شناسهٔ خبر: 18566479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سال تحصیلی ۹۵ دانشگاه‌های فارس چگونه گذشت؟

از حواشی مراسم پایتخت جوانان جهان اسلام تا تذکر ۲۴۵ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فارس به استاندار

آغاز بی‌قانونی‌های انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز، برگزاری ۱۰۰ «همایش مرگ بر آمریکا»، لغو سخنرانی رسایی از سوی ریاست دانشگاه و صدور مجوز سخنرانی زیباکلام برای دومین بار و حواشی مراسم پایتخت جوانان جهان اسلام در شیراز از اهم اخبار شش ماهه گذشته دانشگاه‌ها در استان فارس بود.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آغاز بی‌قانونی‌های انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز، برگزاری ۱۰۰ «همایش مرگ بر آمریکا»،  لغو سخنرانی رسایی از سوی ریاست دانشگاه و صدور مجوز سخنرانی زیباکلام برای دومین بار و حواشی مراسم پایتخت جوانان جهان اسلام در شیراز از اهم اخبار  شش ماهه گذشته دانشگاه‌ها در استان فارس بود. 

 

 

مهم ترین رویدادها و اخبار دانشگاه های استان فارس را در ترم گذشته در زیر می خوانیم:

 

آغاز بی‌قانونی‌های انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز در اوایل سال تحصیلی!

 

یک فعال دانشجویی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بی‌قانونی‌های انجمن فرهنگ و سیاست این دانشگاه در اوایل سال تحصیلی بیان داشت: در این رابطه قطعا باید هم مسئولین فرهنگی دانشگاه و هم دست‌های گرداننده این تشکل به اصطلاح فرهنگی و سیاست زده پاسخ بدهند. انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز که خود را یک تشکل وامدار و پیاده نظام اصلاح طلبان در دانشگاه شیراز می‌داند، از همین آغاز سال تحصیلی بیقانونی و خودسری را که روال هرساله آنان بود، آغاز کرد و با توجه به تأکیدات مکرر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز مبنی بر عدم اجازه برای تأسیس غرفه استقبال از دانشجویان دانشجویان ورودی جدید اقدام به راه اندازی غرفه در مقابل محل ثبت نام دانشجویان ورودی جدید کرد.

 

شاهد نابودی تدریجی انجمن‌های علمی در دانشگاه صنعتی شیراز هستیم

 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز معتقد است در بسیاری از دانشگاه‌ها، توجه ویژه‌ای به انجمن‌های علمی دانشجویی دارند و سعی می‌کنند که هر روز بر کیفیت و کمیت آن نیز بیفزایند؛ این در حالی است که متاسفانه شاهد نابودی تدریجی انجمن‌های علمی بنا به دلایلی نامعلوم در این دانشگاه هستیم.

 

وی می گوید همانطور که از نام دانشگاه صنعتی شیراز معلوم است، دانشگاهی است که صنعتی است، مهمترین مبحث در رشته های فنی و صنعتی لابراتوارها و مکان هایی همانند انجمن های علمی برای ساخت وعملی کردن ایده ها و انجام پژوهش هایشان است؛ اما متاسفانه شاهد آن بودیم که در سال گذشته تعداد انجمن‌های علمی کاهش یافت و به تبع آن کاهش بودجه، کاهش مکان، کاهش امکانات و غیره را در پی داشت.

 

برگزاری جشنواره فعالیت‌های برتر علمی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس

 

جشنواره فعالیت های برتر علمی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان فارس از افتخارات مثبت این استان بود که محمد کلوانی، مسئول علمی و اقتصادی بسیج دانشجویی استان فارس در این رابطه می گوید این جشنواره دو رویکرد کلی دارد یکی آثاری که در جشنواره قرار می گیرد، الزاما باید با مقوله اقتصاد مقاومتی ارتباط داشته باشد و رویکرد دوم مواجهه تخصصی با مسائل کشور است.

 

این جشنواره با این رویکرد می خواهد یکی از مشکلات دانشجویان که ارتباط نداشتن با مسائل واقعی کشور است را حل کند و دانشجویان در مبحث علمی محض نمانند.

 

برگزاری ۱۰۰ همایش «مرگ بر آمریکا» در دانشگاه‌های استان فارس

 

 با توجه بر لزوم پاسداشت این روز در جامعه به ویژه جامعه دانشجویی و دانش‌آموزی و اجرای برنامه های دانشگاهی پیرامون دهه استکبار ستیزی، مدیر بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان فارس در تشریح برنامه­‌های دانشگاهی دهه استکبار ستیزی گفت دانشجویان بسیجی دانشگاه های فارس همراه با امت انقلابی، علاوه بر حضور در راهپیمایی سراسری یوم الله 13 آبان، در دهه استکبار­ستیزی سال 95 یکصد "همایش مرگ بر آمریکا" را در دانشگاه های سراسر این استان پهناور برگزار می کنند.

 

لغو سخنرانی رسایی از سوی ریاست دانشگاه/ صدور مجوز سخنرانی زیباکلام برای دومین بار!

 

سخنرانی حجت‌الاسلام رسایی بدلیل عدم صدور مجوز از طرف ریاست دانشگاه در حالی لغو شد که از سال گذشته تا کنون چندین اصلاح‌طلب مثل زیبا کلام، غرویان و منتجب‌نیا برای سخنرانی از دانشگاه مجوز گرفتند.

 

محمدرضا علیدادی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز  دانشگاه ازاد در این رابطه می گوید با این فشارهای سیاسی و برخوردهای گزینشی و جناحی سعی در ایجاد تک صدایی در دانشگاه را دارد که این تلاش، مغایر با ازاداندیشی و نشاط سیاسی دانشگاه است و تنها حمایت از خفقان و سیاست‌زدگی و افزایش سوءظن به اهداف این مجموعه پر ابهام است.

 

برای تک تک درختان قطع شده نهال خریدیم 

 

قطع درختان دانشکده دامپزشکی آزاد کازرون یکی دیگر از اتفاق هایی بود که شوک دانشجویان این دانشکده را برانگیخت.

 

ابوذر دهقان، رئیس دانشکده دامپزشکی آزاد کازرون در این رابطه در واکنش به قطع درختان این دانشگاه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این بی تدبیری و کج سلیقه‌گی از سوی مسئول فضای سبز دانشگاه بدن هماهنگی با ما انجام شده و فعالیت فرد خاطی تعلیق شده است.

 

وی با بیان اینکه هرس درختان برای ثمردهی در فصل بهار هر سال در این دانشگاه انجام می شود، گفت: با توجه به اینکه برخی درختان در کنار سیم برق و دیوار دانشگاه قرار گرفته بودند، قرار بر این شد که برای امنیت بیشتر این درختان هرس شوند؛ اما متاسفانه مسئول فضای سبز دانشگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه مسئولان دانشگاه نیز حضور نداشتند، با نهایت کج سلیقه گی و بی تدبیری اقدام به قطع درختان کرده است.

 

لازم به ذکر است، رئیس دانشکده دامپزشکی آزاد کازرون چند روز پس از این اتقاق در تماس با خبرنگار ما از کاشت دو نهال به جای هر درخت قطع شده خبر داد.

 

سخنرانی ۱۰ دانشجوی بسیجی پیش از خطبه‌های نمازجمعه شهرهای فارس

 

در دیدار چند ماه گذشته دانشجویان بامقام معظم رهبری درماه مبارک رمضان یکی از نکات قابل تاملی که معظم له مطرح کردند در حوزه مطالبات و اعلام مواضع دانشجویی، تریبون تاثیر گذار نماز جمعه بود.

 

در همین راستا، وحید خانی مظفری، مسئول فضای مجازی و رسانه بسیج دانشجویی استان فارس در جمع ستاد سالروز تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان سال جاری و لزوم تبیین گفتمان انقلابی و غیر انقلابی، دانشجویان انقلابی دانشگاه های استان فارس باید به رسالت تببین آرمان های انقلاب اسلامی در بین عموم جامعه اقدام کنند.


وی گفت: در آستانه بیست و هفتمین سالروز تشکیل بسیج دانشجویی بیش از ۱۰ نفر از دانشجویان انقلابی دانشگاه های استان فارس قبل از خطبه های نماز دشمن شکن و عبادی،سیاسی جمعه این استان به بیان دیدگاه و مطالبات دانشجویی خود می پردازند.

 

برگزاری ۱۸۰ برنامه در دانشگاه‌های فارس به مناسبت هفته بسیج

 

بزرگداشت هفته بسیج در دانشگاه های فارس همراه با سخنرانی و اجرای برنامه ها از دیگر فعالیت های دانشگاهی این استان بود که اسماعیل قزل‌سفلی، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان با اشاره به اینکه بسیج دانشجویی در بیش از 184 دانشگاه و مراکز آموزش عالی فارس فعال است، خاطرنشان کرد: در چهارم آذر به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد تاسیس بسیج دانشجویی گردهمایی فرزندان روح‌الله و انقلابیون جوان با حضور تمام تشکل‌های انقلابی و ارزشی و مسئولان بسیج دانشجویی و تشکل‌های مختلف دانشجویی در ادوار مختلف با سخنرانی فرمانده بسیج دانشجویی کشور برگزار می‌شود.
 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰۰  از دانشجویان به پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) اعزام شدند، گفت: امسال بسیج دانشجویی استان فارس مفتخر بود در کنار دو موکب مردمی احمدبن موسی(ع) میزبان بیش از 10 هزار دانشجوی کشور در کربلا و نجف باشد.
 

مسئول بسیج دانشجویی فارس با اشاره به اینکه بیش از 180 برنامه در هفته بسیج برگزار می‌شود، گفت: روز گذشته همایش جامانده‌های اربعین ویژه دانشگاه‌های شیراز برگزار و در پی آن نیز 40 نمایشگاه فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که 12 نمایشگاه آن با محوریت اقتصاد مقاومتی است.
 

اقدام جالب دانشجویان کازرونی و ارسال ماژیک قرمز برای وزیر امور خارجه

 

تمدید ۱۰ ساله تحریم ها علیه ایران در مجلس سنا بدون یک رای منفی یکی دیگر از اتفاق هایی بود که واکنش مسئولان  و دانشجویان را در پی داشت.

 

به همین منظور برخی از دانشجویان کازرونی به مناسبت روز دانشجو در تصمیمی جمعی که گرفتند، قرار شد یک عدد ماژیک قرمز به منظور ترسیم خطوط قرمز برجام برای ظریف ارسال کنند تا مشخص شود خط قرمز برجام کجاست و دولت کجا صدایش در می آید و اقدام متقابل انجام می دهد.

 

سخنرانی زاکانی در جمع دانشجویان شیرازی/ دانیال‌زاده ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام گرفته و تسویه هم نمی‌کند

 

سخنرانی زاکانی در جمع دانشجویان شیرازی به مناسبت ۱۶ آذر، از جمله برنامه هایی بود که با استقبال پرشور دانشجویان روبرو شد.

 

زاکانی در این سخنرانی به بررسی چند پرونده فساد مالی اشاره کرد و گفت: آقایان می‌آیند و آمار می‌دهند که 700 هزار شغل ایجاد کردیم و زمانی می‌رویم و بررسی می‌کنیم با وام‌هایی مواجه می‌شویم که به کسانی با عنوان صنعت‌گر داده‌اند.

 

زاکانی ادامه داد: این به‌اصطلاح صنعت‌گر این وام‌ها را می‌گیرد و در تهران برج‌هایی می‌سازد که یک واحد آن 51 میلیارد تومان فروخته می‌شود! و یا شخصی به‌نام دانیال‌زاده که 2 هزار و 300 میلیارد تومان بدهکار بانکی است.

 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد فیروزآباد/ توهین معاون فرهنگی به دانشجویان؛ شما پشت کوهی هستید!

 

دانشجویان دانشگاه آزاد فیروزآباد در اعتراض به جمع‌آوری بنرهای مراسم ختم برجام مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

 

معاون فرهنگی این دانشگاه در واکنش به این اعتراض، دانشجویان را روستایی و پشت کوهی خواند.

 

دوربین عکاسی یکی از دانشجویان نیز توسط مسئولان دانشگاه ضبط شد.

 

درآمدزایی مسئولان دانشگاه صنعتی شیراز؛ از هزینه دروس تا فروش نارنج

 

مبحث پولی شدن دانشگاه از اوایل ترم جاری در بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر مطرح شده بود که پس از کش و قوسهای فراوان، بخشنامه ای از سوی وزارت به دانشگاه ها ابلاغ شد که ترم 9 کارشناسی و ترم 5 کارشناسی ارشد دیگر سنوات محسوب نمی شود و سایر هزینه های دانشجو از دروس گرفته تا خوابگاه و تغذیه همانند سایر دانشجویان محاسبه شود.


دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز در این رابطه می گوید اما در دانشگاه صنعتی شیراز قصه فراتر از هزینه سنوات است. این دانشگاه علاوه بر پولی که از دانشجویان سنواتی ترم 9 کارشناسی و ترم 5 کارشناسی ارشد می گرفت، مبلغی دیگر را تحت عنوان هزینه أخذ مجدد دروس از دانشجویان گرفته میشود؛ یعنی اگر دانشجویی درسی را حذف کند یا حداقل نمره لازم آن درس را کسب نکند، دانشجو برای گرفتن مجدد درس باید هزینه اضافی زیادی را بابت آن پرداخت کند


وی تصریح کرد: البته از سال 92 شاهد آن بوده ایم که مسئولان دانشگاه برای در آمدزایی دست به هرکاری می زنند از گرفتن هزینه دروس و سنوات تا فروش نارنج‌های دانشگاه تا کرایه دادن انجمن علمی به آژانس مسافرتی و ...امیدوارم که مسئولان مربوطه در جلسه ای با حضور تمامی دانشجویان حاضر شوند و پاسخگوی دانشجویان باشند.

 

شیراز؛ دارالعلم و سومین حرم اهل بیت است نه مهد حرکات موزون!

 

مراسم پایتختی جوانان جهان اسلام در ۱۶ بهمن ماه در شیراز برگزار شد؛ اما حواشی مربوط به این برنامه تا مدت ها ادامه داشت. در این برنامه آیت‎الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و آیت‎الله دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در اعتراض به موسیقی و همراهی زنان و مردان برای اجرای آن مراسم را ترک کردند.

 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های فارس در واکنش به حواشی مراسم پایتخت جوانان جهان اسلام در شیراز، در نامه ای به وزیر ورزش و جوانان اعلام کردند که شیراز؛ دارالعلم و سومین حرم اهل بیت است نه مهد حرکات موزون!  

 

 

تذکر ۲۴۵ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فارس به استاندار

 

در همین رابطه نیز 245 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های فارس در نامه ای خطاب به استاندار فارس، نسبت به حواشی مراسم پایتختی جوانان جهان اسلام واکنش نشان دادند.

 

معضل «کارتن خوابی» پس از سال‌ها در شیراز هنوز به قوت خود باقی مانده است؟!

 

زمستان و فصل سرما از معضلات افراد کارتن خواب و بی خانمان است و هستند کسانی که حتی با وجود تحصیلات در اثر تنش با خانواده خود به کارتن خوابی رو آورده‌اند و در گوشه پارک ها، خرابه ها و اطراف شهر با اندک لباسی از سرما به خود می پیچند.

 

در این میان شیراز نیز یکی از شهرهایی است معضل کارتن خوابی پس از سال ها هنوز در آن به قوت خود باقی است که متاسفانه امسال شاهد بودیم تعدادی از هم وطنان کارتن خواب به علت سرما جان خود را از دست دادند که مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز در واکنش به این موضوع خطاب به شهردار شیراز اعلام کرد: حضرتعالی در آبان امسال در آئین گشایش منطقه 11 شهرداری و نخستین مددسرای مهربانی اظهار داشته اید: مددسرای مهربانی با هدف اسکان موقت افراد بی‌سرپناه در شیراز راه‌اندازی شده است.(خبرگزاری تسنیم، 4 آبان 95)

 

اما آنچه که ما تا به الان مشاهده کرده ایم، عدم پذیرش افراد بی سرپناه در این مددسرا بوده است.

 

اگر درب این گرم خانه از یک ماه پیش باز شده بود و این بی پناهان در آنجا اسکان گزیده بودند، امروز شاهد مرگ دو تن از هم وطنانمان در حوالی حمام حکیم نبودیم.

 

 

 

نظر شما