شناسهٔ خبر: 18121869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مدير روابط عمومي سازمان محيط زيست؛

عدم توجه به مسئوليت اجتماعي منجر به تخريب محيط زيست مي شود

صاحب‌خبر -

 مديرکل روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تخريب محيط زيست زماني شکل مي‌گيرد که مسئوليت اجتماعي ما محقق نمي‌شود. تا زماني که اهميت محيط زيست را تبيين نکنيم، موفق نمي شويم.

به گزارش مهر، مجيد فدايي در «نشست محيط زيست و رسانه» بيان کرد: فقط با کار رسانه‌اي مي‌توان فرهنگ‌سازي کرد. محيط زيست در سبد رسانه‌اي جايي ندارد و فقط با بروز بحران‌ها متوجه محيط زيست مي‌شويم.

وي ادامه داد: انتظار داشتيم با ابلاغ سياست‌هاي کلي محيط‌زيست اتفاقات جدي‌تري بيفتد و رسانه هم از اين نگاه سطحي که به مقوله محيط زيست دست بردارد اما در رسانه‌ها صرفا به ارزش برخورد، رويکرد انتقادي و ارزش شهرت توجه مي‌شود و کمتر به مقوله محيط زيست به مفهوم اصلي آن توجه شده‌ است.

فدايي بيان کرد: در حال حاضر روزنامه‌هاي معدودي صفحه محيط زيست دارند و با وجود اهميتي که محيط زيست در اسناد بالادستي دارد اما رسانه به اين مسئله توجهي ندارد.

وي با انتقاد از نبود سرويس محيط زيست در خبرگزاري‌ها، افزود: صرفا با ايجاد سرويس محيط زيست در خبرگزاري‌ها مي‌توانيم به اخبار محيط زيست اهميت داده و با حساسيت بيشتري وقايع اين بخش را پيگيري خواهد کرد اما در خبرگزاري‌ها گاه حوزه محيط زيست و گردشگري با هم ادغام شده‌اند.

مدير کل روابط عمومي محيط زيست تاکيد کرد: اگر قرار است به محيط زيست اهميت بدهيم بايد الزامات اين مسئله فراهم شود. لازمه اين مسئله ايجاد سرويس محيط زيست در کشور است.

وي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست از برجسته شدن اين حوزه حتي با رويکرد انتقادي استقبال مي‌کند.

به گفته فدايي سفر ديروز رئيس جمهور به اهواز نشان داد که سازمان محيط زيست به تنهايي قادر به حل مشکلات زيست محيطي نيستند. بايد سازمان جنگل‌ها، وزارت کشور و غيره نيز پاي کار بيايند.

وي افزود: اگرچه جامعه در زمينه آلودگي هوا حساس شده اما مردم نمي‌دانند که 10 تا 12 دستگاه متولي کنترل آلودگي هوا هستند و هشت دستگاه مستقيما مسئول مستقيم کنترل آلودگي هستند. اين مسايل را بايد رسانه به گوش مردم برساند.

مدير کل روابط عمومي محيط زيست عنوان کرد: محيط زيست وظيفه نظارتي و حاکميتي دارد. رسانه‌ها علاوه بر فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني رسالت مطالبه‌گري هم دارند. رسانه بايد در کنار ما قرار گيرد که دستگاه‌هاي ديگر به خودشان بيايند و اقدامات خود در قبال محيط زيست را انجام داده و بايد اين دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

وي اضافه کرد: حساسيت جامعه در قبال محيط زيست بالا رفته اما همه سر سازمان حفاظت محيط زيست آوار مي‌شوند. رسانه بايد مسئولان وقايع را به مردم معرفي کند. وقتي چاه‌هاي متعدد غير مجاز در بالا دست اروميه حفر مي‌شود، سدهاي متعدد ساخته مي‌شود، درياچه اروميه به اين روز مي‌افتد. امروز روند خشکي درياچه اروميه متوقف شده‌است که بخشي از اين گام‌هاي موثر حاصل مشارکت رسانه‌ها بوده که جاي تقدير دارد.

فدايي در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوي بربر خبرنگار محيط زيست در زمينه ممنوعيت حضور خبرنگاران در مناطق حفاظت شده گفت: در دولت يازدهم رسانه جزء ارکان محيط زيست است و ورود به مناطق حفاظت شده براي خبرنگاران تسهيل شده است. مديران را موظف کرديم که رسانه‌اي باشند. مديران در برابر اخبار فعال باشند.

وي با اشاره به نظرات احسان محمدي فعال رسانه‌اي و کارشناس محيط زيست درباره عدم توجه رسانه ملي به پخش خبر افتتاح شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي محيط زيست گفت: براي برنامه امروز تمام شبکه‌هاي خبري دعوت بودند اما تا اين ساعت خبر افتتاح نمايشگاه در تلوزيون پخش نشده است.

مدير کل روابط عمومي محيط زيست با اشاره به اينکه پايان نامه کارشناسي ارشد خود را در زمينه بررسي اخبار صدا و سيما در ساعت‌هاي 2:30 ، 21 و خبر 22:30 گذرانده، افزود: حاصل بررسي و تحليل خبرهاي شش ماهه اول سال 95 اين بود که رسانه ملي فقط 83 صدم خبرهاي خود را به مسئله محيط زيست اختصاص داده است.وي اضافه کرد: عموم خبرهايي که در اين ساعات پخش شده بود، کمتر از يک دقيقه بود. خبرهاي پخش شده، عمدتا انتقادي بود و مباحث محيط زيست در راس اخبار نبود. گرد و غبار، آلودگي هوا و آتش‌سوزي جنگل سه سرفصل مورد علاقه رسانه ملي بود. در صورتي که رسانه ملي بايد مردم را در باب حفظ محيط زيست آموزش دهد. بيشترين تخريب محيط زيست حاکميتي است اما رسانه موظف است که اين را بيان کند.

برچسب‌ها:

نظر شما