شناسهٔ خبر: 16207434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نوزاد، بزرگ مرد تاریخ شناس گیلان درگذشت

خبرگزاری شبستان:​ استاد فریدون نوزاد، محقق و مؤلف کتاب ها و مقاله‌های زیادی در زمینهٔ تاریخ و سنت گیلان و همچنین تاریخ مشروطه رخت از این دنیای فانی برچید و به دیار باقی شتافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، فریدون نوزاد شاعر، محقق، نویسنده و بازیگر تئاتر در سال های قبل از انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. وی در ۶ بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی در رشت دیده به جهان گشود. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان نظام تهران به پایان رسانید. استاد فریدون نوزاد محقق و مؤلف کتاب ها و مقاله‌های زیادی در زمینهٔ تاریخ و سنت گیلان و همچنین تاریخ مشروطه و مؤلف لغتنامهٔ ـ گیله گب ـ می‌باشد.

 

چهل تکه، تاریخ نمایش در گیلان، لغتنامهٔ گیل گب، نامه‌های خان احمد خان گیلانی، نقش احسان الله خان در نهضت جنگل و ... از جمله آثار وی است.

 

نقدهایی هم بر کتاب های این استاد گیلانی شده است که از این بین می توان به کتاب ریا کاران و ستم کاران تالیف محمد حسین خدایاری، نقدی بر کتاب تاریخ نمایش در گیلان به قلم محمود نیکویه در مجله کادح، نقدی توسط آرش شعاع شرق در روزنامه آوای شمال و گلچین امروز و... اشاره داشت.

 

فریدون نوزاد تحصیلات متوسطه را در دبیرستان نظام تهران به پایان رسانید، تئاتر را از متوسطه آغاز کرد و ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۲ به صورت جدی تئاتر را پی گرفت به طوری که نخستین کسی بود که کتاب «تاریخ تئاتر گیلان» را در سال ۲۸-۲۹ به قلم سرشت و هم اینک نیز این کتاب از کتاب های مرجع هنری است که در سال ۵۵ به چاپ رسیده است.

 

نخستین کتاب وی نمایشنامه «در راه مکه» یا «شهادت خواجه نظام الملک» بوده که در سال های ۲۲-۲۳ نوشته شده است.

 

نامه های خان احمد خان گیلانی، تاریخ جراید و مجلات گیلان از آغاز تا عصر انقلاب، نقش احسان الله خان در جنبش جنگل از کتاب های وی است و ارزشمند ترین آنها فرهنگ گیله گپ است.

 

گیله گپ حاصل ۴۵ سال تلاش وی است و با درج حدود شش هزار لغت مفرده گیلکی یک فرهنگ تمام عیار محسوب می شود.

 

***

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در پیامی درگذشت استاد فریدون نوزاد شاعر، محقق و نویسنده شهیر را تسلیت گفت.

در متن پیام دکتر نجفی، استاندار گیلان آمده است:

 

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت استاد گرانقدر فریدون نوزاد از شخصیت های برجسته فرهنگی گیلان موجب تاثر خاطر اینجانب گردید.

از این استاد فرزانه آثار ارزشمندی برجای مانده که نشان از خدمات علمی و فرهنگی ایشان به دیار نخبه پرور گیلان بوده است.

اینجانب فقدان این شاعر، محقق و نویسنده شهیررا به خانواده محترم ایشان، اصحاب فرهنگ، هنر و مطبوعات تسلیت عرض می‌کنم و ‌از درگاه ایزد منان علو درجات آن فقید سعید را مسألت می‌نمایم.

  

***

همچنین دکتر فیروز فاضلی، مدیرکل ارشاد گیلان نیز به مناسبت درگذشت استاد فریدون نوزاد پیامی منتشر کرد. در متن این پیام آمده است:

إنا لله و إنا إلیه راجعون

مرگ پایان زندگی نیست، بلکه آغازی است برای پرواز مرغ جان بر گستره ملکوت و رجعتی به محضر حضرت دوست؛ به ویژه مرگ آنان که در زندگانی، گام های بلندی برداشته و در خدمت به دیگران کوشیده اند.

خانواده گرانقدر زنده یاد فریدون نوزاد؛ با نهایت تأسف و تأثر، ضایعه درگذشت این پژوهشگر و نویسنده ارزشمند گیلان را به شما و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان تسلیت عرض نموده و از درگاه ایـزد منان برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

 

به گزارش شبستان، فریدون نوزاد نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت گیلانی، ظهر امروز در سن ٩٤ سالگی به دلیل کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

ضایعه درگذشت این بزرگ مرد فرهنگ و تاریخ گیلان را به نویسندگان، هنرمندان و جامعه هنری و فرهنگی استان تسلیت می گوییم.

 

 

نظر شما