شناسهٔ خبر: 19010184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 جشن خودکفايي بنزين هفته جاري رقم خواهد خورد

فرمانده کل سپاه در بازديد از پالايشگاه ستاره خليج فارس گفت: به فضل الهي با افتتاح پالايشگاه ستاره خليج فارس، جشن خودکفايي بنزين کشور در هفته جاري رقم خواهد خورد.به گزارش شانا ، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همزمان با سالروز تأسيس رسمي اين نهاد، از پالايشگاه ستاره خليج فارس در بندرعباس بازديد و از همت جهادي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) در ساخت اين پالايشگاه قدرداني کرد.

وي گفت: با راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس نه تنها کشور در تأمين بنزين مورد نياز خودکفا شده است بلکه قادر است صادرات بنزين به کشورهاي ديگر را نيز آغاز کند.

سرلشگر جعفري اظهار کرد: پالايشگاه ستاره خليج فارس به عنوان نخستين پالايشگاه طراحي شده بر اساس خوراک ميعانات گازي در سه فاز 360 هزار بشکه اي در کنار پالايشگاه کنوني بندرعباس با همت و تلاش جهادي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء ساخته شده و قادر به توليد روزانه 37 ميليون ليتر بنزين خواهد بود که هم اکنون ميزان توليد آن 12 ميليون ليتر است.

وي افزود: خوراک (ميعانات گازي) مورد نياز اين پالايشگاه از طريق يک خط لوله به طول بيش از 388 کيلومتر از پالايشگاه‌هاي گازي عسلويه تأمين مي شود.

سرلشکر جعفري با بيان اين‌که پالايشگاه ستاره خليج فارس بزرگترين پالايشگاه جهان به لحاظ وسعت است، گفت: مساحت 700 هکتاري پيش بيني شده قابليت توسعه آن در آينده را فراهم کرده است.

وي يادآور شد: ساخت اين پالايشگاه از بهمن ماه سال 1389 و در اوج تحريم‌هاي ظالمانه ازسوي پيمانکاران و مشاوران داخلي و متخصصان و جهادگران قرارگاه خاتم الانبياء (ص) آغاز شد و حدود 80 درصد تجهيزات به‌کار گرفته شده در آن ساخت داخل است.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که در مراحل ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس بيش از 10 هزار نفر نقش آفرين بوده‌اند، اظهار کرد: ملت ايران مي دانند که هم اکنون نياز کشور براي تامين بنزين مورد نياز داخل روزانه 59 ميليون ليتر بنزين است که بيش از 10 ميليون ليتر آن وارد مي شود.

رويترز گزارش داد؛

صادرات نفت ايران با کاهش جدي روبرو است

باتوجه به کاهش جدي ذخاير نفت خام ايران در تانکرها، انتظار مي رود صادرات نفت اين کشور در ماه آينده ميلادي به کمترين رقم در بيش از يکسال اخير برسد.

به گزارش مهر به نقل از رويترز، يک مقام آگاه از برنامه بارگيري تانکرهاي نفتي ايران گفت: انتظار مي رود صادرات نفت خام ايران در ماه آينده ميلادي يعني «مي» به کمترين رقم در 14 ماه اخير برسد و در حال حاضر ايران در تلاش براي افزايش صادرات خود به دنبال تمام شدن ذخاير نفتي خود در تانکرها است.

همچنين بخشي از اين کاهش صادرات به روند نزولي بازار تقاضا بر مي گردد که براي مثال هند مي‌خواهد واردات نفت خام از ايران را به دليل مناقشه بر سر قرارداد يک ميدان گازي با ايران به کمترين رقم در يک سال اخير کاهش دهد؛ ضمن اينکه سفارشات ژاپن براي نفت خام ايران هم در ماه اوريل به بيش از نصف کاهش پيدا کرده است.

در همين حال اين مقام آگاه گفت: ايران در ماه آينده ميلادي در حدود 3 ميليون بشکه نفت خام ذخيره خواهد داشت و انتظار مي رود صادرات نفت ايران در مجموع براي ماه مي تقريبا يک ميليون و 700 هزار بشکه در روز باشد.

البته نمي توان آماري براي ميزان صادرات ميعانات و نفت فوق سبک ايران در ماه مي متصور شد؛ اما انتظار مي رود که صادرات نفت ايران در ماه جاري ميلادي يک ميليون و 800 هزار بشکه در روز و ميزان صادرات ميعانات اين کشور هم روزانه کمي بيش از 370 هزار بشکه باشد که بيش از اين ميزان صادرات نفت خام و ميعانات ايران در ماه فوريه با رسيدن به تقريبا 2 ميليون و 900 هزار بشکه در روز بيشترين رقم در 6 سال اخير را به خود اختصاص داده بود.

همچنين اين مقام آگاه اعلام کرد که در ماه گذشته ميلادي مجموع صادرات نفت و ميعانات ايران به 2 ميليون و 600 هزار بشکه در روز رسيد؛ اين در حالي است که ايران در ماه جاري و گذشته ميلادي هيچ ذخيره اي از نفت خام و ميعانات نداشته است.بر پايه اين گزارش انتظار مي رود که واردات نفت خام ايران به هند در ماه آينده ميلادي به حدود 370 هزار بشکه در روز کاهش پيدا کند که اين رقم بر اساس اعلام اداره گمرک هند براي واردات نفت و ميعانات ايراني در ماه جاري ميلادي تقريبا 470 هزار بشکه است و همچنين ژاپن هم بر اساس برنامه ريزي انجام داده قصد دارد که در ماه مي در حدود 40 هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کند که کمترين رقم از ماه مارس محسوب مي شود.علاوه بر اين، صادرات نفت و ميعانات ايران به چين در ماه جاري ميلادي کمي بيش از 500 هزار بشکه خواهد بود که کمترين رقم در 4 ماه اخير است.

برچسب‌ها:

نظر شما