازار سکه به ايسنا گفت که در مورد سکه کاهش تقاضا باعث شد که قيمت آن در هفته‌اي که گذشت نزولي شود و به طور متوسط سکه تمام حدود 16 هزار تومان کاهش قيمت پيدا کرد. از طرفي هم کاهش قيمت ارز و تاثير آن باعث شد که بر خلاف بازار جهاني قيمت‌ها در بازار داخلي کاهش پيدا کند.

به گفته وي اکنون‌ داد و ستدها در بازار کاهش پيدا کرده است و با شروع ماه رمضان با يک عدم تقاضا براي سکه روبرو خواهيم بود و بازار در هفته اول آرام خواهد بود ولي با نزديک شدن به نيمه ماه رمضان بازار مجددا رونق خواهد گرفت و بعد از آن در ايام شب‌هاي قدر داد و ستد کاهشي خواهد شد و در نهايت در اواخر ماه رمضان و با فرا رسيدن تابستان دوباره تقاضا افزايش خواهد يافت.

شيوع تب کريمه کنگو از سيستان

مديرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي سازمان دامپزشکي از شيوع بيماري تب کريمه کنگو از استان سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: اگر دامپزشکان و مردم نکات بهداشتي و قرنطينه‌اي را براي مصرف گوشت قرمز به کار گيرند، هيچ نگراني‌اي در اين زمينه وجود ندارد و مي‌توان از شيوع بيشتر اين بيماري جلوگيري کرد.

عباس عباسي در گفت‌وگو با برنا ، اظهار کرد: بيماري تب کريمه کنگو ويروسي مشترک بين انسان و دام است که از طريق گردش کنه آلوده به ويروس يا دام آلوده مي‌تواند به انسان منتقل شود به گونه‌اي که اگر در زمان ذبح موارد و نکات بهداشتي رعايت نشود يا به عنوان مثال دامداري کنه‌اي را با دست بکشد يا آنکه فردي در بيمارستان آلوده باشد و پرستاران براي مراقبت از اين بيمار نکات بهداشتي را رعايت نکنند مي‌تواند اين بيماري به انسان انتقال پيدا کند.

وي با اشاره به اينکه نکات بهداشتي و ايمني از سوي سازمان دامپزشکي به صورت کامل رعايت مي‌شود گفت: گوشت قرمز کشتار شده آماده توزيع به بازار ابتدا در سردخانه‌ها با دماي صفر تا 4- درجه سانتيگراد به مدت 24 ساعت نگهداري مي‌شود و با توجه به حساس بودن اين ويروس، مي‌توان اطمينان يافت که ويروس بيماري کريمه کنگو از بين رفته يا عقيم شده است که البته مردم نيز به هنگام خريد و مصرف اين گوشت بايد نکات بهداشتي لازم را رعايت کنند.

عباسي اعلام کرد: مردم نبايد گوشت قرمز مورد نياز خود را از مراکز خارج از شبکه‌هاي دامپزشکي و بدون مهر تاييد اين سازمان تهيه و مصرف کنند و بايد به نکاتي از جمله نگهداري گوشت قبل از مصرف در دماي حدود 4- درجه تا 24 ساعت و پخت کامل آن توجه کنند که البته با توجه به فرهنگ مصرف گوشت قرمز در ايران و حساس بودن اين ويروس به دماي 65 تا 85 درجه مي‌توان گفت هيچ نگراني براي مصرف گوشت قرمز در اين بازه زماني وجود ندارد.

وي خاطرنشان کرتد: بيماري تب کريمه کنگو از سال 1350 در کشور شناسايي شده است و هم‌اکنون تنها در استان سيستان و بلوچستان به صورت رسمي گزارش شيوع اين بيماري و بروز تلفات انساني به سازمان دامپزشکي رسيده است و اخباري که از طريق کانال‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود هنوز منشا رسمي ندارد، اما براي جلوگيري از شيوع و گسترش اين بيماري بايد نکات بهداشتي مدنظر ناظران سازمان دامپزشکي از سوي دامداران و مردم رعايت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما