شناسهٔ خبر: 19065701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

انتشار گزارش سالانه از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان
وضعیتی بغرنج برای روزنامه‌نگاران

گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۷ خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، اعلام کرد: «آزادی رسانه‌ها در جهان اکنون از همیشه بیشتر تهدید می‌شود». در بیلان سالانه گزارشگران بدون مرز که روز گذشته منتشر شد، نروژ، سوئد و فنلاند به‌ترتیب به‌عنوان بهترین کشورهای جهان در زمینه آزادی رسانه‌ها معرفی شده‌اند. دانمارک، هلند، کاستاریکا، سوئیس، جاماییکا، بلژیک و ایسلند، کشورهای چهارم تا دهم جهان هستند که بهترین شرایط را برای رسانه‌ها و خبرنگاران فراهم کرده‌اند. در قعر جدول به‌ترتیب کره‌شمالی، اریتره و ترکمنستان قرار دارند. 
در نقشه رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که گزارشگران بدون مرز منتشر می‌کند، این رده‌بندی با یک طیف رنگی از سفید تا سیاه مشخص می‌شود؛ نروژ همچنان با رنگ سفید مشخص می‌شود و چند کشور از خاورمیانه با رنگ سیاه. لیبی، روآندا، عراق، تاجیکستان و سودان جنوبی از کشورهایی هستند که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در آنها نگران کننده است. 
بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، بیلان ۲۰۱۷ این نهاد غیردولتی و بین‌المللی مدافع رسانه‌ها، نشان می‌دهد تعداد کشورهایی که آزادی رسانه‌ها در آنها «بسیار بغرنج» است، افزایش یافته است. این سازمان مستقر در پاریس می‌گوید: این وضعیت نشان‌دهنده «میزان و تنوع موانعی» است که رسانه‌ها در سراسر جهان با آنها دست به گریبان‌اند. 
مرگ‌بارترین دوران برای خبرنگاران
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، دیگر سازمان بین‌المللی و غیردولتی مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران نیز در گزارش سالانه خود خبر داده: «دوران کنونی، مرگ‌بارترین و خطرناک‌ترین دوران ثبت‌شده تاکنون برای خبرنگاران در جهان» است. این نهاد مستقر در نیویورک در گزارش خود آورده است: ۲۵۹ خبرنگار در سرتاسر جهان در سال ۲۰۱۶ زندانی شدند که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۰ است که این سازمان آغاز به ثبت آمار مرتبط در این زمینه کرد. به گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ۳۳۲ روزنامه‌نگار در جهان در پنج سال گذشته کشته شده‌اند که بیشترین آمار مرگ روزنامه‌نگاران در این بازه زمانی، در ۲۸ سال گذشته است. 

اتهام‌زنی ماکرون و لوپن در رقابت‌های انتخاباتی
دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که به دور دوم رسیده‌اند، اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کردند. امانوئل ماکرون میانه‌رو، رقیب راست افراطی خود را به گسترش تنفر متهم می‌کند و مارین لوپن او را نامزد قشر «الیگارشی» می‌داند. به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، نامزد مستقل با رویکردهای میانه‌رو و مارین لوپن، رهبر مستعفی جبهه ملی فرانسه، هفتم می در دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. 
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ماکرون دوستدار تجارت ، مقابل لوپن می‌تواند دست‌کم ۶۰ درصد آرا را بگیرد. دو نفر از رقبای شکست‌خورده ماکرون، متعهد شدند از او مقابل دستور کار ضداروپایی و ضدمهاجرتی لوپن حمایت کنند. ماکرون هم در جمع حامیانش گفت: برنامه من شکست لوپن است و کار من هنوز تکمیل نشده است. لوپن برای اقتصاد کشور «فاجعه» به بار می‌آورد و با تنفر خود، کشور را تقسیم می‌کند. زمانی که شعارهای مادام لوپن را می‌شنوم و لحن و حالات او را می‌بینم، وحشیگری بیشتری در او نسبت به خودم می‌بینم. لوپن هم که موقتا از رهبری حزب راستگرای جبهه مردمی استعفا داده، تلاش کرد از حزبش فاصله بگیرد. او گفت نامزد این حزب نیست بلکه تنها از سوی آن حمایت می‌شود. لوپن گفت: «نامزد مردم» است و با «کاندیدای الیگارشی» مبارزه می‌کند. 

نظر شما