شناسهٔ خبر: 19584242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

هيجان بورسي ها پس از يک “انتخاب”

صاحب‌خبر -

در هفته گذشته با پيروزي حسن روحاني در انتخابات دوازدهم رياست جهموريِ ايران، نگراني هاي فعالان بازار سرمايه نسبت به آينده تفاهمات ايران با جهان، کمرنگ شد و با اين خوش‌بيني دماسنج بازار سرمايه بعد از مدتها کانال 81 هزار واحدي را رد کرد.

به گزارش ايسنا، با برگزاري دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران از بامداد شنبه همه مردم ايران از جمله اهالي بازار سرمايه لحظه به لحظه به آمارهاي وزارت کشور چشم دوخته بودند تا با شنيدن آمارهاي ابتدايي حدس بزنند آينده اقتصادي ايران در 4 سال پيش رو به کدام سمت خواهد رفت.

وقتي وزارت کشور آمارهايي از پيشي گرفتن حسن روحاني را اعلام کرد، فعلان اقتصادي و بازار سرمايه کشور به شرايط اقتصادي کشور در طي 4 سال آينده خوش‌بين شدند و اين هيجانات مثبت باعث شد بورس تهران از ابتداي باز شدن معاملات شرايط رو به رشدي به خود گيرد و شاخص کل بازده نقدي و قيمتي حدود 800 واحد رشد کند. اما اين روند صعودي در روزهاي بعدش چندان پايدار نماند و با فروکش هيجانات نماگر بازار شروع به اصلاح خود کرد.

در شنبه هفته گذشته اکثريت گروه‌هاي بورسي از جمله گروه‌هاي خودرو، نفت و سوخت هسته اي، فلزات اساسي و قندي ها يک دست رشد کردند اما يک روز بعد خودرويي ها و تعداد زيادي از نمادهاي فلزات اساسي روند نزولي را از سر گرفتند.

در 27 ارديبهشت‌ماه سال 1396 شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران در تراز 80 هزار و 334 واحد قرار داشت، اما با خوش‌بيني‌ها نسبت به پيروزي حسن روحاني در دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران در شنبه گذشته دماسنج بازار سرمايه توانست کانال 81 هزار واحدي را رد کند اما در روزهاي بعد از آن با کاهش هيجانات نماگر بازار با کاهش‌هايي مواجه شد و در نهايت در آخرين روز دادوستدهاي تالار شيشه‌اي اين عدد در تراز 81 هزار و 146 واحدي رسيد و با اين حساب در پنج روز کاري بورس تهران شاخص کل بازده نقدي و قيمتي توانست در مجموع 812 واحد نسبت به ابتداي هفته بالاتر بنشيند.

همچنين شاخص آزاد شناور که در ابتداي هفته در تراز 87 هزار و 624 واحدي قرار داشت، در چهارشنبه گذشته به رقم 88 هزار و 758 واحدي رسيد و در نتيجه توانست 1134 واحد رشد کند. شاخص کل هم وزن نيز در اين مدت 281 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 702 واحدي رسيد.

علاوه بر اين شاخص بازار اول با رشد 226 واحدي از رقم 55 هزار و 784 واحدي به عدد 56 هزار و 10 واحدي رسيد و شاخص بازار دوم با صعود 3663 واحدي در تراز 181 هزار و 571 واحدي رسيده است.

بعد نيست نگاهي هم داشته باشيم به شاخص 30 شرکت بزرگ بورسي که در هفته گذشته در رقم 3130 واحدي قرار داشت و طي پنج روز کاري توانست 15 واحد رشد کند و به رقم 3145 واحدي برسد.

برچسب‌ها:

نظر شما