شناسهٔ خبر: 19009590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

تعهد اوپک، درآستانه تمديد

صاحب‌خبر -

درحالي که تعهد اوپک و غيراوپک مبني بر کاهش ميزان توليد در نيمه‌هاي راه خود قرار دارد، به نظر مي رسد کشورهاي متعهد تصميم دارند راه منتخب خود را ادامه دهند و بر تعهد خود باقي بمانند؛ تعهدي که ايران نيز صراحتا اعلام کرده بر آن پايبند خواهد ماند.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع مطلع از مذاکرات اعلام کرد کميته فني اوپک و غير اوپک پيشنهاد مي کنند که توليدکنندگان نفت توافق جهاني براي کاهش عرضه را پس از ماه ژوئن امسال شش ماه ديگر تمديد کنند.

در نشست اول ارديبهشت کميته ياد شده در وين اتريش، ارقام مربوط به پايبندي کشورهاي متعهد به کاهش توليد نيز بررسي شد. سطح پايبندي کشورهاي متعهد در ماه مارس امسال در مجموع 98 درصد بوده که نسبت به ماه فوريه سال جاري ميلادي بهبود يافته است.در نشست ياد شده همچنين ميزان پايبندي کشورهاي عضو اوپک به توافق کاهش توليد بررسي و ميزان پايبندي در سطح 103 درصد اعلام شد که با تازه ترين گزارش ماهانه اوپک همخواني دارد.

همچنين وزير انرژي روسيه اعلام کرد اين کشور در هفته جاري با نمايندگان اوپک براي کاهش تمديد توافق جهاني کاهش عرضه، مذاکره خواهد کرد.

به گفته وي، هنوز درباره تمديد توافق جهاني کاهش عرضه نفت تصميمي گرفته نشده است اما در نشست روز دوشنبه (چهارم ارديبهشت ماه (ميان نمايندگان اين کشور و اوپک، به گفت و گو گذاشته خواهد شد .براي دست يافتن به نتيجه، هم اکنون اطلاعات و پيش بيني ها درباره وضع بازار نفت بررسي مي شود. دبيرخانه اوپک اطلاعات را به همه کشورهاي مشارکت کننده در توافق مي فرستد و ما در جريان يک نشست وزارتي در 24 مي (چهارم ارديبهشت ماه) درباره اين مسئله بحث مي کنيم.

نواک همچنين اعلام کرد که ميزان کاهش توليد نفت اوپک اکنون به 250 هزار بشکه در روز رسيده و تا پايان ماه آوريل امسال به 300 هزار بشکه در روز مي‌رسد.

از سوي ديگر بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان هفته گذشته در يک نشست خبري با اشاره به تعهد اوپک و غير اوپک مبني بر کاهش ميزان توليد گفت اوپک و غير اوپک در اين مدت همکاري تاريخي داشتند و ماه به ماه ميزان رعايت تعهدات افزايش داشت. بازار اين موضوع را جدي گرفته است به همين دليل تصميم اوپک و غير اوپک موفق بوده است و قيمت ها نزديک به 55 دلار باقي ماند.

وي با تاکيد بر اينکه اکثر کشورها مايل هستند تصميم اپک تداوم داشته باشد افزود ايران هم از اين تصميم حمايت مي‌کند و اگر همه رعايت کنند ايران هم رعايت خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما