شناسهٔ خبر: 19584680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

چند نکتهً درباره بيماري التهابي روده

صاحب‌خبر -

وي افزود: از جمله بيماري‌هاي دستگاه گوارش که افزايش چشمگير داشته بيماري التهابي روده يا IBD است؛ در حالي که اين بيماري در 30 سال پيش شيوع چنداني نداشته است.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي گوارش و کبد با اشاره به بيماري‌هاي التهابي روده افزود: علت اين بيماري‌ها ناشناخته بوده لذا علت خاصي را نمي‌توانيم ذکر کنيم. همچنين مجموعه‌اي از عوامل مي‌توانند باعث بروز اين بيماري شوند.

اين استاد دانشگاه علوم پزشکي کرمان تصريح کرد: در خانواده‌هايي که استعداد ژنتيکي بيماري التهاب روده را دارند و عضوي از خانواده به اين بيماري مبتلا شده، 2 تا 3 برابر احتمال داشته که عضو ديگر اين خانواده به بيماري‌هاي التهابي روده مبتلا شود.

درويش مقدم با اشاره به اينکه بيماري‌هاي التهابي روده تنها يک عامل ژنتيکي مشخص ندارند، اظهار داشت: عوامل ژنتيکي مختلف و جايگاه ژنتيکي، استعداد ابتلا به اين بيماري را افزايش داده؛ چرا که بيماري مربوط به يک ژن خاص نيست.وي اضافه کرد: عوامل محيطي همچون ميکروب‌ها و مواد غذايي ناسالم با تغيير در سيستم ميکروبي داخل روده، تغييراتي را در سيستم باکتريايي بدن انسان به وجود آورده و آن را از حد تعادل خارج کرده و اين مسئله تهديد جدي براي افراد است.اين فوق تخصص بيماري‌هاي گوارش و کبد بيان کرد: سيستم ايمني بدن در مقابل بيماري‌هاي التهابي روده واکنش نشان داده و نهايتا پديده‌اي را ايجاد مي‌کند که التهاب مهار گسيخته است. لذا مخاط روده انسان و به ويژه روده بزرگ دچار التهاب مي‌شود.

درويش مقدم با اشاره به ضرورت چکاب و پايش روده‌اي براي پيشگيري ازسرطان روده گفت: کوليت اولسروز عموما روده بزرگ را درگير مي‌کند. لذا با گذشت زمان و وسعت درگيري، احتمال سرطان روده در اين افراد بيشتر مي‌شود. درمان براي بيماران التهابي روده مادام العمر است و لذا شناخت اين بيماري ضرورت دارد. همچنين اين بيماري در سنين جواني حدود 15 تا 20 سال شيوع بيشتري دارد. البته در دوره‌هاي سني ديگر نيز بروز مي‌يابد و قدم اول در درمان اين بيماري آشنايي، اطلاع کافي و مصرف به موقع دارو است.

نظر شما