شناسهٔ خبر: 18513983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در سال 1395

صاحب‌خبر -

پیام نوروزی سال ۱۳۹۵ (95.1.1)
آنچه من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می‌کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی‌شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع) (95.1.1)
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «دو راهی که آنها ادعا می‌کنند این است که ملت ایران یا باید با آمريكا کنار بیاید و یا به‌طور دائم تحت فشارهای آمريكا و مشکلات ناشی از آن باشد». ایشان با اشاره به «ثروت، ابزار سیاسی، دستگاه‌های تبلیغاتی گسترده و تجهیزات نظامی آمريكا» خاطرنشان کردند: «براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون آمريكا باید کنار آمد و با قبول تحمیل‌های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف‌نظر کرد».
ایشان افزودند: «در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه به من گفت: ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم».
ایشان با تأکید بر اینکه عده‌ای نیز در داخل کشور این تفکر خطرناکِ وجود دوراهی دروغین را قبول دارند و به دنبال قبولاندن آن به دیگران هستند، خاطرنشان کردند: «این افراد می‌گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های فراوان است که استفاده از این ظرفیت‌ها، فقط با توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با آمريكا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند».
مقام معظم رهبری، گفت‌وگو و همکاری با آمريكا درباره «مسائل منطقه غرب آسیا» و همچنین «گفت‌وگو درباره اختلافات تهران و واشنگتن بر مبنای کوتاه‌آمدن ایران از اصول و خطوط قرمز خود» را از جمله مواردی برشمردند که این دیدگاه خاص بعد از توافق هسته‌ای، به‌ دنبال آن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه این دیدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادی کشور تنها در صورتی حل خواهد شد که در موارد مختلف با آمريكا گفت‌وگو کنیم و از مواضع خود کوتاه بیاییم، خاطرنشان کردند: «این افراد می‌گویند همان‌طور که توافق هسته‌ای، «برجام» نام گرفت، گفت‌وگو با آمريكا در موارد دیگر و حتی موضوع قانون اساسی کشور می‌تواند «برجام‌های ۲ و ۳ و ۴» باشد تا با این گفت‌وگوها و توافق‌ها، مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود».

در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) (95.1.11)
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک، خاطرنشان کردند: «روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به‌راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد».
ایشان افزودند: «اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد، یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد، خیانت است».
مقام معظم رهبری، نمایش موشک‌های پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملت‌هایی خواندند که از آمريكا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان برنمی‌آید. ایشان افزودند: «دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند؛ در این شرایط چطور می‌گوییم روزگار موشک گذشته است؟»... مقام معظم رهبری با تأکید مجدد بر موافقت خود با ابزار دیپلماسی و مذاکره سیاسی به‌ جز چند استثنا افزودند: طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفت‌وگو مخالفیم، ما می‌گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود.

در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) (95.3.14)
مقام معظم رهبری طرز تفکری که انقلابی‌گری را مساوی افراطی‌بودن می‌خواند و مردم را به «تندرو» و «میانه‌رو» تقسیم می‌کند، یکی از خطاها برشمردند و گفتند: «چنین دوگانه‌هایی که سوغات بیگانگان و سخن دشمنان است، نباید وارد فرهنگ سیاسی کشور شود». حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند اما هر دو انقلابی هستند و نمی‌توان هر فردی را که در مسیر شاخص‌های انقلاب قرار دارد اما خوب حرکت نمی‌کند، متهم به غیرانقلابی‌گری و ضدانقلاب‌بودن کرد»... . حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انگلیسی‌ها را از دیگر دشمنان واقعا خبیثِ ملت ایران دانستند و افزودند: «انگلیسی‌ها هیچ‌گاه از خباثت علیه ملت ایران دست برنداشته‌اند. در ادامه همین دشمنی‌هاست که دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس در سالگرد امام بزرگ و مطهر،‌ با کمک آمريكایی‌ها و جعل سند، علیه امام راحل ملت ایران تبلیغات می‌کند». ایشان افزودند: «هرکسی در مقاطع مختلف ممکن است از دولتی خوشش بیاید یا نیاید که البته ایرادی ندارد اما اتحاد ملت و دولت، نباید در هیچ حالتی بر هم بخورد. البته انتقاد و مطالبه از دولت بی‌اشکال است و با وحدت منافاتی ندارد اما همان‌گونه که در زمان همه دولت‌ها این توصیه را بیان کرده‌ام، باید مراقب بود نقار و کدورت به وجود نیاید و همه در مقابل تهدیدها و دشمنی‌ها، هم‌دوش و همدل باشند».

در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هيئت دولت (95.4.2)
مقام معظم رهبری به موضوع اخیر حقوق‌های کلان اشاره و تأکید کردند: «موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌هاست اما همه بدانند این موضوع از استثناهاست و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتما با آن برخورد شود». ایشان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتما به صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود. بر اساس اطلاعاتی که به من رسیده است، میزان دریافتی مدیران در بیشتر دستگاه‌ها، در حد معقول است و دریافتی‌های کلان، مربوط به تعداد اندکی از مدیران است که باید با همین موارد اندک هم برخورد قاطعانه انجام شود».

در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائيه (95.4.9)
مقام معظم رهبری با تجلیل از رئیس قوه قضائيه به عنوان شخصیتی عالِم، فرزانه و جامع، گفتند: «دستگاه قضائي از جهت وظایف ذاتی همچون نظارت بر اجرای قانون و پیشگیری از جرم و همچنین از جهت حضور رئیس قوه قضائيه در شوراهای عالی و اصلی نظام و تأثیرگذاری در سیاست‌های کلان، دارای اهمیت بسیار بالایی است. به دلیل این اهمیت مثال‌زدنی، اقدامات و عملکرد قوه قضائيه همواره از حساسیت خاصی برخوردار بوده و همچنین این قوه هدف تهاجم‌ها و تبلیغات سوء زیادی قرار دارد».
ایشان خاطرنشان کردند: «تبلیغات مغرضانه رسانه‌های بیگانه و تهاجم به قوه قضائيه، در دوره کنونی افزایش بیشتری پیدا کرده که دلیل آن مواضع انقلابی، ارزشی و صریح رئیس دستگاه قضائي و مسئولان عالی این قوه است»... . ایشان تأکید کردند: قوه قضائيه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند. البته انقلابی‌گری برخلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها، تندروی نیست بلکه انقلابی‌گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل‌کردن».

در ابتدای جلسه درس خارج فقه (95.7.5)
یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما، شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمنش است، به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالبا بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، به‌خصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند، بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی، انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر در این مقوله وارد شدید، این دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود. دوقطبی در کشور مضر است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو. دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببینید، حواستان جمع باشد. خب به رادیوی «فردا» یا رادیو‌ی «بی‌بی‌سی» چه ارتباطی دارد این قضیه؟ می‌پردازند، بحث می‌کنند، تحلیل می‌کنند، علت چیست، چرا گفتند، این چیست معنایش؟ این معنایش این است که دشمن می‌خواهد استفاده کند. ما چه‌کار باید بکنیم؟ ما باید نقطه مقابل دشمن حرکت بکنیم.

در دیدار هزاران نفر از بسیجیان (95.9.3)
ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های 10ساله در کنگره آمريكا، خاطرنشان کردند: «اگر این تمدید، اجرائي و عملیاتی شود، قطعا نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتما در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد». مقام معظم رهبری تأکید کردند: «توافق هسته‌ای یا همان برجام نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود». حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات مسئولان کشور و دست‌اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته‌ای را برداشته‌شدن فشارها و تحریم‌ها بیان کردند، افزودند: «دولت آمريكا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست‌اندرکار برجام هم صراحتا به این موضوع اشاره کرده‌اند، اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است».

در دیدار هزاران نفر از مردم قم (95.10.19)
مقام معظم رهبری با طرح این سؤال که «دشمن کیست؟» گفتند: دشمنان اصلی ایرانِ مستقل و پیشرونده، «آمريكا، انگلیس، زرسالاران بین‌المللی و صهیونیست‌ها» هستند. ایشان خاطرنشان کردند: «البته علاوه بر دشمنان خارجی، «دشمن درونی» هم داریم که عبارت است از بی‌انگیزگی، ناامیدی، بی‌حالی، بی‌نشاطی، تنبلی، سیاست‌های غلط، رفتارهای بد، اختلافات گوناگون و تنگ‌نظری». حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: «اگر ما تنبلی کنیم و به‌وقت عمل نکنیم، دشمن را اشتباه بگیریم و به‌جای «شیطان اکبرِ واقعی»، یک برادرِ ناباب را دشمن بگیریم، ضربه خواهیم خورد». ایشان وجود دشمنان اصلی خارجی را نه یک شعار بلکه واقعیتی مبتنی بر مبانی مستدل دانستند و گفتند: «وقتی وزیر امور خارجه به‌اصطلاح «خوش‌اخلاق» آمريكا در نامه خداحافظی خود، به دولت بعدی توصیه می‌کند که «تا می‌توانید به ایران سخت بگیرید و تحریم‌ها را حفظ کنید، زیرا با سخت‌گیری می‌توان از ایران امتیاز گرفت»، آیا این دشمن نیست؟ چرا، دشمن است اما یک دشمنِ خندان؛ و رفتار این دشمن خندان با آن دشمنی که ایران را محور شرارت می‌خواند، هیچ تفاوتی ندارد»... . ایشان با اشاره به شناخت نادرست دشمن از ملت ایران، «فتنه ۸۸» را نمونه‌ای از خطاهای محاسباتی دشمن برشمردند و خاطرنشان کردند: «دشمن در سال ۸۸ با به‌راه‌انداختن فتنه به خیال خود کار را به نقاط حساس و باریک رساند اما ناگهان حرکت عمومی ۹ دی که از جنس حرکت ۱۹ دی ۵۶ بود، همه را مبهوت کرد».

پیام مقام معظم رهبری برای ارتحال مرحوم هاشمی رفسنجانی (95.10.19)
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و هم‌سنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سال‌های متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی‌رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان هم‌رزم و همگامی که سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به 59 سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری‌ها و تنگناها که در این ده‌ها سال بر ما گذشت و چه همفکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال‌ها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به‌ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد. اختلاف‌نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه خناسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه کم‌نظیری از نسل اول مبارزان ضدستمشاهی و از رنج‌دیدگان این راه پرخطر و پرافتخار بود. سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آن‌گاه مسئولیت‌های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ‌های درخشان زندگی پرفرازونشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب‌و‌فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم. اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه ما مسئولان جمهوری اسلامی است. غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم آذربایجان(95.11.27)
مقام معظم رهبری با اشاره به سینه سپر کردن و ایستادگی اقوام بزرگ ایرانی و از همه بهتر مردم آذربایجان در مقابل سیاست‌های خباثت‌آلود دشمنان، مرحوم مولوی عبدالعزیز ساداتی از علمای اهل سنت بلوچ، مرحوم شهید شیخ‌الاسلام از علمای اهل سنت کردستان و همچنین سردار جوان و عرب خوزستانی شهید علی هاشمی را نمونه‌هایی از حرکت متحد و هماهنگ اقوام در دفاع از اسلام و انقلاب دانستند و افزودند: «ملت ایران متحد، منسجم، همراه و همدل است».
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از همین زاویه به تعبیر مطرح‌شده در روزهای اخیر با عنوان «آشتی ملی» اشاره کردند و با بی‌معنی دانستن این تعبیر و انتقاد از پروبال‌دادن به آن در روزنامه‌ها، گفتند: «مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند».
ایشان افزودند: «البته کسانی که با اصل انقلاب مخالف بودند و می‌گفتند «انتخابات بهانه است و اصل نظام هدف ماست»، عده‌ای معدودند و در مقابل اقیانوس عظیم و پرطراوت ملت ایران، فقط یک قطره کوچک هستند».
مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: «مردم ایران در جایی که پای اسلام، ایران، استقلال و ایستادگی مقابل دشمن در میان است، با همه وجود ایستاده و با یکدیگر متحد و مجتمع هستند، البته ممکن است در فلان قضیه سیاسی دو نفر با هم اختلاف‌نظر داشته باشند، اما این چیز مهم و مؤثری نیست و مسئله‌ای عادی و طبیعی به‌شمار می‌رود».

نظر شما