شناسهٔ خبر: 17572538 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

دختران مجرد بیشترین متقاضیان کار
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: درحال‌حاضر ٩٠ درصد مراجعه‌کنندگان به نمایندگان مجلس را دختران مجرد و متقاضی کار تشکیل می‌دهند. فاطمه سعیدی در سلسله‌نشست‌های مقدماتی همایش توسعه کارآفرینی با موضوع فرهنگ و کارآفرینی در محل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری این مطلب را بیان کرد. او اضافه کرد: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم برای آنها کار ایجاد کنیم، البته دیگر کار دولتی نداریم و دولت ظرفیت ندارد؛ اما همه نگاه‌ها به زنان کارآفرین است. 

تعداد زیادی از  پست‌های امور بانوان در کشور خالی است
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: هرچند تشکیلات حوزه زنان تقویت شده؛ اما بخش زیادی از پست‌های امور بانوان خالی است. فهیمه فرهمندپور در اجلاس سراسری مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری‌های کشور با بیان اینکه پست‌های امور بانوان به‌ویژه در فرمانداری‌ها خالی است، اظهار کرد: بخشی از دلایل خالی‌بودن پست‌های حوزه بانوان مربوط به محدودیت‌های استخدامی است. وی با اشاره به موضوع اعتبارات حوزه زنان گفت: متأسفانه حوزه بانوان در سطوح وزارت کشور اعتبار مستقل ندارد و امور بانوان بیشتر تلاش می‌کند از طریق اعتبارات بین دستگاهی، اعتبارات لازم را تأمین کند. فرهمندپور با اشاره به موضوع تحولات اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه اعتبارات این بخش در اختیار حوزه بانوان قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر همکاری‌هایی با دفاتر اجتماعی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی داریم. او اضافه کرد: اوقات فراغت، دسترسی زنان به فرصت‌های ورزشی و پیگیری موضوع بهداشت و سلامت زنان در دستور کار ما بوده است. برخی از فعالیت‌های ما براساس ابلاغیه‌های معاونت امور زنان انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی اشاره کرد. این طرح را برخی از استان‌ها انجام داده‌اند و قرار است تا پایان سال جاری در همه استان‌های کشور اجرا شود. مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده اظهار کرد: قرار است ۹۰ کارگاه آموزشی برای زنان مدیر در سطوح مختلف برگزار شود. در این جهت دوهزارو ۲۰۰ زن شناسایی و سازماندهی شده‌اند و تا پایان سال جاری این دوره‌ها تشکیل می‌شود. 

80 درصد سزارین‌ها  در بیمارستان‌های خصوصی ‌
رئیس انجمن مامایی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد از زایمان‌های طبیعی را ماماها انجام داده‌اند؛ هزینه‌ای که باید به آنها پرداخت شود، به متخصصان و بیمارستان‌ها پرداخت شده است. ناهید خداکرمی در نشست کشوری علوم مامایی و باروری با اشاره به اینکه 73 درصد زایمان‌های طبیعی را در سال 94 ماماها انجام داده‌اند، اظهار کرد: به دلیل میزان پرداختی کم، ‌انگیزه اجرای زایمان طبیعی برای ماماها کم شده است. او افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 70 درصد از زایمان‌های طبیعی را ماماها انجام داده‌اند؛ اما هزینه‌ای که باید به آنها پرداخت شود به متخصصان و بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و تعرفه‌های پرداختی برای زایمان طبیعی هنوز به دست بسیاری از ماماها نرسیده است. رئیس انجمن مامایی ایران با اشاره به اینکه در سال نخست اجرای طرح تحول سلامت، 11 درصد از میزان زایمان سزارین کاسته شد، افزود: با توجه به پرداخت‌نشدن تعرفه‌ها این رقم در سال 95 نسبت به سال 94 روند مطلوبی نداشت. خداکرمی با بیان اینکه در حدود 60 درصد مرگ مادران باردار به‌دلیل سزارین است، تصریح کرد: بیش از 80 درصد از سزارین‌ها در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود. باید توجه کرد عمل سزارین علاوه بر عوارض کوتاه‌مدت، عوارض بلندمدتی نیز دارد و ثابت شده بیماری‌هایی مانند دیابت، آسم و آلرژی، چاقی، بیش‌فعالی، اُتیسم و کم‌خونی با شیوه تولد و سابقه باروری مادر ارتباط دارد و در نوزادان سزارین بیشتر است. 

‌اجرای دستورالعمل‌های بالینی توسط 12 ‌هزار پزشک خانواده
معاون بهداشت گفت: دستورالعمل‌های بالینی جدید تهیه‌شده به وسیله 12‌ هزار پزشک خانواده در دست اجراست و ستاد نیز بر اجرای این دستورالعمل‌ها نظارت می‌کند. علی‌اکبر سیاری گفت: علاوه بر 12‌ هزار پزشک خانواده، صد ‌هزار نیروی بهداشتی نیز در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند. معاون بهداشت افزود: در حوزه تخصصی، باید متخصصان قبول کنند که عمل به دستورالعمل‌های بالینی یک روش علمی است و اگر نیاز به آموزش است، آموزش‌های لازم ارائه شود و خودشان نیز در این زمینه مشارکت کنند. سیاری گفت: تلاش می‌کنیم که مشارکت گروه‌های علمی را نیز در این زمینه داشته باشیم و دستورالعمل‌ها را در هیئت‌های برد نیز مصوب کنیم. 

 

نظر شما