شناسهٔ خبر: 14962577 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو - قدیمی | لینک خبر

معاون غذا و داروي دانشگاه همدان:

كميته تجويز و مصرف منطقي دارو،برنامه اي عملياتي در راستاي اصلاح باورهاي نادرست دارويي

معاون غذا و داروي دانشگاه، كميته تجويز و مصرف منطقي دارو را برنامه اي عملياتي در راستاي اصلاح باورهاي نادرست دارويي بيان كرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  ايفدونا - Ifdona ،

نادرست دارويي بيان كرد.

دكتر خدادادي در گفتگو با روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي همدان، ضمن تبريك روز دارو ساز و گراميداشت اين روز به سوال‌هايي در خصوص باورهاي نادرست دارويي پاسخ گفت:

وي در پاسخ به اين سوال كه تجويز داروهاي بيشتر، درمان را موثرتر مي كند گفت: اصلاح باورهاي نادرست دارويي به عنوان يكي از وظايف معاونت‌هاي غذا و دارو است، به همين منظور هم به پزشكان توصيه مي شود كه دارو را فقط در حد نياز و فقط در حد تعداد اقلامي كه مورد نياز است تجويز كنند و هم به بيماران توصيه مي شود كه طول دوره درمان را كامل كنند، از مصرف خود سرانه دارو و خود درماني پرهيز كنند، به ويژه در مصرف آنتي بيوتيك‌ها توجه داشته باشند كه مصرف نابجاي آنتي بيوتيك باعث بروز مقاومت ميكروبي به آنتي بيوتيك ها خواهد بود. بنابراين اگر در آينده زندگي سالمي را مي خواهيم بايد اصول مصرف منطقي دارو را رعايت كنيم.

دكتر خدادادي در خصوص اين باور كه داروهاي گياهي عوارض كمتري نسبت به داروهاي شيميايي دارند اظهار كرد: از آنجا كه برخي از گياهاني كه مواد موثره دارويي از آنها استخراج مي شود كم و بيش در جيره هاي غذايي مردم يافت مي شوند سازگاري بدن با داروهاي حاصل از اين اين گياهان بيشتر خواهد بود.  اما بايد گفت كه مصرف نابجاي همه فرآورده هاي دارويي اعم از داروهاي گياهي و شيميايي مي تواند اثرات زيانباري را بر روي سلامتي انسان داشته باشد.

 وي با بيان اينكه هر دونوع داروهاي شيمياي و گياهي در داروخانه ها وجود دارند و هر دو نوع اين داروها براي درمان يبماران تجويز مي شوند گفت: بنا به شرايط بيماري و سابقه داروهاي تجويز شده پيشين پزشك ممكن است به تناوب و بر حسب صلاحديد و نوع اثربخشي دارو از داروهاي گياهي و يا شيميايي تجويز كند و اين به معناي ارجح بودن يكي بر ديگري نيست.

معاون غذا و دارو دانشگاه افزود: سياست وزارت بهداشت با توجه به تامين دارو در داخل كشور افزايش توليد داخلي است و يكي از منابعي كه مي توان مواد موثره دارو را از آن استخراج كرد گياهان دارويي است.

دكتر خدادادي در خصوص اين باور كه داروهاي خارجي موثرتر از داروهاي داخلي است افزود: بخشي از اين باور ريشه در فرهنگ دارد و فقط خاص دارو نيست و در فرهنگ ‌همه ملل هم به نوعي ديده مي شود.  انسان ها عموما قدر داشته‌هاي خود را نمي دانند بنابراين اين تصور كه داروهاي خارجي بهتر از داروهاي ايراني است، ناشي از همين موضوع فرهنگي است. اگر چه ممكن است در برهه اي از زمانهاي گذشته به دلايل جنگ، تحريم و ديگر موارد تفاوتي در كيفيت توليد داخل و خارج بوده باشد، ولي امروزه خوشبختانه بيش از 96 درصد دارو هاي مورد نياز كشور با كيفيت بالا و قيمت مناسب در داخل توليد مي شود.

وي در خصوص وجود بعضي از داروهاي خارجي در كشور گفت: بعضي از داروهاي وارداتي توليد داخل ندارند و بخشي ديگر هم كه توليد داخل دارند فقط به دليل اصلاح باورهاي عمومي زمان بر است و اميدوارم در برنامه بلند مدت واردات اين اقلام خارجي كه توليد مشابه داخلي دارند محدود شود.

 

 

 

 

نظر شما