شناسهٔ خبر: 16241702 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

حرکت بورس درمسيرانتخابات

صاحب‌خبر -

معامله‌گران بورس روزگذشته شاهد معاملات کم‌حجم و نوساني در بازار سهام بودند. شاخص کل بورس تهران با 417 واحد کاهش به 79253 واحد رسيد.

به گزارش فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روزگذشته شنبه 15 آبان ماه 95 با کاهش 417 واحدي به رقم 79 هزار 253 واحد رسيد. شاخص کل هموزن اما با افزايش 22 واحدي عدد 15 هزار و 765 واحد را به نمايش گذاشت.

روزگذشته همچنين شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 405 واحدي به رقم 88 هزار و 254 واحد دست يافت، شاخص بازار اول نيز در حالي با کاهش 312 واحدي به رقم 55 هزار و 736 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با 797 واحد کاهش عدد 171 هزار و 648 واحد را تجربه کرد.

روزگذشته همچنين شاخص کل فرابورس(آيفکس) با کاهش 4 واحدي روي رقم 838 واحد ايستاد.

بر اساس اين گزارش روزگذشته معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت پالايش نفت بندرعباس با 69 واحد، پالايش نفت اصفهان با 66 واحد و صنايع پتروشيمي خليج فارس با 62 واحد کاهش بالاترين تأثير منفي را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت ملي صنايع مس ايران با 55 واحد، آسان‌پرداخت پرشين با 11 واحد و سيمان فارس خوزستان با 9 واحد افزايش، بالاترين تأثير مثبت را بر محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.

ارزش کل معاملات روزگذشته بورس تهران به بيش از 168 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن 626 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 68 هزار و 948 نوبت دادوستد بود.

طي معاملات روزگذشته نماد معاملاتي شرکت‌هاي توليدي قند شيروان، قوچان و بجنورد، اسناد خزانه اسلامي مرحله چهارم، ليزينگ صنعت و معدن، مواد ويژه ليا، بانک پارسيان، کابل البرز، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي بيمه کارآفرين، اوراق مشارکت ميدکو، سراميکاي صنعتي اردکان، صنايع توليدي اشتاد ايران، فرآورده‌هاي غذايي و قند تربت جام، حق تقدم خريد سهام بيمه اتکاي ايرانيان و پتروشيمي گلستان بازگشايي شدند.کمتر از 30 ميليون سهم صنعتي ـ دريايي ايران به ارزش کمتر از 8 ميليارد تومان، کد به کد شد. 24 ميليون سهم توسعه معادن روي ايران به ارزش بيش از 8 ميليارد تومان و در عين حال 24 ميليون سهم گسترش صنايع انرژي آذرآب نيز به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان روزگذشته از سوي سهامدار عمده به کدهاي درون‌گروهي انتقالي و کد به کد شد.

در گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد اما روزگذشته 15 ميليون سهم به ارزش بيش از 2.5 ميليارد تومان کد به کد شد.

بر اساس اين گزارش روزگذشته بازار سهام بازاري کم حجم و متعادل در اغلب نمادهاي معاملاتي را نظاره‌گر بود. بازاري که براي روشن نگه داشتن چراغ تالار شيشه‌اي به معاملات درون گروهي و بلوکي از سوي برخي حقوقي‌ها در نمادهاي معاملاتي پيش روي بازار دلخوش کرده بود.

روزگذشته در حين حال بازار سهام با نگاهي به وضعيت بازارهاي جهاني و افت قيمت نفت خام ترجيح داد تا در گروه پالايشي‌ها عرضه را بر تقاضاي سهام ترجيح دهد، هرچند که هنوز خريداران سهام بر اساس الگوهاي تکنيکالي مثبت ارزيابي مي‌شود.روزگذشته در نماد جنجالي سراميکاي صنعتي اردکان نيز گشايش نماد معاملاتي درحالي با رشد 14 درصدي قيمت اين سهم مواجه شد که صف فروش بيش از 4 ميليون سهم در پايان معاملات اين سهم در کنار عرصه سهام از سوي سهامدار عمده حقوقي و حقيقي قابل تعامل بود.

اين نماد معاملاتي پيش از اين نيز در دو هفته گذشته در حالي بازگشايي شد که نوسان کاذب و غيرمنطقي در اين نماد معاملاتي به ابطال تمامي معاملات از سوي ناظر بازار سهام انجاميد که قابل تحسين بود. در نماد معاملاتي «کسرا» به بهانه‌هايي همچون تجديد ارزيابي دارايي‌ها و طرح‌هاي دانش‌بنيان در حالي قيمت اين سهم با رشدهاي فضايي مواجه شد که با واقعيت موجود در اين سهم فاصله‌هاي بسياري دارد.در نماد معاملاتي آتيه‌داده‌پرداز اما روزگذشته اظهارنظر مسئولان فرابورس مبني بر کذب بودن شايعات منتشرشده در روزهاي گذشته مبني بر ارتباط اين شرکت فرابورسي با شبکه‌هاي جاسوسي و خبرپراکني‌هاي دروغين در فضاي مجازي درحالي منتشر شد که اين نماد معاملاتي روزگذشته نيز با غلبه تقاضا بر عرضه سهام در دامنه نوسان مثبت قيمتي همراه بود.در فرابورس اما روزگذشته خبرهايي منتشر شد مبني بر اينکه در صورت انتشار نامه هيأت مديره کيسون در بعدازظهر روزگذشته ناظر بازار فرابورس آماده بازگشايي اين نماد معاملاتي و آماده‌سازي براي انتقال اين نماد به تابلوي دوم خواهد بود.روزگذشته بازار سهام همچون روزهاي گذشته نيز نيم‌نگاهي به انتخابات داغ رياست جمهوري در آمريکا داشت، بازاري که ترجيح داد تا بيش از آنکه در بازار خريدار سهام باشد، به حفظ نقدينگي و شناسايي بازدهي‌هاي به‌دست‌آمده فکر کند. انتظاري که شايد تا سه روز آينده به پايان برسد و سمت و سوي بازار سهام را در فضاي انتخاباتي پيش روي خود در اوايل سال آينده ترسيم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما