شناسهٔ خبر: 17571532 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

البرادعی: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس خلاف قوانین بین‌المللی است

محمد البرادعی، دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی کوتاه تاکید کرد: انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، خلاف قوانین بین‌المللی است. این شخصیت سیاسی مصری دیروز درصفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: در صورتی که ترامپ سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند، آیا رهبران جهان عرب و مقامات سازمان ملل واکنشی از خود نشان خواهند داد؟

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود درصورتی که رئیس‌جمهور آمریکا شود، بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواهد دانست و سفارت واشنگتن را به آن شهر منتقل خواهد کرد. این اظهارات تاکنون با مخالفت بسیاری در داخل فلسطین و خارج از آن مواجه شده است. در همین خصوص، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را ناروا دانست و گفت: این اقدام، صلح در خاورمیانه را از بین می‌برد. طی روزهای گذشته مردم فلسطین نیز با برگزاری تظاهرات نسبت به چنین تصمیمی ابراز انزجار کردند .

در تازه‌ترین این مخالفت‌ها، هایل داود، وزیر اوقاف اردن گفت تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت به قدس نشان می‌دهد این کشور اهمیتی برای قطعنامه‌های بین‌المللی که قدس را شهری اشغال شده می‌داند، قائل نیست. وی تاکید کرد، امت اسلامی و عربی باید قاطعانه در برابر این تصمیم آمریکا بایستند تا این کشور بداند اگر بخواهد دست به چنین کاری بزند، منافعش با خطراتی جدی مواجه خواهد بود.

براساس برخی خبرها، روز گذشته قرار بود انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس اعلام شود، اما تا لحظه تنظیم این گزارش چنین خبری اعلام نشد. با این حال نیر برکت، شهردار بیت‌المقدس دیروز مدعی شد از گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی درباره انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس دریافته است آنها در عمل به وعده خود در این زمینه جدی هستند. آمریکا چند ملک در بیت‌المقدس دارد و می‌تواند از آنها برای ایجاد سفارتخانه استفاده کند. روز یکشنبه شان اسپایسر، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید گفت، مذاکرات درباره انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس آغاز شده است، اما صحبت‌های وی حاکی از آن بود تا عملی شدن این تصمیم راه زیادی در پیش است.

عصر یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت‌وگویی تلفنی داشت. طرفین این گفت‌وگو آن را دلپذیر و خاص توصیف کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند ترامپ در این گفت‌وگو از نتانیاهو به طور رسمی دعوت کرده تا در ماه فوریه به واشنگتن سفر کند.

نظر شما