شناسهٔ خبر: 17517644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی؛

محیط زیست موهبتی فرصت ساز و در حین حال امانتی بین نسلی است

صاحب‌خبر -

 سبوحی گفت: الگوي مناسب محیط زیست ویژه جامعه ایرانی که به دنبال احیاي فرهنگ و ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی است موهبتی فرصت ساز و در حین حال امانتی در میان نسل ها است. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به اینکه محیط زیست موهبتی فرصت ساز و در عین حال امانتی بین نسلی است بیان کرد: عدم وابستگی محیط زیست به مرزهاي جغرافیایی و تاثیرپذیري تغییرات خارج از مرزهاي جغرافیایی در محیط زیست کشور موجب شده است، که در کنار توجه به درون در جهت استفاده مناسب از محیط زیست، برون نگري و تعامل فعال بین المللی با تاکید بر منطقه نیز در جهت جلوگیري از تخریب محیط زیست منطقه اي و جهانی مورد توجه قرار گیرد.

سبوحی با اشاره به ویژگیهای محیط زیست سالم گفت: محیط زیست سالم و بالنده حاصل رویکردي جامع به نقش، مسئولیتها و تاثیرات متقابل چهار عنصر حاکمیت اقتصاد، فرهنگ عمومی، نهادي و حرفه اي و بخش محیط زیست کشور است. این چهار عنصر، باید هم راستا و یکپارچه در ابعاد جامع حفاظت از محیط زیست به ویژه آب، هوا، خاك، انرژي و تنوع زیستی ایفاي نقش کند. 

وی در ادامه افزود: محیط زیست متعلق به همه اقشار جامعه است لذا حفظ و حراست از آن وظیفه یکایک ایرانیان بوده و اختصاص به نهاد یا گروهی خاص ندارد. در عین حال حاکمیت مسئولیت دادرسی و احقاق حقوق مردم را به عهده دارد. 

توسعه دانش و فناوری در گرو پیش بینی اثرات زیست محیطی است

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با تاکید بر توسعه دانش و فناوری در کشور بیان کرد: توسعه آینده نگري، هوشمندي و پیشبینی اثرات آتی فناوري دانش و فناوري بیشترین اثرات مطلوب یا نامطلوب را در محیط زیست دارد بنابراین، ضمن توجه به نقش موثر فناوري هاي پیشرفته و پاك در توسعه و حفاظت از محیط زیست، آینده نگري و پیش بینی اثرات زیست محیطی دانش و فناوري رویکرد اصلی براي حمایت از توسعه دانش‌ها و فناوري هاي جدید خواهد بود.

سبوحی ادامه داد: لازمه استفاده بهره ور اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب آن، توسعه دانش زیست محیطی است. بنابراین پژوهش، توسعه فناوري و همچنین آموزش نیروي انسانی متخصص در حوزههاي مختلف محیط زیست یکی از پایه هاي اساسی است.

محیط زیست نظامی پویا و زنده است

سبوحی گفت: لازم است به منظور جلوگیري از آسیب دیدن و کمک به انطباق محیط زیست با نیاز هاي جامعه لازم است، سیاستگذاري، اجرا و نظارت به صورت یکپارچه دیده شود.همچنین تعامل هم افزاي دستگاه هاي مسئول در قواي سه گانه و قوانین و مقررت و استانداردها یکی دیگر از ابعاد یکپارچگی نهادي به شمار می آید.

پایان پیام/32 

 

نظر شما