شناسهٔ خبر: 14011964 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

ميزباني قره کليسا از ارامنه جهان از امروز

رئيس نمايندگي خليفه گري ارامنه آذربايجان:در اين مراسم معنوي و زيارتي خانواده هايي که نذر کرده اند، فرزندان خود را غسل تعميد مي دهند و با قرباني کردن گوسفند، مزار تاتائوس مقدس را زيارت و مراسم مذهبي عشاي رباني را برگزار مي کنند.

صاحب‌خبر -
ميزباني قره کليسا از ارامنه جهان از امروز
رئيس نمايندگي خليفه گري ارامنه آذربايجان گفت: اثر جهاني قره کليسا از امروز ميزبان شصت و دومين مراسم زيارتي ارامنه جهان است.

پايلاک ساهاک افزود: همانند سالهاي گذشته امسال نيز زائران و سفرايي از سراسر جهان در مراسم زيارتي کليساي طاطائوس مقدس حضور مي يابند.
وي افزود: اين مراسم از امروز پنجشنبه  آغاز مي شود و تا شنبه ادامه دارد.

رئيس نمايندگي خليفه گري ارامنه آذربايجان گفت :در اين مراسم معنوي و زيارتي خانواده هايي که نذر کرده اند، فرزندان خود را غسل تعميد مي دهند و با قرباني کردن گوسفند، مزار تاتائوس مقدس را زيارت و مراسم مذهبي عشاي رباني را برگزار مي کنند.

وي افزود: باتوجه به اينکه اين اثر جهاني به ثبت يونسکو رسيده است پيش بيني کرد امسال پنج هزار نفر از سراسر جهان در اين مراسم حضور يابند. 

رئيس نمايندگي خليفه گري ارامنه آذربايجان گفت: در مراسم زيارتي قره کليسا اسقف اعظم تهران و اسقف اعظم چفيچيان (اسقف اعظم تبريز) حضور خواهند داشت. 

قره کليسا سالانه ميعادگاه ارمني هاي ايران و جهان مي شود و در در هفته اول مرداد ماه ارمني ها از شهرهاي مختلف به قره کليسا مي آيند.افزون بر ارمني ها، خانواده هايي از آشوريان و به ندرت خانواده هاي مسيحيان کاتوليک هم در اين جشن شرکت مي کنند. يکي از آداب پسنديده در طول زيارت سه روزه، آيين هاي غسل تعميد کودکان و نوجوانان ارمني در اين کليسا است.عده اي بر اين عقيده هستند که تعميد کودکان آنها در نخستين کليساي حضرت مسيح و محل شهادت حواري آن حضرت، همراه با خير و برکت است.گروهي نيز فرزندان خود را با نذر و نيت در آنجا غسل تعميد مي دهند و به همين خاطر سن غسل تعميد گيرندگان گاه به 15 و 20 سال هم مي رسد. روزهاي توقف خانواده ها در قره کليسا متفاوت است.رسم اين است که سه روز (از اول تا سوم مرداد) بايد در آنجا بمانند ولي کساني که از راه دور مي آيند، گاهي بيش از سه روز مي مانند.خانواده هايي هم که از شهرهاي نزديک مي آيند، ممکن است فقط روز دوم آنجا باشند و سپس مراجعت کنند. قره کليسا از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و 20 کيلومتري شمال شرقي چالدران در کنار روستايي به همين نام واقع شده است.قره در زبان آذري به معناي 'سياه' است و وجه تسميه اين نام سياه بودن قسمتي از کليسا است.ظاهرا ساختمان اصلي کليسا از سنگ هاي سياه ساخته شده که پس از بازسازي قسمتي از سنگ ها به وسيله سنگ هاي سفيد جايگزين شده است.به احتمال زياد اين عمل به صورت عمدي انجام شده تا آيندگان از شکل و ظاهر اوليه کليسا مطلع باشند. تادئوس يا طاطائوس (طاطاوس) يکي از حواريون مسيح است که در سال چهل ميلادي به ارمنستان آمد و به تبليغ مسيحيت پرداخت که در پي تبليغ وي گروه زيادي به آيين مسيح روي آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولي سلطان کمي بعد پشيمان شد و به مخالفت با آيين جديد پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت(دخترش) و گروهي ديگر که به مسيحيت گرويده بودند (حدود 3500 نفر) را به قتل برسانند. در سال 302 ميلادي زمان پادشاهي تيرداد از پادشاهان ارمنستان، مسيحيت در اين کشور دين رسمي و همگاني شد.مسيحيان ارمني که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنها کليساهايي بنا کردند که قره کليسا يکي از آنهاست.بنا بر عقيده ارامنه، کليساي طاطائوس اولين کليسايي است که به دستور مبشرين و حواريون مسيح در دنيا ساخته شده است و چون از نظر مذهبي شهادت را بزرگترين سعادت براي بشر مي دانند، هر سال در روزهاي آخر تيرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پيروان مسيحي او است، در قره کليسا جمع شده و مراسم خاصي بر پا مي کنند. 

نظر شما