شناسهٔ خبر: 17378326 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 17 تا 25 سالگي ؛

بهترين زمان براي جراحي دندان عقل

دبير علمي بخش جراحي دهان ، فک و صورت يازدهمين کنگره بين المللي دندانپزشکان عمومي ايران گفت : جراحي دندان عقل در سن 17 تا 25 سالگي و براي افرادي پيشنهاد مي شود که تاج دندان آنها تشکيل و يا قسمتى از آن و يا تمام تاج در داخل حفره دهان مشهود شده است.

دکتر عليرضا جهانگيرنيا در يازدهمين كنگره دندانپزشكان عمومي ايران افزود : اما در سنين بالاي 30 سال اگر دندان عقل عفونت و کيست نداشته باشد و موجب آسيب ، درد و تورم در دهان نشود ، پيشنهاد مي شود که از دهان خارج نشود .

به گزارش روابط عمومي يازدهمين کنگره بين المللي دندانپزشکان عمومي ايران ،جهانگيرنيا بيان کرد : در اين سنين استخوان فک متراکم شده و اگر دندان عقل مشکلي ايجاد نکند ، نيازي به جراحي و خارج کردن دندان نيست .

وي بيان کرد : اما اگر نياز به جراحي دندان باشد ، بايد دندان پزشکان عمومي متبحر يا متخصصان جراحى دهان ، فک و صورت اينکار را انجام دهند .

دبير علمي بخش جراحي دهان فک و صورت کنگره يازدهم دندانپزشکان عمومي ايران گفت : علت نامگذاري دندان عقل اين است که ديرتر از ساير دندان ها و در زمان عاقل و بالغ بودن فرد رويش مى نمايند.

دكتر جهانگيرنيا افزود : چون دندان عقل ديرتر درمي آيد ، يا با زاويه خارج مي شود يا دچار پوسيدگي مي شود و معمولا در فک جايي براي رويش آن وجود ندارد و از طرفي نقش زيادي نيز در جويدن ندارد ، لازم است که از حفره دهان خارج شود .

وي ادامه داد : اگر در فردي فک براي دندان عقل جانداشته باشد يا پوسيدگي ايجاد شده باشد و ترميم به نفع دندان نباشد ، دندان جراحي يا کشيده مي شود .جهانگيرنيا در خصوص پوشش بيمه اي جراحي دندان عقل اظهار داشت : بيمه هاي تامين اجتماعي و خدمات درماني جراحي دندان عقل را پوشش بيمه اي مي دادند اما اخيرا اين پوشش بيمه اي حذف و فقط کشيدن ساده دندانها تحت پوشش بيمه است. البته برخي بيمه هاي تکميلي پوشش مي دهند.

نظر شما