شناسهٔ خبر: 19615356 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

مدیران نیروگاه‌های برقی کشور برای استفاده از فناوری نانو گردهم آمدند

صاحب‌خبر -

تعدادی از مسئولین و مدیران نیروگاه‌های برقی کشور در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی گرد هم آمدند تا با کاربردهای فناوری نانو در صنایع نیروگاهی آشنا شده و به منظور استفاده از این محصولات در نیروگاه‌ها همفکری و تبادل نظر کنند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گردهمایی مدیران نیروگاه‌های برقی کشور برای استفاده از فناوری نانو حمایت‌های ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی از به‌کارگیری فناوری نانو در شرکت‌های صنعتی و برخی از فناوری‌های نانویی قابل استفاده در نیروگاه‌ها معرفی شد.
همچنین مهم‌ترین چالش‌های استفاده از محصولات نانو در نیروگاه‌ها مانند هزینه تمام شده استفاده از این محصولات و لزوم ایجاد اعتماد صنایع به این فناوری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علی اصغر نجیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی پرداختن به «نوآوری باز» را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی به‌منظور دسترسی صنایع بزرگ به فناوری نانو دانست و گفت: در این برنامه، نیازی به سرمایه‌گذاری شرکت بزرگ بر روی فناوری مورد نیاز خود وجود ندارد و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک که به فناوری مورد نظر دست یافته‌اند با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری را در اختیار شرکت بزرگ قرار می‌دهند که این مدل همکاری منجر به ریسک کمتر و دسترسی سریع‌تر به نتیجه مورد نظر برای شرکت خواستار فناوری می‌شود.
نجیمی، کاهش سرمایه‌گذاری، دسترسی به نخبگان بیرونی، کاهش ریسک، دسترسی سریع به بازار، افزایش موفقیت و تداوم نوآوری همزمان با تغییرات بازار را از مهم‌ترین نتایج «نوآوری باز» ذکر کرد و افزود: در این راستا برنامه‌ای نیز تحت عنوان چالش فناوری توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در حال اجراست و چندین چالش در حوزه‌های مختلف صنعتی نیز برگزار شده است.
در ادامه این نشست به برخی از فناوری‌های نانویی قابل استفاده در نیروگاه‌های کشور مانند نانوسیال خنک کننده، فیلترهای هوای نیروگاهی، پوشش‌دهی سطح به روش PVD، رنگ‌های مقاوم به خوردگی، ماسک‌های صنعتی نانویی، سامانه الکترودیالیز انتخابی جهت تصفیه آب، سامانه تصفیه آب خاکستری و تصفیه پساب صنعتی با استفاده از غشاهای هالوفایبر اشاره شد و در ادامه دو شرکت بهران فیلتر و نانوپوشش فلز به تشریح محصولات خود پرداختند.
مدیران و کارشناسان نیروگاه‌های شهید رجایی، رودشور، سیکل ترکیبی فارس، منتظر القائم (عج) و شرکت‌های مپنا، ماهتاب گستر (معاونت بهره‌برداری) و دفتر فنی گروه صبا در این نشست حضور داشتند. در پایان شرکت‌کنندگان از محصولات فناوری نانو در نمایشگاه دائمی این محصولات در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بازدید کردند.
پایان پیام/29

نظر شما