شناسهٔ خبر: 18765400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ساجدی درگفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

رویکردهای چند گانه آمریکادر قبال« بشار اسد» جنگ روانی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: معمولا در یک میدان نبرد وقتی حریف کم می آورد، متوسل به جنگ روانی می شود و در این نوع جنگ های بعضا ،تا ۷۰ درصد برگ برنده در دست آغازکننده این جنگ هاست حتی اگر از نظر محتوا دست خالی باشند.

صاحب‌خبر -

محمد ساجدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درخصوص رویکردهای چند گانه آمریکایی ها در قبال بشار اسد گفت: معمولا در یک میدان نبرد وقتی حریف  کم می آورد متوسل به جنگ روانی می شود و در این نوع جنگ های  بعضا ،تا 70 درصد برگ برنده در دست آغازکننده این جنگ هاست حتی اگر از نظر محتوا دست خالی باشند.

 

وی با اشاره به استفاده از این ترفند در صدر اسلام گفت: در صدر اسلام هم در جنگ احد با شایعه اینکه پیغمبر شهید شده است توانستند قلب مسلمین را خالی کنند.

 

ساجدی با بیان اینکه اساسا ایجاد جنگ روانی بیانگر آن است که طرف مقابل در میدان عمل کم آورده است، گفت: در شرایط فعلی کنفرانس ژنو برای سوری ها در حال تشکیل است و علت به تاخیر انداختن آن از طرف مخالفین سوریه  از جمله جبهه النصره و عربستان این است که آنهابه دنبال این هستند که با دست پر در این مذاکرات شرکت کنند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ارتش سوریه و مقاومت پیشتاز هستند، افزود: بر همین اساس طرف مقابل به دنبال به تعویق انداختن این اجلاس است. این در حالی است که ترامپ شب گذشته اعلام کرده بود که آمریکا و متحدانش هیچ کدام به دنبال سقوط بشار اسد نیستند و هرچه از صندوق رای درآید از آن تبعیت خواهند کرد.

 

وی این قبیل اخبار را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: اما بحث اینجاست که آیا در همین حد کافی است؟ امروز شش سال از آغاز نبرد در سوریه می گذرد و اگرچه برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز زمان کافی باقی است اما نشان دهنده آن است که این قبیل توسل های روانی راه به جایی نخواهد برد.

 

ساجدی تصریح کرد: استنباط من این است که آمریکایی ها این قدر احمق نیستند که وارد یک نبرد شوند و نه این‌قدر بی تجربه اند که بی جهت خود را به مخاطره بیندازند بلکه توسط ایادی خود مثل اسرائیل با بمباران های شیمیایی به اعمال نفوذ در روند سوریه می پردازند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: این در حالی است که با انجام این قبیل اقدامات سعی در وارونه جلوه دادن شرایط دارند و عنوان می کنند این سوری ها هستند که از سلاح شیمیایی استفاده می کنند.

 

وی در پایان این گفت‌وگو حاطرنشان کرد: بر اساس این روند ما نباید در برابر این مسائل عجولانه تصمیم بگیریم و میدان را خالی کنیم چون روال منطقی حاکم است و این روال هر روز بیش از پیش به سود مقاومت در حال تغییر است.

نظر شما