شناسهٔ خبر: 17571528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نیاز دفاعی اروپا به آمریکا

اروپا امروز در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد. از یک طرف روسیه در حال بازیابی جایگاه جهانی است که در بسیاری از موارد با اروپا اصطکاک دارد و از سوی دیگر نیاز اروپا به آمریکا زمینه‌ساز برخی مشکلات شده است.

صاحب‌خبر -

اروپا در زمینه دفاعی نیاز مبرم به آمریکا دارد، چراکه این قاره از زمان جنگ سرد تحت چتر حمایتی ناتو بوده است. اکنون طبل فروپاشی یا دست‌کم بی‌اهمیت شدن ناتو از سوی ترامپ به صدا درآمده و رهبران اروپایی خود را در وضعیت بغرنجی می‌بینند.

آنها دو گزینه برای مقابله با وضعیت موجود دارند؛ یا این‌که ارتش و سیستم دفاعی خاص اروپا داشته باشند یا این‌که تحت چتر حمایتی روسیه قرار بگیرند.

درعین حال این اتحادیه می‌تواند دست به تدابیر پویایی بخشی بزند و سعی کند با فعال کردن کشورهای اروپای شرقی که تاکنون نقش زیادی در تصمیم‌گیری‌ها نداشتند، آن را تقویت کند و در همان حین هم تلاش داشته باشند با موج ملی‌گرایی و تجزیه‌ای که در این اتحادیه است، مقابله کنند.

البته گزینه مقابله با موج راست‌های افراطی گزینه مشکلی است، چراکه انتخاب ترامپ در آمریکا نشان می‌دهد که به طور کلی شهروندان در کشورهای غربی از اربابان سیاسی خود ناامید شده‌اند و تحت این شرایط به نظر می‌رسد اروپا نیز شاهد تغییراتی اگر نگوییم به گستردگی آمریکا اما در حجم کم خواهد بود که البته برای این اتحادیه قابل توجه خواهد بود.

از دیگر سو دو کشور فرانسه و آلمان باید بتوانند پس از خروج انگلیس از اروپا وضعیت را کنترل کنند، در صورتی که آنها در این کار موفقیتی به‌دست آورند، در این صورت می‌توانند با آمریکا درباره موارد اختلاف گفت‌وگوهایی داشته باشند.

درعین حال این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که ترامپ ممکن است از شعارهایی که درباره ناتو، دفاع از هم‌پیمانان و... داده تا چند ماه آینده عقب‌نشینی کند که این هم می‌تواند برای اروپا در صورت اتفاق نجات‌بخش باشد.

نظر شما