به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، فیلم سینمایی «ویلایی ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران 8 سال دفاع مقدس چند هفته ای است که بر پرده سینما رفته است. فیلمی که در جشنواره فجر توجه های فراوانی را به خود جلب کرد و البته با حواشی مختلفی همراه بود.
از جمله این حواشی بیانیه ی منیر قیدی پس از حجم ناداوری هایی بود که در جشنواره سال گذشته اتفاق افتاد و صدای همه اهالی سینما را هم درآورد. در این بیانیه قیدی می نویسد: «من این دستاوردِ آسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه ی رقابت های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی زنم و به یاد و خاطرهی همان « یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می کنم و این حال را به نامزدی ها و مرتبه های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی دهم؛»
![](http://media.snn.ir/download/image/fazayemajazi/10-4-93/1/1949859.jpg)
این نزاع البته تا روزهای اکران این فیلم نیز ادامه پیدا می کند و شنیدها حکایت از آن دارد که موزه سینما که مدیریت آن را محمد حیدری دبیر جشنواره فجر بر عهده دارد حاضر به اکران این فیلم نشده و در لفافه دلخوری از رفتار قیدی در روزهای جشنواره را دلیل این تصمیم بیان کرده است.
![](http://media.snn.ir/download/image/fazayemajazi/10-4-93/1/1949860.jpg)
در عین حال نهاد های دیگری همچون «حوزه هنری» هم حاضر به همکاری برای پخش این فیلم خوب نشده اند و با اختصاص حداقل تعداد سالن به این فیلم عملاً حمایت ویژه ای از فیلم «ویلایی ها» انجام نداده اند. این در حالی است که حوزه هنری خود را پیشگام تولید و حمایت از آثار با مضامین انقلابی می داند.
البته به نظر می رسد حوزه هنری که خاستگاه آن حمایت از هنر انقلاب بوده به رفتار های کاسب کارانه روی آورده و فیلم هایی مثل ویلایی ها را به نفع فیلم های کمدی پرفروش قربانی می کند.
به همین دلیل سینما هایی که این فیلم در اختیار دارد نزدیک به 40 و سینماهایی که نهنگ عنبر2 در اختیار دارد بیش از دو برابر این عدد است. در مورد فیلم گشت2 نیز این امر صادق است و علاوه بر تعداد بالای سالن هایی که حوزه هنری در اختیار این فیلم قرار داده رایت آن را هم پیش از ساخت خریده و به نوعی در تولید آن شریک شده و سرمایه ی اولیه ی آن را فراهم آورده است.
سازمان صدا و سیما نیز همه اختیارات برای پخش تیزر های تبلیغاتی را اعم از فرهنگی و تجاری به واحد بازرگانی سپرده و اکنون در مغالطه ای آشکار پخش تیزر فیلم های پرفروش را ترجیح داده و باز هم سر «ویلایی ها» بی کلاه مانده است.
کار در این خصوص آن قدر بالا گرفته که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما که از مدیران این مجموعه به حساب می آید نیز تاکنون نتوانسته است این مشکل را برطرف کند و خبر از اختصاص سه برابری تیزر رایگان گشت2 نسبت به فیلم ویلایی ها می دهد.
![](http://media.snn.ir/download/image/fazayemajazi/10-4-93/1/1949861.jpg)
با مرور این اتفاقات می توان دریافت که سه دستگاه «سازمان سینمایی»، «حوزه هنری» و «صدا و سیما» در اتحادی نانوشته سعی در دیده نشدن ویلایی ها دارند. در حالی که به نظر می رسد در شعار همه ی این نهاد ها اصلی ترین رسالت و وظیفه ی خود را حمایت از این گونه آثار بیان می کنند.
به گزارش رجانیوز، پیش از این هم در مورد فیلم «یتیم خانه ایران» هم این اتفاق افتاد و نهاد های حمایتی خیلی دیر به یاد دیدن این فیلم افتادند. تکرار این ماجرا نشان می دهد بر خلاف ظاهر سازی های فراوان عزمی برای حمایت و کمک به دیده شدن این آثار وجود ندارد و همچنان باید شاهد کم لطفی نسبت به این آثار حتی از جانب نهاد های مسئول باشیم.
نظر شما