شناسهٔ خبر: 15121369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

منا؛ سرزمین فرشته‌ها

صاحب‌خبر -
نخستین سالگرد شهادت مظلومانه 461 تن از حجاج کشورمان در فاجعه اسف بار منا در حالی در روزهای آینده برگزار می شود که برخی از خانواده های این شهدا، فاجعه منا را تلخ ترین خبر زندگی خود عنوان می کنند و معتقدند که این فاجعه نباید به فراموشی سپرده شود.
عده ای از این خانواده ها ، نام منا را یادآور مظلومیت کسانی می دانند که حجاج تنها با سلاح ا... اکبر و لبی تشنه به قتلگاهی هدایت شدند که تنها علت آن بی کفایتی آل سعود را رقم می زد.
شهادت با لب تشنه، مظلومیت در کشوری دور از وطن، گرمای طاقت فرسا، سخت‌ترین لحظات دلهره آور با شنیدن هر خبر، استرس، شب نخوابی، تنفر از نام آل سعود و انتظار، تنها گوشه ای از سخت‌ترین لحظاتی است که هر یک از اعضای این خانواده ها با شنیدن نام منا در ذهن خویش تداعی می کنند.
*فاجعه منا همانند صحنه ای از کربلاست
یکی از فرزندان شهدای منا شنیدن نام منا را تداعی کننده صحنه ای از کربلا عنوان کرد و گفت: شهادت با لب تشنه آنهم درگرمای سوزان مملکت حجاز (عربستان) در سرزمین منا عین مظلومیت است و هر انسان آزاده‌ای را به یاد شهدای کربلا می اندازد.
سیده ام البنین جعفری با بیان اینکه یاد آن دوران بسیار زجر آور و کشنده است ، اظهار داشت: انتظار به معنای واقعی بسیار سخت و کشنده است و در حالی که اعضای خانواده‌های ما برای استقبال از عزیز خود آذین بندی کرده و تدارک استقبال را می دیدیم به یکباره به جای شادی و در آغوش کشیدن عزیز خود رخت سیاه جایگزین لباس های رنگی ما شد.
این فرزند شهید تصور خود از شنیدن نام آل سعود را انزجار و تنفر عنوان کرد و گفت: بی تدبیری و بی لیاقتی آل سعود منجر به شهادت بیش از هفت هزار انسان بی گناه آنهم در عین مظلومیت و تشنگی شد.
وی با تاکید بر بیانات مقام عظمای ولایت مبنی بر زنده نگهداشتن نام و یاد شهدای مظلوم منا اظهار داشت: مسئولان کشورمان باید به دنبال احقاق حقوق شهدای منا و خانواده های آنان باشند و نباید با ایجاد تفاوت بین شهدای دوران دفاع مقدس با این شهدا موجب خوشحالی بیگانگان این نظام مقدس شوند.
جعفری خاطر نشان کرد: از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از فرزندان این آب و خاک می خواهم در مجامع بین المللی به دنبال احقاق حقوق خانواده‌های شهدای منا باشند.
* منا یادآور اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
از دیگر فرزندان شهدا، فاجعه منا را یادآور نقطه اقتدار نظام عنوان کرد و افزود: درست است پدرم را در فاجعه غم انگیز منا از دست دادم اما به لطف خدا پدری دلسوز همانند مقام معظم رهبری دارم که مایه افتخار و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
بهروز بهاری اظهار داشت: سخنان به موقع مقام عظمای ولایت در آن برهه از زمان موجب خوشحالی دلهای غم دیده ما و لرزه خاندان آل سعود شد.
وی با بیان اینکه نام منا یادآور مظلومیت حجاج بی گناهی است که در اوج گرما و تشنگی به شهادت رسیدند، گفت: مصیبت تجربه بسیار تلخ و سختی است و تنها دلخوشی من و خانواده ام وجود مبارک مقام معظم رهبری است که التیام بخش این درد سنگین است.
بهاری در پاسخ به این سوال که شنیدن نام آل سعود تداعی کننده چیست، خاطر نشان کرد: جنایت در اوج پستی و نامردی تنها موضوعی است که به ذهن من می رسد.
وی همچنین با قدردانی از مسئولان سازمان حج و زیارت به منظور توجه به خانواده های شهدای منا گفت: چرا برخی از مسئولان در محکومیت آل سعود از خود کوتاهی کرده و می کنند.
این فرزند شهید با تاکید بر اینکه ما به دنبال مسایل مالی نبوده و نیستیم ، افزود: یکی از مهمترین خواسته ما محکومیت آل سعود در مجامع بین المللی و محاکمه عاملان به وجود آورنده این فاجعه است.بهاری همچنین از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خواست تا به منظور خوشحالی دل های داغ دیده خانواده شهدای منا دستورات لازم به منظور احقاق حقوق این خانواده ها را صادر نمایند.
یکی دیگر از فرزندان شهدای منا نیز شنیدن نام منا را یادآور سخت ترین لحظات استرس آور زندگی خود عنوان کرد و گفت: نمی دانم منا را سرزمین فرشته ها بخوانم یا آنرا گودال قتلگاه بنامم.طاهره نجفی اظهار داشت: با شنیدن نام منا تنم به لرزه افتاده و سخت ترین و زجرآورترین لحظات زندگی برایم تداعی می شود زیرا امثال پدرم در حالی به شهادت رسیدن که هیچ سلاحی برای دفاع از خود نداشتند. وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بعداز گذشت حدود یکسال از فاجعه غم انگیز منا با دیدن هر عکسی از این فاجعه اعصابم به هم ریخته و با خود می گویم امثال پدرم به کدامین گناه ناکرده آنهم در اوج جوانی به شهادت رسیدند. وی با ابراز گله مندی از بعضی برخوردهای تعبیض آمیز برخی افراد در دستگاه‌ها و نهادها مبنی بر اینکه شهدای منا با شهدای دفاع مقدس تفاوت دارند، گفت: اگر شهدای جنگ تحمیلی سلاح بدست به شهادت رسیدن شهدای منا حتی سلاحی برای دفاع از خود نداشتند.
وی در خصوص شنیدن نام آل سعود که این نام تداعی کننده چه موضوعی است، افزود: لعنت خدا بر خاندان آل سعود که فاجعه ای همانند کربلا را رقم زدند و حجاج را به گودال قتلگاه هدایت کردند.نجفی تنها خواسته خود را احقاق حقوق خانواده های شهدای منا از مجامع بین المللی عنوان کرد و گفت: وقتی مقام معظم رهبری با بیان اینکه نباید فاجعه منا فراموش شود دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی ماند و حجت بر همه تمام است و هر فردی در هر پست و مقامی تکلیف آن روشن است.
*فاجعه منا بی کفایتی آل سعود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز پیش از این با بیان اینکه فاجعه منا عمدی نبود بلکه بی کفایتی بود گفت: بهتر است فیلم های حادثه منا را به ما بدهند و کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا اگر افرادی مقصر بوده اند طبق قانون شرع مجازات شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر داشته اظهار کرد: اگر افرادی (فاجعه منا) مقصر بوده اند باید با آنها برخورد شود تا نظام زیر سوال نرود و برای اینکه این ادعای آنها ثابت شود، بهتر است فیلم های حادثه منا را به ما بدهند و کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا اگر افرادی مقصر بوده اند، افراد مقصر باید طبق قانون شرع مجازات شوند.
فاجعه غم انگیز منا در دوم مهرماه 1394 مصادف با عید قربان به دلیل بی کفایتی آل سعود در آیین رمی جمرات به وقوع پیوست که در این فاجعه حدود هفت هزار انسان بی گناه به شهادت رسیدند که از این تعداد 461 شهید از حجاج ایرانی را شامل می شد.
گزارش از بهروز سلطانیان

 

نظر شما