شناسهٔ خبر: 19184603 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

1.4 میلیارد دلار سرمايه گذاري واله برای سلطه بر بازارهای مصرف

تصاحب بازار سنگ آهن خاورميانه

صاحب‌خبر -

شرکت واله بزرگترین شرکت‌ تولیدکننده سنگ آهن در جهان به شمار می‌رود. مهمترین بخش از محصولات شرکت واله در برزیل تولید می‌شود اما بخش بزرگی از متقاضیان سنگ آهن جهان در آسیا واقع شده اند. فاصله نسبتاً زیاد برزیل با بازار مصرف سنگ آهن سبب شده است که تولیدکنندگان سنگ آهن در برزیل به منظور تصاحب سهم بیشتری از بازار مصرف جهان و همچنین رقابت با کشور استرالیا که به دلیل داشتن فاصله کمتر به بازارهای مصرف نسبت به برزیل، دارای مزیت رقابتی است، اقداماتی را در دستور کار قرار دهند. از جمله این اقدامات ایجاد مراکز توزیع سنگ آهن در آسیا است. یکی از این مراکز توزیع در کشور عمان واقع شده است.

کشور عمان در مرکز خاورمیانه قرار گرفته است و به مهمترین مشتریان سنگ آهن واله مانند چین، هند و شمال آفریقا نزدیک است. اخیراً در کشور عمان تفاهم‌نامه‌ای میان بندر صحار، واله و شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی عمان به منظور تبدیل بندر صحار به یک مرکز مهم صادرات و واردات مواد معدنی امضا شده است که به لطف وجود زیرساخت‌های مناسب از قبیل وجود جاده و همچنین پروژه احداث خطوط ریلی، این بندر صاحب موقعیت استراتژیکی است.

اسکله این بندر بزرگترین اسکله موجود در منطقه است که در بین 10 طرح بزرگ جهان جای دارد. درحال حاضر شرکت واله تنها استفاده کننده از این بندر است، اما براساس این تفاهم نامه اخیر، سایر شرکت‌های عمان نیز خواهند توانست از این بندر برای واردات و صادرات محصولات خود استفاده کنند. این بندر با ظرفیت واردات و صادرات سالانه 40 میلیون تن نقش بسیار مهمی در رونق تجارت شرکت‌های معدنی عمان دارد.

این بندر تنها بندر منطقه است که توانایی بارگیری کشتی‌های واله مکس با ظرفیت 400 هزار تن را داراست. به لطف جابجایی حجم عظیمی از سنگ آهن توسط کشتی‌های واله مکس، شرکت واله می‌تواند با استفاده از بهره‌های ناشی از مقیاس، هزینه حمل محصولات و در نتیجه قیمت تمام شده آن‌ها را کاهش دهد و بیش از پیش با شرکت‌های استرالیایی به رقابت بپردازد.

از جمله سرمایه‌گذاری‌های مهم شرکت واله در عمان، احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 9 میلیون تن در این کشور است. ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز و ساخت کارخانه با سرمایه گذاری 1 میلیارد  و 360 میلیون دلار آغاز شد که در ادامه شرکت نفت عمان با خرید 30 درصد از این مجموعه، به شریک تجاری واله در این پروژه تبدیل شد. این کارخانه دارای دو خط تولید به ظرفیت 4 میلیون 500 هزار تن است. بهره برداری از اولین خط این کارخانه در سال 2011 آغاز شد که در این سال حدود 2 میلیون تن گندله شد.

پس از گذشت سه سال از احداث این مجموعه، کارخانه به ظرفیت عملیاتی رسید و در سال 2014 به بیشترین مقدار تولید خود دست یافت. البته با شروع عملیات تعمیر و نگهداری تولید این مجموعه در سال 2015 تولید گندله کاهش یافت.

 طبق آخرین گزارش اعلامی توسط شرکت، در 9 ماهه  2016 تولید گندله در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.5 درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است که گندله تولید شده در این مجتمع به کشور‌های عربستان، قطر، مصر، هند و بحرین صادر می‌شود.

نظر شما