شناسهٔ خبر: 18050809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

وزیر دفاع جدید آمریکا به بغداد رفت

نه به‌خاطر نفت

صاحب‌خبر -

تنها یک روز پس از آغاز به کار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، او خطاب به کارکنان سیا چنین گفت: «آمریکا باید بعد از حمله به عراق، نفت این کشور را در کنترل خود نگه می‌داشت». روز گذشته و حدود یک ماه پس از این اظهارنظر جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور، در سفری غیرمترقبه به عراق گفت، دولت به دنبال تسلط بر نفت عراق نیست. ماتیس در حالی وارد بغداد شد که عملیات آزادسازی غرب موصل وارد دومین روز خود شد و پنتاگون هم به دنبال راه‌هایی برای سرعت‌بخشیدن به مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است. طبق ضرب‌الاجل رئیس‌جمهوری آمریکا، ماتیس فقط یک هفته مهلت دارد که استراتژی مبارزه و شکست داعش را برای ترامپ بفرستد.
به گفته ماتیس، آمریکا به دنبال ارزیابی دست‌اول از جنگ عراق است. هدف اصلی او از این دیدار با رهبران سیاسی و فرماندهان زمینی از جمله سپهبد استفان تاونسند، یکی از فرماندهان نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش و بحث و تبادل‌نظر درباره عملیات نظامی در این کشور است. آمریکا گفته است که نیروهای مورد پشتیبانی واشنگتن در مدت شش ماه آینده، هم شهر موصل و هم رقه در سوریه را که پایگاه اصلی داعش است بازپس خواهند گرفت. به گزارش رویترز، درحال‌حاضر کمتر از شش‌هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق و سوریه حضور دارند و بررسی وزیر دفاع آمریکا ممکن است راه را برای اعزام نیروهای نظامی بیشتر ایالات متحده به عراق باز کند.
پیش‌بینی می‌شد که وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به عراق با پرسش‌هایی درباره اظهارات و اقدامات ترامپ از جمله تلاش آمریکا برای کنترل نفت عراق و ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی به ایالات متحده از جمله عراق روبه‌رو شود. همین فرمان‌ها و اظهارات ترامپ، احساسات ضدآمریکایی عراقی‌ها را افزایش داد و آنها «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق را برای کاهش همکاری با ایالات متحده تحت فشار قرار دادند. بااین‌حال ماتیس روز گذشته تلاش کرد وجهه جدیدی از آمریکا نشان ندهد و ازهمین‌رو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «همه ما در آمریکا هزینه نفت و گاز خود را پرداخته‌ایم و مطمئنا در آینده هم همین کار را خواهیم کرد». او همچنین درباره تنش‌های اخیر گفت که مطمئنا فرمان اجرائی ترامپ مبنی‌بر ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله عراق- که اخیرا از سوی نهادهای قانونی آمریکا متوقف شد- شامل حال عراقی‌هایی نمی‌شود که در کنار نیروهای آمریکایی علیه داعش می‌جنگند. در این میان حضور جیمز ماتیس در عراق گامی برای تشدید مبارزه با گروه داعش توصیف شده است که از برنامه‌های اصلی دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
ادامه عملیات موصل
این در حالی است که یک روز پیش از سفر او، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، از آغاز عملیات زمینی علیه غرب موصل خبر داد که شبه‌نظامیان داعش در آنجا تحت محاصره ارتش این کشور هستند. روز گذشته و در روز دوم عملیات موصل، نیروهای عراقی پیشروی به سمت غرب موصل را ادامه دادند. نیروهای عراقی، بخش شرقی موصل را در روزهای نخست سال جاری میلادی و پس از صد روز درگیری پس گرفتند و اکنون بخش غربی شهر را تحت محاصره قرار داده‌اند؛ بخشی که از مقرهای اصلی نیروهای گروه داعش است. بااین‌حال در این عملیات هم مانند عملیات آزادسازی بخش شرقی، مین‌گذاری‌ها مشکل‌ساز شده و مسیر پیشروی را کند کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، چند تیم خنثی‌کننده ارتش عراق در حال پاک‌سازی مسیر عملیات هستند و عملیات به کندی، اما مستمر پیش می‌رود.
ادعای جدید «تایمز»
هم‌زمان، روزنامه تایمز انگلیس از حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی در عملیات اخیر آزادسازی غرب موصل خبر داد. این روزنامه نوشت، قرار بود مأموریت نیروهای دو کشور محدود به مشورت‌دهی و آموزش باشد، اما آنها به میدان نبرد سوق داده شده‌اند. این روزنامه در گزارشی با عنوان «نیروهای هوایی ویژه، نوک پیکان آزادسازی موصل» نوشت که نیروهای ویژه کلاه‌سبز انگلیس و کماندوهای آمریکایی دلتافورس در کنار یگان‌های عراقی و کُرد در نبرد موصل حضور نظامی دارند و در این منطقه مستقر هستند تا ۶۵۰‌ هزار غیرنظامی را آزاد کنند. به گزارش سازمان ملل، تخمین زده می‌شود که ۶۵۰‌ هزار غیرنظامی در غرب موصل گرفتار شده‌اند و بسیاری از مردم در معرض خطر جدی هستند، چراکه سوخت و موادغذایی رو به کاهش است و برق و آب آشامیدنی نیز در این منطقه کمیاب شده است. براساس گزارش‌ها، حملات هوایی و اقدامات خراب‌کارانه، چهار پل از پنج پل روی رودخانه را تخریب کرده است و عبور از آخرین پل باقی‌مانده هم تنها با پای پیاده امکان‌پذیر است. در هفته‌های اخیر افراد مسلح داعش به هرکسی که می‌خواسته از شهر خارج شود شلیک کرده‌اند و ازهمین‌رو عبور از این پل هم عملا غیرممکن بوده است.

نظر شما